Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est

S.I. Catalin |
Data publicării:
Primele F-16 modernizate la standardul Viper ale Greciei au fost livrate Forțelor Aeriene Elene. Foto: Ministerul Apărării din Grecia
Primele F-16 modernizate la standardul Viper ale Greciei au fost livrate Forțelor Aeriene Elene. Foto: Ministerul Apărării din Grecia

Grecia a făcut un pas decisiv pentru a-și consolida hegemonia tehnologică în flancul sud-estic al NATO, aprobând un program ambițios care va transforma Forțele Aeriene Elene într-unul dintre cei mai puternici operatori de F-16 din lume. 

Guvernul de la Atena a autorizat modernizarea a încă 38 de avioane de vânătoare F-16 Block 50 la standardul de ultimă generație „Viper”, o mișcare strategică ce va ridica flota totală de astfel de aeronave la un număr impresionant de 121 de unități.

Decizia, bazată pe recomandările Statului Major al Forțelor Aeriene Elene, vizează crearea unei forțe aeriene omogene și interconectate, capabilă să proiecteze putere în Marea Egee și în Mediterana de Est.

Prin alinierea acestor 38 de aparate mai vechi cu cele 83 de avioane F-16 Block 52+ care se află deja în plin proces de modernizare, Grecia își asigură o platformă comună care simplifică logistica, reduce costurile de operare și, cel mai important, maximizează interoperabilitatea într-o regiune marcată de tensiuni geopolitice constante. 

 

Transformare tehnologică substanţială: De la tehnologia anilor '90 la războiul în rețea

Avioanele F-16 Block 50, care au intrat în serviciul Greciei în anii 1990 prin programul Peace Xenia II, au reprezentat mult timp coloana vertebrală a apărării aeriene, operând în cadrul escadrilelor istorice 341 „Velos” și 347 „Perseus” de la baza aeriană Nea Anchialos.

Totuși, în fața evoluției rapide a amenințărilor moderne, sistemele lor electronice și radarele au devenit limitate. Modernizarea la standardul Viper schimbă radical ecuația, transformând aceste platforme în avioane de generația 4.5.

Elementul central al acestei modernizări este instalarea radarului cu scanare electronică activă (AESA) AN/APG-83 SABR. Spre deosebire de radarele vechi, noul sistem oferă piloților capacitatea de a detecta și urmări ținte multiple la distanțe mult mai mari, având totodată o rezistență superioară la bruiajul electronic intens, o caracteristică vitală în scenariile de luptă moderne.

În plus, integrarea sistemului Link 16 permite fiecărui avion să devină un nod într-o rețea complexă, partajând date tactice în timp real nu doar cu alte avioane, ci și cu navele marinei sau sistemele de apărare de la sol.

Pachetul de modernizare include, de asemenea, un nou computer de misiune modular și sisteme avansate de afișare pe viziera căștii pilotului (JHMCS), care permit desemnarea țintelor prin simpla privire, oferind un avantaj crucial în luptele aeriene.

Aceste actualizări asigură faptul că cele 38 de avioane Block 50 nu vor fi cu nimic mai prejos decât „frații” lor mai noi, Block 52+, creând o flotă unitară de 121 de avioane cu capacități identice.

 

O nouă arhitectură de securitate în Mediterana

Drumul către această aprobare a fost pavat cu negocieri financiare intense între Atena și Washington. Estimările inițiale ale Statelor Unite, care plasau costul modernizării la peste 1,8 miliarde de euro, au fost respinse de partea greacă, fiind considerate incompatibile cu planificarea bugetară pe termen lung. Grecia a insistat pentru o soluție care să includă toate cele 38 de avioane, refuzând propunerile intermediare care ar fi lăsat o parte din flotă nemodernizată.

Prin discuții pragmatice și optimizarea pachetului tehnic, inclusiv prin refolosirea unor componente viabile demontate de pe avioanele Block 52+ aflate deja în proces de upgrade, prețul proiectat a fost redus la aproximativ 1 miliard de euro

Viziunea pe termen lung a Forțelor Aeriene Elene transcende simpla modernizare a flotei de F-16. Atena construiește o structură de forță stratificată, în care cele 121 de Vipere vor opera alături de 24 de avioane Rafale F3R și, spre sfârșitul acestui deceniu, de o flotă de peste 20 de avioane stealth F-35A.

În acest ecosistem operațional, rolurile sunt bine definite: viitoarele F-35 vor acționa ca senzori avansați și ''coordonatori de luptă'', penetrând nedetectate spațiul aerian inamic pentru a colecta date, avioanele Rafale vor efectua lovituri strategice cu rachete cu rază lungă precum SCALP și Meteor, iar masiva flotă de F-16 Viper va asigura volumul de foc necesar pentru misiuni de suprimare a apărării inamice (SEAD), intercepție și lovituri de precizie, folosind un arsenal modernizat ce include rachete AIM-120D și rachete anti-navă Harpoon.

Această concentrare de tehnologie oferă Greciei un avantaj calitativ net în balanța regională de putere, în special în comparație cu Turcia. Deși Ankara dispune de o flotă numeric mai mare de F-16, aceasta se confruntă cu restricții în accesul la tehnologie occidentală de ultimă oră și cu incertitudini privind modernizarea propriului inventar.

Ca o comparație, implicarea industriei locale, Hellenic Aerospace Industry (HAI), în programul Viper asigură Greciei nu doar avioane mai bune, ci și independența tehnică necesară pentru a le menține operaționale pe termen lung, transformând programul într-un motor de dezvoltare economică și tehnologică națională.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel