Industria navală a Rusiei, aproape pe butuci, dar Moscova se încăpățânează să nu achiziționeze din China

Tudor Curtifan / 07 feb 2020 / 16:57
Portavionul Amiral Kuznețov, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Portavionul Amiral Kuznețov, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Industria navală din Rusia se află în criză. Acest lucru e dovedit și de faptul că în ultimii ani Moscova a lansat la apă un număr mic de nave de război de mare tonaj. 

Dar rușii preferă să piardă câțiva zeci de ani, decât să achiziționeze din China, se arată într-o analiză a Defense Week. Și, în condițiile în care există o criză în sistemul naval, de ce refuză rușii să achiziționeze din China? Potrivit unor analiști aces lucru are legătură cu faptul că Moscova intenționează să își revitalizeze industria constrcuțiilor navale.

Deși a preluat un număr mare de nave de război, după prăbușirea Uniunii Sovietice, Rusia a pierdut aproape întreaga industri navală și nu a reușit să țină pasul cu noile tehnologii, dar mai ales trece printr-o criză acută de specialiști care să sprijine acest sector. 

Deficitul de specialiști în industria navală s-a reflectat în special în cercetarea și dezvoltarea noilor proiecte. Iar acest lucru este grăitor din perspectiva faptului că în prezent Marina rusă utilizează nave vechi precum crucișătoare din clasa Kirov sau Amiral Kuznețov, unicul portavion al Kremlinului.

 

Rusia ține cu greu pasul chiar și cu mentenanța navelor sovietice. Portavionul Amiral Kuznețov, cel mai bun exemplu

 

Însă, așa cum subliniază și sursa citată, chiar și mentenanța acestor nave vechi nu este o sarcină ușoară pentru Moscova. Kirov a fost reconstruit și a intrat sub comanda Marinei, e adevărat, dar proiectul de reconstrucție s-a întins pe o perioadă de șapte ani! Un termen mult mai mare decât perioada de construcție a navelor noi de război dezvoltate de marile puteri navale. Și, să ne amintim că unicul portavion al Marinei ruse, Amiralul Kuznețov, care se află la chei de peste doi ani pentru lucrări de reparație, a luat foc la mijlocul lunii decembrie, anul trecut. Tot în vara lui 2019, paisprezece marinari şi-au pierdut viaţa într-un incendiu la bordul submarinului nuclear AS-12. Toate acestea indică o vădită săbiciune a flotei ruse.

 

Rușii refuză să achiziționeze din China

 

În aceste condiții, când rușii produc în masă doar nave de patrulare, singura cale prin care Moscova poate obține rapid nave mari de război o reprezintă achiziția. Sigur, cea mai logică soluție e reprezentată de China. Iar așa cum știm în ultimul timp au existat oferte de export ale navelor de război din partea Chinei, refuzate însă de Moscova. Se pare că Moscova preferă să se 'chinuie' și să-și dezvolte singură navele de război, chiar dacă acest lucru o va costa ani buni.

În acest fel, chiar dacă soluția achizițiilor este mai simplă, Rusia, care nu vrea să își piardă statutul de mare putere mondială, preferă să își reînvie sistemul industriei navale, consideră specialiștii. Doar că investițiile din ultimii ani s-au îndreptat către cercetarea și producția de noi sisteme de arme avansate, mai puțin pe construcția de nave.

În timp ce industria navală e scufundată în criză, Rusia folosește vechile echipamente sovietice pentru a-și menține flota.

„Aceasta este povara pe care Rusia trebuie să o poarte pentru a reveni la statutul de superputere”, concluzionează analistul celor de la Defense Week. 

În planurile sale de revitalizare a industriei navale, rușii și-au propus recent construirea unui nou portavion. Însă costurile de dezvoltare și de construcție ar putea depăși chiar bugetul de apărare al Rusiei.

Rămâne de văzut dacă proiectul se va materializa, ori va rămâne o frumoasă machetă schițată pe hârtie.

CITEȘTE ȘI: De ce cedează tehnica militară a Rusiei. Avioane prăbușite, submarine scufundate și un portavion în flăcări

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
defense.n-nxt.25