Episodul, care a avut loc pe 27 martie 2025, oferă o imagine rară asupra intensității conflictului aerian modern, unde tehnologia avansată se întâlnește cu instinctele primare de supraviețuire.
Misiunea locotenent-colonelului Parks nu a fost una de rutină, potrivit relatărilor publicaţiei Business Insider. În calitate de comandant al misiunii, el a coordonat un grup aerian de luptă format din 21 de aeronave, având rolul specific de suprimare a apărării aeriene inamice (SEAD).
În termeni militari, acest lucru înseamnă că pilotul trebuie să intre primul în zona de pericol pentru a vâna radarele și lansatoarele de rachete sol-aer, curățând astfel calea pentru bombardiere sau alte avioane de atac.
Conform precizărilor Forțelor Aeriene ale SUA, colonelul Parks s-a plasat „intenționat” în raza de acțiune a sistemelor de apărare care protejau capitala inamică. Deși documentele oficiale nu menționează explicit adversarul, contextul operațional și perioada (martie 2025) coincid cu „Operațiunea Rough Rider”, campania americană de bombardament împotriva rebelilor Houthi din Yemen.
Strategia a funcționat, dar cu un preț imens pentru siguranța pilotului. Odată ce și-a dezvăluit poziția, avionul său F-16 Fighting Falcon a devenit ținta principală a bateriilor antiaeriene de la sol.
15 minute de manevre extreme

Ceea ce a urmat a fost un sfert de oră de intensitate extremă. Rapoartele indică faptul că Parks a fost vizat de multiple rachete sol-aer și de artilerie antiaeriană. Pentru a evita impactul, pilotul a fost forțat să execute o serie de viraje bruște și manevre evazive la forțe gravitaționale (G) ridicate.
Un avion F-16 este capabil să suporte până la 9G – adică de nouă ori forța gravitațională a Pământului. La acest nivel, corpul pilotului cântărește de nouă ori mai mult decât normal, sângele este împins forțat din creier către picioare, iar riscul de pierdere a cunoștinței (G-LOC) este iminent, chiar și pentru aviatorii de elită echipați cu costume speciale de presurizare.
A menține astfel de manevre timp de 15 minute, în timp ce muniția inamică explodează la doar câțiva metri de fuzelaj, necesită o anduranță fizică și mentală ieșită din comun.
În timp ce se lupta pentru a-și menține avionul în aer, Parks a lansat contramăsuri și a reușit să intercepteze cinci rachete sol-aer care îi vizau direct aeronava, transformând o misiune ofensivă într-o luptă disperată pentru supraviețuire.
Pericolul nu s-a încheiat odată cu ieșirea din raza de acțiune a rachetelor. Manevrele agresive la postcombustie consumă cantități enorme de combustibil în timp foarte scurt. La finalul angajamentului, avionul lui Parks și cel al coechipierului său (wingman) se aflau sub nivelul critic de kerosen, încă deasupra teritoriului inamic.
Demonstrând o prezență de spirit remarcabilă, Parks a coordonat o întâlnire de urgență cu două avioane cisternă. Această „rendez-vous” aerian, realizat sub presiunea timpului, a prevenit ceea ce Pentagonul a numit „pierderea probabilă a două aeronave din cauza epuizării combustibilului”.
Un nou tip de ,,război economic''

Dincolo de eroismul individual, misiunea subliniază și o adaptare tactică a forțelor americane la realitățile economice ale războiului modern. Escadrila condusă de Parks a fost lăudată pentru „utilizarea inovatoare” a armamentului.
În loc să folosească exclusiv rachete de ultimă generație, extrem de costisitoare, piloții au utilizat rachete ghidate prin laser, mult mai ieftine, și stocuri vechi de rachete aer-aer AIM-9M (dezvoltate în anii '50) pentru a doborî dronele și rachetele de croazieră inamice.
Această abordare pragmatică a economisit bugetului Forțelor Aeriene ale SUA peste 25 de milioane de dolari în muniție, demonstrând că în conflictele asimetrice cu grupări precum Houthi, superioritatea nu vine doar din tehnologie, ci și din sustenabilitatea financiară a operațiunilor.
Decernarea medaliei Silver Star – a treia cea mai înaltă distincție militară pentru curaj în luptă – este un eveniment rar în Forțele Aeriene. Generalul Ken Wilsbach a notat că mai puțin de 100 de astfel de medalii au fost acordate în istoria recentă a aviației militare, subliniind gravitatea incidentului din martie.
Pentru locotenent-colonelul Parks, cele 15 minute deasupra teritoriului inamic au reprezentat diferența dintre o statistică sumbră și o întoarcere eroică la bază.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









