Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local

Nicolae Iordan |
Data publicării:
Elicopter H225M
Elicopter H225M

Achiziționarea de către Maroc a zece elicoptere Airbus H225M, cunoscute sub numele Caracal, dedicate operațiunilor de căutare și salvare în luptă, reprezintă o verigă profund semnificativă în lanțul eforturilor continue ale Regatului de a-și moderniza forțele armate și de a le spori pregătirea operațională.

Gigantul aerospațial european Airbus a declarat că noua aeronavă va înlocui flota de elicoptere Puma, care sunt în serviciu de peste 40 de ani. Acest acord nu se referă doar la înlocuirea unei flote îmbătrânite, ci reprezintă un salt semnificativ înainte în capacitățile logistice și de operațiuni speciale ale Forțelor Aeriene Regale, reflectând un angajament tot mai mare față de pregătirea de luptă în medii diverse.

Într-o declarație, directorul general al Airbus Helicopters, Bruno Even, a afirmat că alegerea acestui model de către Maroc reflectă încrederea acumulată într-un parteneriat care se întinde pe decenii, subliniind că elicopterele au un impuls puternic pe piață și reprezintă un punct de referință pentru misiuni complexe în medii dure.

2. Elicopter ... (h225m-ungaria-3_78526600.jpg)

Elicopter H225M al Ungariei. Photo source: Guvernul ungar

Acordul include înființarea unui centru de întreținere, reparații și revizie generală în Maroc. Această inițiativă strategică își propune să asigure cele mai înalte niveluri de pregătire operațională pentru flotă printr-o întreținere locală rapidă, într-un moment în care Regatul acordă o importanță deosebită atragerii tehnologiei de apărare și construirii unei baze industriale interne, ceea ce reduce dependența de sprijinul extern și asigură sustenabilitatea pe termen lung a forțelor armate.

Programul de armament al Marocului este gestionat în cadrul unei abordări cuprinzătoare de apărare, care răspunde provocărilor geopolitice regionale. Regatul a alocat bugete substanțiale sectorului de apărare (aproximativ 15 miliarde USD în proiectul de buget din 2026), subliniind trecerea către achiziții calitative mai degrabă decât cantitative și dotarea forțelor armate cu cele mai bune tehnologii globale.

Rabatul este dornic să își diversifice partenerii militari pentru a asigura flexibilitatea aprovizionării și a evita dependența de o singură sursă, bazându-se în principal pe F-16, Abrams și HIMARS din Statele Unite și pe Airbus din Europa, pe lângă parteneriatele strategice cu Turcia, China și Israel în domeniile dronelor, artileriei și sistemelor electronice.

Această abordare nu reflectă doar o modernizare tehnologică, ci și o viziune strategică integrată pentru o armată modernă, capabilă să își protejeze interesele în diverse circumstanțe, susținută de o structură logistică locală ce asigură o pregătire continuă pentru luptă.

 

România și “telenovela” H225M. Airbus propune H215M cu produție în țară, Armata vrea versiunea mai modernă H225M

 

3. Elicopter ... (h225m-ungaria-1_85580400.jpg)

Elicopter H225M al Ungariei. Photo source: Guvernul ungar

Deși țara noastră este interesată și ea să achiziționeze elicopterul H225M, negocierile cu Airbus s-au complicat semnificativ din cauza acordului inițial care prevedea producția locală a versiunii H215M la Brașov, un model pe care Armata nu îl mai consideră adecvat nevoilor actuale.

Negocierile Airbus - România privind producția de elicoptere se află într-o fază complexă și tensionată. Airbus are o fabrică inaugurată în 2016 la Ghimbav (Brașov), în colaborare cu IAR Brașov, care ar fi trebuit să asambleze elicopterele H215M (o versiune multirol).

Deși există un acord de cooperare între Airbus și IAR pentru H215M, comenzile românești au fost modeste, ceea ce a împiedicat activarea liniei de asamblare locale. Airbus a avertizat că linia ar putea fi închisă dacă România nu plasează o comandă de cel puțin 16 elicoptere.

4. Elicopter ... (h215m_elicopter_airbus_83335900.jpg)

Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus

Contractul actual cu MApN prevede achiziția a două elicoptere H215M ASuW (cu capabilități antinava), în valoare de aproximativ 165 de milioane de euro. Totuși, aceste elicoptere vor fi produse în Franța, nu la Ghimbav. 

În schimb, integrările speciale – cum ar fi sisteme de luptă, electronică și armamentul antinava (rachetele MBDA Marte ER) – vor fi instalate la Brașov, prin IAR. Airbus Helicopters România afirmă că o comandă de doar două elicoptere nu este suficientă pentru a susține producția locală, iar fabrica de la Brașov funcționează momentan doar ca centru de mentenanță și reparații.

Un punct de dispută esențial îl reprezintă tipul de elicopter dorit de România: Armata susține că modelul H215M este prea „vechi” și ar prefera H225M, dar Airbus refuză să acorde licență pentru producția H225M în România.  

Guvernul, prin ministrul Economiei, a declarat că Airbus a promis transfer complet de licență pentru H215M și că producția locală s-ar putea relua în anii viitori, sub denumirea „IAR 215M”, cu orientare și spre export. 

În prezent, negocierile Airbus - România sunt blocate între dorința Airbus de a avea o linie de asamblare activă la Brașov și scepticismul militarilor români legat de modelul de elicopter propus. Producția locală depinde de comenzi mai consistente, iar decizia finală, dacă linia va fi relansată, pare să depindă de un angajament mai amplu și pe termen lung.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel