„Cred și sper că până la începutul anului viitor vom putea lua o decizie cu privire la noul nostru program de fregate”, a declarat ministrul suedez al Apărării, Pal Jonsson, într-o conferință de presă cu ministrul francez al Forțelor Armate, Catherine Vautrin, potrivit Reuters.
Cei doi miniștri au discutat despre programul de fregate al Suediei, interesul puternic al Franței pentru avioanele de avertizare timpurie și supraveghere aeriană „GlobalEye” ale Saab, precum și despre ajutorul acordat Ucrainei, au declarat ei într-o conferință de presă la Stockholm, după întâlnire.
Companiile aflate în cursă
Suedia dorește ca primele două fregate să fie livrate până în 2030 și, prin urmare, a decis să ia în considerare proiectele existente, inclusiv o opțiune de fregată FDI (first defence and intervention) de la producătorul francez Naval Group.
„Franța ar putea satisface cererea suedeză”, a declarat Vautrin. „Am putea livra fregata în 2030, complet echipată, inclusiv măsuri defensive și, bineînțeles, propunem un parteneriat cu industria suedeză, în special cu Saab”, a adăugat ministrul francez.
Această fregată este una nou venită inclusiv în cadrul Forțelor navale franceze. Până acum Marina Franceză a primit prima navă (fregata Amiral Ronarc'h) dintr-un program major de cinci fregate.
FDI folosește radarul ”Sea Fire” de la Thales pentru a sprijini misiuni de apărare aeriană pe distanță lungă.
„Analizăm ce fregate sunt disponibile și ce s-ar potrivi calendarului nostru destul de ambițios”, a declarat Jonson. El a adăugat că planul este de a avea două fregate în serviciu „în mod ideal până în 2030” și încă două până în 2035, conform TWZ.
Naval Group nu e singura variantă. Alternativele includ fregate de la Navantia (Spania) și Babcock (Marea Britanie), în colaborare cu Saab (Suedia).
În prezent, cea mai mare navă de război suedeză este corveta din clasa Visby, astfel că fregatele ar fi cele mai mari nave de război ale Marinei Suedeze de când aceasta a renunțat la ultimele sale distrugătoare la începutul anilor '80.
Administrația Suedeză pentru Resurse de Apărare (FMV), o agenție din cadrul Ministerului Apărării, a declarat că noile nave vor fi mai mari decât actualele corvete din clasa Visby și că țara este dispusă să ia în considerare proiecte prefabricate, mai degrabă decât o soluție complet suedeză.
Întărirea apărării aeriene
Într-o comparație între clasa Visby și FDI, observăm că nava suedeză are 73 de metri lungime, cu un deplasament de 705 tone și o lungime de 73 de metri, în timp ce nava de război franceză are 122 de metri lungime și un deplasament de până la 4.390 de tone. FDI este o navă echipată cu 16 până la 32 de celule de lansare verticală care pot lansa rachete Aster 15 și Aster 30 de la MBDA.
Jonson și Vautrin au discutat, de asemenea, despre ajutorul acordat Ucrainei și au susținut că scrisorile de intenție ale Ucrainei pentru achiziționarea aeronavelor Gripen de la Saab și Rafale de la Dassault sunt complementare. „Partea ucraineană a fost foarte clară de la bun început că se așteaptă la o flotă mixtă de aproximativ 250 de aeronave”, a spus Jonson.
„Acesta nu este încă un acord comercial între niciuna dintre țări, este o scrisoare de intenție, dar este un mesaj politic puternic din partea ambelor părți că dorim ca acest lucru să se întâmple”, a spus Jonson.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









