Cum își scufundă România propria industrie navală: Suntem la un pas să ratăm producția corvetelor ușoare în țară iar un gigant poate închide ușile

Tudor Curtifan |
Data actualizării: | Data publicării:
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen

După achiziția unei nave de patrulare OPV (Offshore Patrol Vessel) din clasa Hisar, din Turcia,  România țintește achiziția următoarelor două prin programul european SAFE și, desigur, producția lor în țară. E vorba de nave de patrulare OPV numite popular „corvete ușoare”. 

În mecanismul european SAFE (Security Action for Europe), Comisia pune la dispoziție 150 de miliarde de euro, fonduri cu dobânzi avantajoase pentru accelerarea procesului european de reînarmare, în contextul amenințării tot mai mari pe care o reprezintă Federația Rusă. României i-au fost alocate aproximativ 16.6 miliarde de euro din fonduri. 

În programele pe care România încearcă să le facă eligibile pentru SAFE se află și achiziția celor două nave de patrulare, achiziție anunțată de mai mult timp de autorități.

SAFE are multe provocări, dar una din cele mai mari e timpul de livrare, cu precădere 2030. Fapt pentru care multe companii în diferite programe întâmpină probleme. 

 

Să ne întoarcem la cele două corvete ușoare pe care România vrea să le construiască în țară din fonduri SAFE. Sau cum riscăm să ne scufundăm propria industria, să ratăm producția și chiar ca Șantierul Naval Galați să „părăsească” România

 

2. Navă de Pa... (img-20240725-wa0019_82544000.jpg)

Navă de Patrulare OPV 2600. Photo source: Damen 

Din informațiile obținute de DefenseRomania din surse politice compania Damen, cea care deține Șantierul Naval Galați, unde construiește corvete, fregate sau portavioane pentru drone, ar fi singura care ar putea produce și livra până în 2030 - și chiar mult mai repede - cele două nave de patrulare OPV. Asta pentru că vorbim de proiectul OPV 2600, „corvete ușoare” care deja au fost construite pentru Pakistan. 

Cu alte cuvinte, faza de proiectare și dezvoltare a proiectului - una din cele mai îndelungate faze - e deja făcută.

Vorbim de proiectul OPV 2600, finalizat deja, nave de ultimă generație ce integrează rachete Naval Strike Missile (NSM) achiziționate de România, dar și combat management system de tip TACTICOS al Thales.

Prima navă ar fi livrată în doar aproximativ 30 de luni, iar cea de-a doua în după încă 6 luni. Ambele în 36 de luni, livrate și produse „made in Romania”. Costul unei nave noi ar ajunge la aproximativ 200–250 de milioane de euro, complet echipată și dotată, un preț mai mic decât cel al corvetei turcești Hisar.

Doar că, din informațiile DefenseRomania, există neconcordanțe la nivelul Ministerului Economiei. Neconcordanțe și piedici care țin de Șantierul Naval Mangalia, unde statul deține 51% din acțiuni iar Damen 49%; ultima făcând un pas în spate din cauza blocajelor legislative cauzate de decizii politice la nivelul conducerii șantierului, conducere asigurată de statul român.

De ce e o luptă contracronometru?

Pentru că dosarul trebuie depus în cursul următoarei luni pentru a beneficia de fondurile din SAFE. Cu alte cuvinte, dacă Ministerul Economiei continuă blocajul, România va rata construcția a două nave OPV prin fonduri SAFE, lucru echivalent cu moartea programului, căci cu siguranță fonduri din bugetul național nu există. Contractul prin SAFE ar fi semnat direct cu Șantierul Naval Galați. 

Mai mult, aceleași surse au dezvăluit DefenseRomania că Damen ia în calcul inclusiv retragerea din România, deși la Galați din 1 iulie a.c. Șantierul Naval a primit titlul de 'șantier militar'. În România ar urma să se mai producă doar copurile navelor, care mai apoi să fie tractate în Olanda pentru continuarea procesului care acum se desfășoară la Galați.

3. Nava de su... (den-helder-damen-galati-olanda_76895900.jpg)

Nava de suport logistic Den Helder, construită la Galați de Damen pentru Marina Olandei. Photo source: Damen

Până în prezent la Șantierul Naval Galați au fost construite peste 30 de nave militare pentru 13 forțe navale din întreaga lume, inclusiv Olanda, Germania, Belgia, Portugalia și alte state NATO.

De amintit că din păcate România are experiență în a rata producția de nave moderne în țară, deși deține o industrie navală dezvoltată. Asta după ce în 2023 Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anulat licitația pentru Programul Corvetelor, „Corveta multifuncțională”, contract câștigat de către Naval Group în 2019, dar care nu a putut fi dus la îndeplinire. Ar fi trebuit construite patru corvete noi pentru Forțele Navale Române, dar contractul nu a mai fost alocat nici următoarelor companii clasate în licitație.

România a pierdut timp și se află acum în aceeași situație - fără nave de război moderne care să poată contribui la asigurarea securității în Marea Neagră. La aproape 4 ani de război în regiune, își permite România să ignore parteneriatele cu principalii investitori din industria națională de apărare, precum Thales și Damen?

În tot acest timp Forțele Navale Române rămân cea mai văduvită structură de forță din cadrul Armatei în ceea ce privește înzestrare cu nave de suprafață noi.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel