Imaginile din satelit analizate de experți militari relevă o navă lungă și îngustă, estimată la aproximativ 65 de metri, construită într-un stil de tip trimaran, cu stabilizatoare laterale care se extind din pupă. Faptul că nava, a cărei cocă și mare parte a structurii sunt acoperite cu prelate – o practică neobișnuită pentru un șantier care produce în mod obișnuit fregate și corvete – a alimentat speculațiile privind implicarea unor tehnologii militare sensibile în proiect.
Stealth și putere de foc autonomă

Noua navă semi-submersibilă și fără echipaj a Chinei. Foto imagine concept (captură de pe Weibo)
Potrivit analiștilor, designul vasului, cu o formă subțire, contururi ce amintesc de un submarin, sugerează o platformă capabilă de operațiuni de mare viteză la suprafața apei. Aceste elemente, alături de o suprastructură mică și îngustă ce lasă puțin spațiu pentru cabine tradiționale, întăresc teoria că este proiectat să funcționeze autonom sau cu un echipaj minim.
În plus, culoarea închisă, aproape neagră, a corpului navei amintește de vopselele utilizate pentru submarine, sugerând că stealth-ul și reducerea vizibilității radar au fost priorități majore de design.
Forma și dimensiunile navei se aliniază conceptului de navă-arsenal semi-submersibilă, o platformă navală concepută preponderent pentru a transporta un număr mare de rachete de atac, inclusiv asupra zonelor terestre. Zvonurile privind un astfel de proiect chinezesc circulau online încă din 2017, dar noile dovezi din șantierul naval par să le confere credibilitate.
Experții estimează că dimensiunile vasului ar permite instalarea unui sistem de lansare verticală (VLS) sub puntea frontală, având adâncimea necesară pentru a găzdui rachete de croazieră cu rază lungă de acțiune. Dacă acest lucru se confirmă, platforma ar putea funcționa ca un "depozit plutitor" de muniții, oferind o capacitate suplimentară masivă de rachete pentru a sprijini navele de război mai mari, precum distrugătoarele și crucișătoarele.
Provocări strategice și operare distribuită
În concordanță cu conceptul de navă-arsenal, vasul pare să nu aibă o suprastructură înaltă, necesară pentru sisteme radar sau de ochire proprii. Acest lucru implică faptul că nava ar depinde de ghidarea externă de la alte nave, aeronave sau sateliți. Dacă coca este proiectată să fie semi-submersibilă, rezervoarele mari de balast ar permite vasului să se scufunde parțial, sporind “supraviețuirea” și reducând și mai mult vizibilitatea.
Dezvoltarea unei nave care combină stealth-ul, autonomia și o mare capacitate de rachete semnalează o nouă etapă în strategia navală a Chinei. Beijingul pune deja accent pe puterea de foc saturată și operațiile navale distribuite pe întregul Pacific.
Un purtător de rachete semi-submersibil ar extinde capacitatea Chinei de a lansa lovituri de precizie la scară largă, rămânând în același timp extrem de dificil de detectat sau de atacat, provocând astfel forțele navale ale SUA și ale aliaților să își adapteze rețelele de supraveghere, ochire și apărare pentru a contracara aceste amenințări navale neconvenționale.
China vs. SUA în viziunile strategice privind războiul naval

Photo: US Navy
Viitorul conflictului naval se profilează în jurul platformelor fără pilot, iar China și Statele Unite abordează această tranziție strategică în moduri fundamental diferite.
Conceptul chinezesc, așa cum este exemplificat mai sus, este unul înalt specializat și focalizat pe puterea de foc. Este prioritizat stealth-ul pasiv pentru a putea pătrunde în zonele de conflict. Rolul ei este de a transporta și lansa un număr extrem de mare de rachete, oferind o capacitate de atac suplimentară masivă flotei.
Această platformă este, cel mai probabil, dependentă de ghidarea externă din partea navelor cu echipaj sau a sateliților, funcționând ca o simplă extensie a armamentului, menită să satureze apărarea inamicului cu un volum mare de proiectile. Prin acest model, China vizează o creștere exponențială a puterii de foc, asumând că platforma este, într-o anumită măsură, sacrificabilă.
În contrast, Marina SUA (US Navy) adoptă o abordare mult mai modulară și versatilă, dezvoltând o gamă largă de vehicule de suprafață fără pilot (USV), de la platforme mari (Large USV, destinate să fie nave-arsenal similare, dar mai flexibile) la cele medii (Medium USV) și mici.
Viziunea americană, denumită "Flota 360", nu se concentrează doar pe transportul de rachete, ci și pe extinderea rețelei de senzori a flotei, pe lupta antisubmarin și pe supraveghere. Navele americane sunt concepute pentru a fi multi-rol și pentru a opera autonom pe perioade lungi, contribuind la o arhitectură de război distribuit care mărește gradul de confuzie al inamicului.
În esență, în timp ce Beijingul construiește un element de forță brută și disimulare pentru un scenariu specific de conflict în Pacific, Washingtonul dezvoltă o rețea complexă de platforme autonome, care să protejeze navele cu echipaj și să extindă dominația informațională pe un teatru de operații vast.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









