Erdogan izolează Turcia. F-35 și Rafale imposibil de achiziționat, Su-35 nu pare a fi o opțiune. Aviația turcă, în fața unei crize

Tudor Curtifan / 11 aug 2020 / 19:13

Politica președintelui turc Recept Tayyip Erdogan, prin care a intrat pe un culoar de coliziune cu statele europene, SUA și tensiunile din NATO, riscă să se răsfângă și asupra Armatei turce.

Turcia e un membru NATO. Și nu doar un simplu membru, ci a doua putere militară a Alianței. Problema însă pentru turci o reprezintă Aviația militară care îmbătrânește și are nevoie cât mai rapid de modernizare. 

Nu e niciun secret faptul că turcii caută să achiziționeze aeronave noi. Însă din cauza politicilor lui Erdogan, Forțele Aeriene Turce riscă să se confrunte cu o criză.

 

Programul TF-X, o utopie

 

2. -imagine fara descriere- (529_turkish_aerospace_tf_x_fighter_21320221_wagner_28477700.gif)

Flota de aeronave a Ankarei e alcătuită în totalitate din aeronave F-16 și avioane vechi F-4 Phantom II. În prezent, Ankara are nevoie de aeronave noi și moderne pentru a le înlocui. Vor trebui înlocuite inclusiv avioanele F-16.

Însă aici apare problema. Sigur, turcii sunt ambițioși și vor să dezvolte propriul avion de luptă de generaţia a V-a, TF-X, dar de la începutul programului, în 2013, Ankara a întâmpinat numeroase dificultăți. 

Nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.

Anul trecut, Turkish Aerospace Industries (TAI) a semnat un memorandum cu mai multe țări asiatice pentru a produce în comun componente pentru avionul TF-X, iar la începutul acestui an, Malaezia a fost invitată să se alăture acestui program.

Dar, chiar și în cel mai optimist scenariu pentru Turcia, TF-X nu va putea fi operațional până la începutul anilor 2030.

 

Turcia și-a închis singură toate ușile. Nicio șansă pentru F-35

 

3. -imagine fara descriere- (f_35_63820000.jpg)

Bineînțeles, cea mai la îndemână soluție ar fi fost programul F-35 din care Turcia a făcut parte. Dar achiziționarea de către Ankara a sistemelor antiaeriene rusești S-400 a însemnat implicit și excluderea ei din programul F-35. În ciuda afirmațiilor Ankarei care susține că există cale de dialog, lucrurile par cât se poate de simple din punct de vedere american: Nu se poate F-35 fără renunțarea la S-400. 

SUA susțin că sistemul S-400 ar putea fi folosit de Rusia pentru a obține detalii clasificate despre avion și este incompatibil cu sistemele NATO.

Turcii ar fi trebuit deja să primească șase aeronave și plănuiau să achiziționeze 100 de avioane de luptă F-35! În ceea ce privește aeronavele care deja trebuiau să ajungă la Ankara, Washingtonul a autorizat US Air Force să utilizeze și să opereze cele șase avioane F-35 Lightning II construite pentru Turcia.

Cele șase avioane F-35 Lightning II, care vor intra în serviciul US Air Force, au fost fabricate, dar niciodată livrate Turciei, Ankara fiind suspendată din program.

 

Su-35 nu pare nici el o opțiune

 

4. -imagine fara descriere- (su_35_18124200.jpg)

Rușii s-au grăbit să profite de situația în care e Ankara și le-au propus turcilor Su-35, generația 4.5, vorbindu-se chiar și de Su-57, avioane despre care rușii spun că vor fi de generația a V-a. Puțin probabil Su-57 în condițiile numeroaselor probleme și a faptului că momentan Kremlinul se chinuie să depășească faza de prototip, deși la expoziția MACS-2019, care a avut loc anul trecut în Rusia, președintelui Erdogan i-a fost prezentat avionul Su-57. Lângă Erdogan s-a aflat și Vladimir Putin.

CITEȘTE ȘI: Ruşii ar vrea, dar Su-57 e departe de a fi pregătit pentru luptă

Su-35 pare la prima vedere o opțiune, dar așa cum semnalează și cei de la Forbes, o eventuală achiziție ar prăbuși și mai mult relațiile dintre Turcia și SUA. În plus, pe lângă riscul iminent de sancțiuni din partea Washingtonului, Ankara ar adânci criza pe care a provocat-o în sânul NATO. Același lucru s-ar întâmpla în cazul în care turcii ar opta pentru aeronave din China.

 

Rafale? Nicio șansă

 

5.  Dassault  (dassault_rafale_84425200.jpg)

Fără îndoială, analizând performanțele, aeronavele franceze Rafale sunt printre cele mai bune. Însă, la fel cum subliniază sursa citată, Parisul nu va accepta nici în ruptul capului să vândă Dassault Rafale părții turce în contextul tensiunilor dintre Franța și Turcia, alimentate de politica lui Erdogan. 

Amintim că la mijlocul lunii iunie, între Paris și Ankara a izbucnit un puternic conflict diplomatic după ce în Mediterană o fregată franceză a fost luată în vizor de navele de război ale Turciei.  Incidentul a avut loc în Marea Mediterană, când o navă franceză a încercat să verifice o navă cargo sub pavilion turcesc suspectată că încălca embargoul privind armele și transporta muniție în Libia. 

Astfel, poate o singură opțiune pentru avioane noi pentru turci ar fi Eurofighter Typhoon, achiziționate din Marea Britanie, stat cu care Ankara dispune de relații apropiate în domeniul aviației.

Cei de la Forbes, citând analiștii de la BlueMelange, precizează că un moment important ar putea fi în 2021 când e posibil ca în Turcia să aibă loc alegeri anticipate. Dacă Erdogan rămâne la putere, nu ar avea foarte multe soluții iar în cazul în care ar opta pentru Su-35 ar urma un val de sancțiuni din partea SUA și UE. 

Dar în cazul în care puterea politică s-ar schimba la Ankara, relațiile cu SUA ar putea fi dezghețate. Turcii ar putea în acest caz, până la finalizarea programului TF-X, să își modernizeze aeronavele F-16 la standardul Block V și chiar să achiziționeze alte 20-30 de F-16V.

Toate acestea rămân însă scenarii. Cert e că Ankara are nevoie de modernizarea Forțelor Aeriene și de aeronave noi, iar opțiuni nu prea sunt. Cu Erdogan la putere, o Turcie izolată și marginalizată, ar putea să privească și mai mult spre tehnica militară rusă.

 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
nxt.24
YesMy