Câte MiG-21 LanceR mai are România. Armata trece numărul bătrânelor avioane la „informații confidențiale”

Tudor Curtifan / 21 apr 2021 / 13:06
Sursă foto: ROAF
EXCLUSIV
Sursă foto: ROAF

Programul LanceR a fost principalul program de modernizare al Forțelor Aeriene Române imediat după prăbușirea comunismului. Azi, chiar și după modernizare, resursa avioanelor MiG-21 LanceR pare epuizată sau aproape de final. În contextul incidentului de ieri, când un alt MiG-21 LanceR s-a prăbușit, se ridică din nou întrebarea câte avioane de acest tip mai are operaționale România.

Ultimul MiG-21 LanceR pe care l-am pierdut a căzut în timpul unei misiuni de antrenament. Avionul s-a prăbușit în județul Mureș. Pilotul a reușit să se catapulteze, fiind în afara oricărui pericol. Aeronava aparținea Bazei 71 Aeriană "General Emanoil Ionescu".

Ultimul accident în care un MiG-21 LanceR care s-a prăbușit  a fost în 2018 iar penultimul în 2017. Tragedia din 2018 a avut loc la Fetești, aeronava aparținând  Bazei 86 Borcea iar din păcate, atunci, pilotul nu a supraviețuit. Pilotul acelui avion a fost Florin Rotaru, care și-a pierdut viața la doar 36 de ani.

De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21,  ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982.

În ciuda modernizării, resursa acestor avioane e aproape epuizată. Nu de multe ori avioanele MiG-21 LanceR au o vârstă aproape dublă față de piloții români care le operează. Iar acest lucru spune multe.

În anul 1992, Forţele Aeriene Române au iniţiat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne - MiG-21 LanceR.

Din 1990 și până azi s-au prăbușit 25 de aeronave MiG-21. 

 

România a modernizat 100 de avioane MiG-21 la standardul LanceR

 

Primul prototip MiG-21 LanceR (9809) a efectuat primul zbor pe data de 22 august 1995 și a zburat 37 de minute. Succesul programului a deschis calea unui amplu proces de modernizare. Au fost modernizate 110 aeronave MiG-21 la standardul LanceR, modernizare efectuată cu ajutorul companiei Elbit Systems.

Astfel, în 1994, România a semnat, printre primele state, Programul de Parteneriat pentru Pace (Partenership for Peace – PfP) cu NATO. Această decizie a determinat introducerea unui dispozitiv IFF (Identificare avion amic-inamic) compatibil cu sistemele de recunoaştere NATO.

Inițial au fost modernizate 100 de avioane MiG-21. Au fost alese variantele M şi MF, ultimele achiziţionate. Dintre acestea, 25 în varianta C sau „Aer-Aer”, celelalte 75 au fost configurate mai simplu (mai ieftin), ca variantă A sau „Aer-Sol”. Alte 10 avioane cu dublă comandă au fost configurate asemănător cu ultimele, ca variantă B. În realitate, deşi denumirea generică şi culoarea vopselei spuneau altceva, cel mai bun avion pentru misiuni „Aer-Sol” este tot varianta C, cu radar multimod şi două displayuri multifuncţionale, cu care se poate dirija o bombă ghidată laser folosind containerul de dirijare. 

 

Câte avioane MiG-21 LanceR mai are operaționale România

 

Informația cu privire la câte avioane de tip MiG-21 LanceR mai are disponibile România nu se cunoaște. Mai multe instituții de presă au solicitat MApN această informație, dar răspunsul a fost mereu aceași: Informația este confidențială.

Potrivit datelor noastre, în 2015, deci acum șase ani, existau operaționale 26 de aeronave MiG-21 LanceR. Din 2015 până în prezent au „căzut” trei MiG-uri. Astfel, numărul maxim de avioane MiG-21 LanceR de care dispunem - în cazul în care alte aeronave nu întâmpină diferite probleme tehnice fără să fi fost implicate în accidente - este de 23.

De subliniat că deținem și o escadrilă completă de F-16, după ce am achiziționat 12 avioane din Portugalia într-un prim lot, iar ulterior într-un alt lot încă 5 F-16 tot de la portughezi. Aeronavele sunt second hand. Astfel, ROAF deține și 17 avioane de vânătoare F-16.

În prezent, toate cele 17 aeronave au aceeași configurație, respectiv M.5.2R. Avioanele F-16 vor urma un proces de remodernizare la standarul M6.XR, actualizare care se va face cu sprijinul industriei de apărare din România la Aerostar Bacău.

Având în vedere că deținem o singură escadrilă de F-16, care va intra oricum în modernizare pentru a trece la următorul standard, ne putem aștepta ca MiG-21 LanceR să mai rămână o perioadă de câțiva ani în serviciu, în ciuda faptului că resursa lor se apropie din nou de epuizare.

 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy