Pe lângă critici și controverse se uită un element-cheie: F-16 e pentru România mai mult decât un avion superior MiG-21 LanceR

Tudor Curtifan |
Data publicării:
F-16, România. Sursă foto: MApN
F-16, România. Sursă foto: MApN

România deține o escadrilă completă de F-16 Fighting Falcon achiziționată din Portugalia. Alte două escadrile de F-uri, de data aceasta norvegiene, vor ajunge sub comanda Forțelor Aeriene Române în următorii ani.

Despre achiziția de F-16 Fighting Falcon s-a scris mult și se va mai scrie. Și nu doar în presa de specialitate. Subiectul a fost folosit inclusiv ca armă politică de către o opoziție.

În general criticile vizează faptul că aeronavele au o vechime de aproximativ 40 de ani și, în pofida faptului că avioanele de luptă nu sunt mașini, argumentul adus cel mai des în discuție e comparația cu mașinile achiziționate second hand.

Avioanele, atât prima escadrilă din Portugalia, cât și cele norvegiene sunt trecute prin programul Mid-Life Update, cunoscut mai pe scurt MLU.

Mai mult, aeronavele F-16 norvegiene vin deja la standardul M6.5.2, configurație superioară F-urilor portugheze care e M5.2R. Acestea din urmă vor fi modernizate la standardul primelor la Aerostar Bacău.

Minusurile sunt reprezentate de faptul că aeronavele au o vechime de 40 de ani și resursa de zbor implicit limitată. Dacă F-16 portugheze sunt cam pe la jumătatea resursei de zbor, ele nefiind zburate prea mult de portughezi, în medie cele norvegiene mai au resursă cam 2.500 de ore, ceea ce înseamnă aproximativ 10 ani. România insistă că aceasta e de fapt perioada de tranziție pentru a trece la următoarea generație de aeronave.

Una peste alta avem atâta securitate cât ne permitem. Trebuie să recunoaște că suma de achiziție e una foarte bună, pentru F-urile norvegiene, de 354 de milioane de euro plus 100 de milioane pachetul logistic. 

Important e că, într-un final, ceea ce trebuia să se întâmple acum 15 ani, va fi realizat. România va deține trei escadrile complete de aeronave F-16.

 

F-16 e mai mult decât o platformă superioară bătrânelor avioane sovietice MiG-21 LanceR. Programul F-16 Fighting Falcon schimbă din temelii mentalitatea Forțelor Aeriene Române

 

2. F-16, surs... (f-16-romania_72464300.jpg)

F-16, sursă foto: Forțele Aeriene Române

 

Second hand sau nu, la standard modernizat sau în curs de modernizare, cu resursă de zbor de 10.000 de ore sau de 2.500, indiferent cum punem problema F-16 Fighting Falcon e superior MiG-21 LanceR a cărui resursă a fost prelungită parcă la nesfârșit.

Sigur că rămân multe altele de soluționat în urma achiziției, precum infrastructura pentru F-16, modernizarea bazelor aeriene, semne de întrebare legitime privind numărul piloților, a personalului auxiliar, tehnicieni, mentenanță etc.

Însă un element cheie care e uitat sau trecut în subsidiar ca urmare a criticilor programului e că F-16 Fighting Falcon a schimbat complet paradigma Forțelor Aeriene Române. F-16, chiar și second hand, a schimbat mentalități. Iar ROAF au fost nevoite să se adapteze la o platformă nouă, care a schimbat din temelii modelul sovietic pe care era bazat MiG-21 LanceR.

 

„E o schimbare fundamentală în mentalitatea piloților de vânătoare români”

 

3. Foto: Defe... (romania_f_16_87537500.jpg)

Foto: DefenseRomania

Exact acest lucru a fost sesizat și de comandorul Mihăiță Marin, comandantul Escadrilei 53 Vânătoare și comandorul Cătălin Micloș, la vremea respectivă locțiitorul comandantului Bazei 86 Aeriană, anul trecut, în timpul evenimentului dedicat cu prilejul sărbătoririi a cinci ani de la intrarea în dotarea ROAF a F-16 Fighting Falcon.

Declarațiile celor doi mari piloți români au fost reluate în cadrul unui Best of al emisiunii Pro Patria de pe TVR la începutul acestui an. Aceștia au explicat modul în care F-16 schimbă radical proceduri și mentalități.

Dincolo de înzestrarea forțelor aeriene cu o platformă de luptă mult mai capabilă decât ce am avut înainte e vorba de schimbarea mentalități. Principalul lucru care s-a întâmplat acum cinci ani a fost începutul unui drum de schimbare a procedurilor, a oamenilor, a modului de comportament în Forțelor Aeriene. Cred că suntem în continuare pe un drum bun”, spune în toamna anului trecut comandorul Mihăiță Marin, comandantul Escadrilei 53 Vânătoare .

Escadrila de F-16 reprezintă un nucleu dur pe care îl vom folosi în viitoarea dezvoltare a Forțelor Aeriene Române. (...) Nu e doar un avion. F-16 implică schimbări la toate nivelurile. De la reglementări, la proceduri, la felul cum se rulează pe un aerodrom, felul cum se mătură un aerodrom, felul cum se zboară, cum se lansează arme. E o schimbare fundamentală în mentalitatea piloților de vânătoare”, spunea la vremea respectivă Cătălin Micloș, azi comandantul Bazei 86 Aeriană.

De precizat că începând din 2024, bătrânele MiG-21 LanceR sovietice vor fi scoase din serviciul de luptă, urmând ca cele care dispun încă de resursă de zbor să fie utilizate strict pentru antrenament.

CITEȘTE ȘI: Câte MiG-21 LanceR mai are România. Armata trece numărul bătrânelor avioane la „informații confidențiale”

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel