De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5

Darius Muresan |
Data publicării:
Eurofighter britanic, în timpul unor manevre aeriene. Photo source: RAF
Eurofighter britanic, în timpul unor manevre aeriene. Photo source: RAF

Exclusă din programul F-35 Lightning II după ce a continuat achiziția de sisteme S-400, Turcia s-a văzut în situația ingrată de a căuta soluții pentru modernizarea forțelor aeriene în contextul în care flota sa de F-16 este îmbătrânită. După ani de negocieri și blocaje, Turcia a ales varianta europeană Eurofighter Typhoon. Detaliile achiziției, inclusiv cele tehnice, sunt cel puțin interesante.

Amintim că, așa cum anunța o analiză a DefenseRomania din această săptămână, Marea Britanie și Turcia au semnat în cele din urmă un acord major de apărare, în valoare de până la 8 miliarde de lire sterline, pentru livrarea a 20 de avioane de luptă multirol Eurofighter Typhoon către Forțele Aeriene Turce. Primele aeronave sunt așteptate să fie livrate începând cu anul 2030.

Dar în total vor fi 44 de Eurofighter, căci 24 vor fi avioane aflate în uz, achiziționate de la state din Golf. Achiziția de Eurofighter a fost și ea blocată mult timp de Germania, care s-a opus procesului.

Nu știm încă dacă Ankara a renunțat la achiziția celor 40 de F-16 Block 70 Viper din SUA și la 79 de kituri de modernizare, blocate de administrațiile americane.

 

Tot ce trebuie să știi despre achiziția Turciei de avioane Eurofighter și de ce nu plâng turcii după F-35: 20 de avioane vor fi Eurofighter „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5

 

2. Eurofighte... (111_44859400.jpg)

Eurofighter Typhoon; Photo source: Royal Air Force

Turcia va achiziționa 20 de avioane noi Eurofighter și 24 în uz, 12 din Oman și 12 din Qatar.

În ceea ce privește cele 20 de Eurofighter noi, potrivit unei analize a publicației turce TurDef, care a aruncat un ochi pe achiziție, concluzia e că deși varianta exactă și tipul de radar nu au fost confirmate, calendarul livrărilor care se întinde pe următorul deceniu sugerează că aceste aeronave vor fi Tranche 5 - versiunea care urmează să fie dezvoltată - iar avioanele vor fi echipate cu radare AESA ECRS Mk2.

În mod normal, avioanele Typhoon sunt livrate în 18–24 de luni, însă nici varianta Tranche 5, nici radarul Mk2 nu au intrat încă în producție de serie, chiar dacă Germania a semnat recent un acord cu Airbus pentru acestea.

Contractul de 8 miliarde de lire sterline include nu doar cele 20 de aeronave noi, ci și armamentul furnizat de MBDA, instruirea piloților, piesele de schimb și serviciile de integrare.

În ceea ce privește cele 24 de avioane aflate în uz, din Oman și Qatar, vorbim de versiuni mai vechi iar livrările sunt așteptate în 2026.

3. Eurofighte... (eurofighter-thphoon-marea-britanie_91746700.jpg)

Eurofighter Thphoon, sursă foto: Royal Air Force

Omanul a achiziționat Eurofighter înainte de introducerea radarelor de ultimă generație AESA pe avioanele europene. Drept urmare, deși avioanele sunt clasificate în varianta Tranche 3A, ele sunt echipate cu radare Doppler CAPTOR-M, utilizate în versiunile anterioare Tranche 1 și 2, ceea ce se traduce printr-o performanță radar semnificativ mai redusă.

Avioanele Eurofighter ale Qatarului sunt tot Tranche 3,  dar sunt echipate cu radare AESA ECRS Mk0. În comparație cu varianta Mk1, mult mai avansat, radarul Mk0 dispune de tehnologie mai veche și capacitate limitată de detectare.

Turcia intenționa să achiziționeze 40 de avioane Eurofighter noi, însă se pare că va adopta acum un model hibrid. Adică o escadrilă formată din 20 de avioane cu avionică avansată, în cea mai modernă versiune viitoare a Eurofighter ce urmează să fie dezvoltată, iar cealaltă escadrilă va fi formată din 24 de avioane Eurofighter în uz în versiuni mai vechi, conchide sursa citată.

 

Concomitent Turcia continuă dezvoltarea propriului avion de luptă de generația a 5-a, Kaan

 

4. Kaan, prim... (kaan_56562400.jpg)

Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Havelsan

Kaan va avea două motoare, fiind capabil să atingă viteze de Mach 1,8.

O analiză a DefenseRomania arăta că prototipurile Kaan sunt alimentate de un motor cu reacție american General Electric F110, integrat și pe avioanele F-15EX Eagle II.

În efortul de a scăpa de dependența de furnizorii străini, turcii vor să îl înlocuiască cu un motor produs pe plan intern până în 2032, pe care îl dezvoltă împreună cu compania britanică Rolls Royce.

Kaan are o lungime de 21 de metri și, potrivit producătorului, poate atinge o viteză maximă de 1,8 Mach datorită motoarelor sale duble. Dispune desigur de caracteristici stealth și va avea integrat armament aer-aer și aer-sol, precum și muniții inteligente.

Pentru Kaan livrările ar trebui să înceapă din 2028.

Eurofighter Tranch 5 și Kaan sunt în prezent proiectele pe care Turcia mizează pentru modernizarea aviației sale militare care s-a confruntat cu mari probleme după excluderea din programul F-35.

CITEȘTE ȘI: Turcia deja a dat lovitura cu Kaan pe piața externă. Prima țară care pune pe masă un contract gigant pentru 48 de avioane Kaan de generația a 5-a

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel