După Turcia, care a introdus în serviciu nava TCG Anadolu - care în realitate este de fapt o navă de asalt amfibiu clasificată ca portavion ușor, Coreea de Sud și-a anunțat intenția de a construi un portavion care să deservească dronele, în locul portavionului planificat inițial în programul CV-X. Noul concept sud coreean de navă va putea opera elicoptere, diverse tipuri de drone aeriene și muniții teleoperate, sud-coreenii invocând evoluția războiului naval, progresul inteligenței artificiale în sisteme autonome și economiile rezultate din anularea achiziției avioanelor F-35B, versiunea avioanelor americane de generația a 5-a dedicate portavioanelor.
Franța vrea și ea să se înscrie în acest „club” și face primii pași. Dar nu ar fi prima țară din Europa care va deține o astfel de navă, ci a doua după Portugalia, stat pentru care un astfel de portavion se află în construcție în faza finală la Șantierul Naval Galați.
E vorba de nava Joao II.

Imagine concept a viitoarei navă multirol a Portugaliei care va deservi și drept portavion pentru drone și care e construită în România. Photo source: Damen
Cu un deplasament de 7.000 de tone, nava multifuncțională Joao II este capabilă să transporte și să lanseze Vehicule Subacvatice Fără Pilot (UUV), Vehicule de Suprafață Fără Pilot (USV) și Vehicule Aeriene Fără Pilot (UAV). Pentru acestea din urmă, nava dispune de un heliport de 96 x 11 metri.
Nava de 107 metri dispune de 650m2 de spațiu pe punte, potrivit pentru transportul până la 18 TEU-uri. La nevoie, aceasta poate găzdui sisteme modulare specifice misiunii, cum ar fi spitale, camere hiperbarice și echipamente ROV.
Mai mulți politicieni din Franța vor un portavion pentru drone, Ministerul Apărării strâmbă din nas și spune că navele și portavioanele actuale pot opera drone. Însă în număr foarte limitat
În Franța, un asemenea proiect nu este încă prevăzut oficial în planurile Marinei, deși susținătorii ideii unui portavion pentru drone invocă avantajele evidente ale unei asemenea nave, scrie publicația franceză de specialitate Opex360, care analizează subiectul. Printre avantajele identificate de francezi se numără echipaj redus, misiuni variate, costuri accesibile și posibilitatea de a completa grupul aeronaval.
Deputata Caroline Colombier a solicitat oficial Ministerului Apărării să analizeze o astfel de achiziție argumentând că acesta ar simboliza recunoașterea rolului strategic al dronelor în conflictele actuale și viitoare și ar permite efectuarea rapidă a misiunilor, reducând perioadele de mentenanță care scot temporar din uz navele mari.=
Ministerul Apărării nu pare convins de o astfel de idee, afirmând că navele actuale ale Marinei, dar și cele care vor fi construite în viitor, rămân platformele care vor transporta și opera dronele. Portavioanele și navele amfibii franceze fiind deja capabile să utilizeze drone, arată oficialii ministerului, potrivit sursei citate.

Dronă pe o navă de luptă franceză. Foto: Marina Franței
Subiectul rămâne totuși deschis mai ales că și deputatul Yannick Chenevard, cel care are în subordine raportarea programului bugetar, a criticat întârzierile semnificative ale Marinei Franței în integrarea dronelor, exemplul emblematic dat de oficialul francez fiind cei nouă ani necesari pentru ca drona S-100 Serval să fie integrată pe o navă, deși primele teste au început încă din 2008.
Yannick Chenevard subliniază că Marina folosește dronele doar de pe platforme existente, fregate, nave de patrulare sau nave amfibii, care nu sunt concepute special pentru drone și pot transporta un număr foarte limitat, ceea ce împiedică implementarea unor tactici precum atacurile în roi a unor drone navale sau aeriene. De aceea, el consideră necesară analiza unei noi clase de nave dedicate transportului unui număr mare de drone aeriene, de suprafață și submarine, precum e cazul navei pe care Portugalia o construiește în România.
Pe conceptul de portavion pentru drone pariază și China, superputere emergentă. China a lansat în teste deja nava de asalt amfibiu Sichuan, echipată cu catapultă electromagnetică pentru drone de luptă UCAV. În același timp Beijingul continuă la foc automat și dezvoltarea flotei de portavioane convenționale, al patrulea fiind deja în construcție și toate datele arată că va avea propulsie nucleară.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









