Marea Britanie oprește producția avionului Eurofighter Typhoon din cauza lipsei comenzilor, punând la îndoială angajamentul sau faţă de apărarea europeană

DefenseRomania Team |
Data publicării:
Foto: Eurofighter Typhoon / RAF
Foto: Eurofighter Typhoon / RAF

În timp ce partenerii săi europeni se pregătesc să crească producția, Marea Britanie apasă butonul de pauză pentru linia sa de asamblare a avioanelor de luptă Eurofighter Typhoon, o decizie care alimentează o dezbatere aprinsă despre viitorul industriei aerospațiale britanice, locuri de muncă strategice și loialitatea sa fata de Europa în materie de apărare.

Gigantul din domeniul apărării, BAE Systems, a anunțat că producția de la unitatea să din Warton, Lancashire, se va opri după finalizarea ultimului avion destinat Qatarului. Motivul este unul banal de simplu: lipsa comenzilor noi, în special din partea guvernului britanic, care nu a mai achiziționat un Typhoon nou din 2009, potrivit Finacial Times.

Decizia plasează Londra într-o poziție paradoxală. În timp ce Germania, Spania și Italia continuă să producă avioane pentru forțele lor aeriene, iar consorțiul european intenționează să crească producția anuală de la 14 la 20 de unități, linia de asamblare britanică este închisă.

Acest lucru nu înseamnă o ieșire a Regatului Unit din consorțiu - BAE va continua să fabrice componente, precum fuzelajele frontale, dar acestea vor fi trimise în Europa pentru asamblarea finală.

 

O capacitate industrială, sacrificată pe altarul relației speciale cu Washingtonul?

 

Oprirea producției a declanșat un val de critici din partea sindicatelor și a opoziției, care acuză guvernul că sacrifică o capacitate industrială pe altarul relației speciale cu Washingtonul. Miza este uriașă: mii de locuri de muncă, pierderea unor competențe critice și, poate cel mai important, un potențial handicap pentru participarea Regatului Unit la Global Combat Air Programme (GCAP), proiectul ambițios pentru dezvoltarea unui avion de luptă de generația a șasea.

„I-am spus în repetate rânduri miniștrilor guvernamentali cât de mare este riscul pentru locuri de muncă, competențe și securitatea națională dacă oprim asamblarea propriilor noastre avioane de luptă”, a declarat Sharon Graham, secretar general al sindicatului Unite. Critica să vizează direct promisiunea guvernului de a transforma cheltuielile de apărare în „creștere britanică, locuri de muncă britanice, competențe britanice”.

În centrul furtunii politice se află o decizie strategică a Ministerului britanic al Apărării de a prioritiza achizițiile de avioane americane F-35. Recent, oficialii au confirmat intenția de a cumpăra un nou lot de 27 de avioane F-35, inclusiv versiuni capabile să transporte arme nucleare tactice. Susținătorii acestei direcții argumentează că F-35 oferă capacități stealth de generația a cincea, esențiale pe câmpul de luptă modern.

Cu toate acestea, criticii subliniază ironia situației: Marea Britanie este singura țară din consorțiul Eurofighter care nu a plasat o comandă pentru cea mai recentă variantă a avionului, deși se angajează să modernizeze flota existentă. Secretarul Apărării din umbră, John Healey, a cerut noi comenzi pentru Typhoon pentru a susține industria națională, în timp ce omologul său din guvern a evitat un angajament ferm, menționând doar că „Typhoon va rămâne piatră de temelie a apărării aeriene a Regatului Unit cel puțin până în anii 2040”.

 

Consorțiul Eurofighter, pregătit să producă până la 30 de avioane pe an

 

Oficialii de la Ministerul Apărării și liderii din industrie își pun speranțele în contracte de export, cu negocieri în curs cu Arabia Saudită, Qatar și Turcia. Un semnal pozitiv a venit recent, când Londra a susținut vânzarea de avioane Typhoon către Turcia, trecand peste opoziția anterioară a Germaniei. Cu toate acestea, fără comenzi ferme, viitorul liniei de producție din Warton rămâne incert.

Consorțiul Eurofighter, care include Airbus și Leonardo pe lângă BAE, este pregătit să producă până la 30 de avioane pe an dacă aceste comenzi de export se materializează. Însă, pentru muncitorii din Lancashire, promisiunile viitoare contează mai puțin decât tăcerea de pe linia de asamblare de astăzi.

Toate privirile sunt acum ațintite asupra Planului de Investiții în Apărare, care urmează să fie publicat la sfârșitul acestui an. Acel document va dezvălui dacă guvernul britanic este dispus să parieze pe propria sa industrie sau dacă viitorul apărării sale aeriene va fi, în mod predominant, „Made in America”.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel