Compania oladeză de apărare COBBS Industries BV a anunțat, pe 24 noiembrie 2025, dezvoltarea primului sistem de plase/cuști anti-dronă dedicat pentru obuzierele PzH 2000NL ale Armatei Regale Olandeze.

Această inițiativă transformă ceea ce a început ca o improvizație disperată pe frontul din Ucraina - faimoasele „cope cages” sudate din resturi metalice - într-un program industrial standardizat în cadrul NATO, semnalând că, în războiul modern, integritatea estetică a designului original devine secundară în fața necesității de a supraviețui atacurilor cu drone FPV.
Industrializarea improvizației: De la „Cope Cages” la inginerie
Decizia Ministerului Apărării din Olanda de a contracta COBBS Industries pentru acest proiect marchează o schimbare majoră la nivel de industrie, recunoscând că blindatele occidentale, oricât de avansate tehnologic, rămân vulnerabile în fața unor muniții de câteva sute de dolari.
Sistemul dezvoltat nu este o simplă plasă aruncată peste turelă, ci o structură inginerească complexă, definită de o arhitectură geometrică precisă.
Spre deosebire de cadrele sudate ad-hoc, designul olandez utilizează o plasă metalică multistratificată, optimizată pentru a proteja zonele critice ale obuzierelor PzH 2000, în special magazia de muniție aflată în spatele turelei și compartimentul motorului, locuri vizate frecvent de operatorii de drone pentru a provoca daune majore.

Mai mult, integrarea acestei suprastructuri metalice este realizată astfel încât să mențină fluxul de aer necesar răcirii și să nu blocheze senzorii sau trapele, evitând erorile de mobilitate întâlnite la improvizațiile rusești de tip „țestoasă”.
„Mutilarea” necesară: Costul supraviețuirii în era dronelor

Din punct de vedere vizual și funcțional, adăugarea acestor cuști reprezintă o veritabilă „mutilare” a conceptului original al vehiculului.
Această transformare reflectă sfârșitul mitului invulnerabilității tehnologice, demonstrând că sistemele active de protecție, deși sofisticate, nu pot face față singure roiurilor de drone, lăsând plasa metalică low-tech ca ultimă linie de apărare.
Deși sunt folosite aliaje ușoare, montarea unei cuști complete pe un colos de 55 de tone adaugă o povară suplimentară transmisiei și suspensiei, reducând marja de manevră logistică.
În plus, orice structură adăugată deasupra turelei complică operațiunile de camuflare și crește profilul vizual al vehiculului, făcându-l mai ușor de detectat, însă alternativa distrugerii totale face ca această ''degradare estetică'' și funcțională să fie un preț acceptabil.
Sistemul COBBS este conceput să funcționeze ca o componentă pasivă într-o arhitectură de apărare stratificată, completând investițiile Olandei în sisteme active precum Rheinmetall Skyranger 30.
În acest context, cușca anti-dronă devine „plasa de siguranță” esențială pentru momentele în care apărarea antiaeriană este saturată sau când o dronă FPV reușește să penetreze zona de interdicție, sugerând că NATO se pregătește pentru un viitor în care artileria nu va mai putea opera niciodată complet descoperită.
Concluzie: O nouă estetică a războiului

Proiectul pentru PzH 2000NL servește drept avertisment pentru întreaga industrie de apărare occidentală, semnalând apusul erei vehiculelor blindate cu ''design-uri elegante''. Viitorul aparține platformelor modulare, capabile să suporte greutatea și volumul unor armuri suplimentare inestetice, dar necesare.
Deși inginerii din domeniul militar pot privi aceste modificări ca pe o compromitere a eleganței tehnice, pentru echipajele din interior, ''funcționalitatea oțelului'' care le protejează viața a învins definitiv estetica high-tech.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









