De când și-a pierdut baza siriană de la Tartus în 2024 și s-a confruntat cu restricții de circulație prin Bosfor, gruparea navală operativă a Rusiei din Marea Mediterană s-a prăbușit în mare parte. Problemele submarinului Novorossiysk evidențiază, de fapt, probleme de întreținere din ce în ce mai mari și erodarea mai largă a razei navale de acțiune a Moscovei în Marea Mediterană.
Saga submarinului naval rus Novorossiysk a captat titluri și chiar remarci batjocoritoare din partea oficialilor străini. Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a rezumat situația, comentând că “submarinul rusesc stricat s-a întors acasă șchiopătând dintr-o misiune de patrulare”. Submarinul, o navă din clasa Improved Kilo, Proiect 636.3, a tranzitat înapoi din Marea Mediterană în Marea Baltică de la începutul lunii.
Submarinul a suferit o defecțiune mecanică în vestul Mării Mediterane la sfârșitul lunii septembrie și de atunci s-a întors acasă la suprafață.
Faptul prezentat nu este în sine neobișnuit. Submarinele rusești din clasa Kilo fac această călătorie în același mod de ani de zile. Și acesta nu a ieșit brusc la suprafață în apropierea Franței, în ciuda titlurilor care semnalau acest lucru. Lăsând la o parte jocurile de cuvinte nautice, multe dintre cele care s-au scris despre submarin sunt exagerări și speculații. Cu toate acestea, necazurile sale indică o problemă mult mai profundă a submarinelor din cadrul Marinei Ruse.
Gruparea navală operativă permanentă a Rusiei în Marea Mediterană
Forțele Navale ale Federației Ruse au înființat o “grupare operativă permanentă” în Marea Mediterană în anul 2013. Submarinele, împreună cu fregatele și alte nave de luptă mai mari au fost bazate la Tartus, în Siria.
Componenta submarină a fost adesea desfășurată în avans din Flota rusă din Marea Neagră aflată în apropiere. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda Convenției de la Montreux, care restricționează desfășurarea submarinelor între Marea Neagră și Marea Mediterană. În practică, Rusia a reușit să forțeze interpretarea călătoriilor de întreținere pentru a ocoli aceste restricții.
Baza de la Tartus avea suficiente facilități pentru ca submarinele să se rotească acolo până la un an la un moment dat. O navă de reparații foarte importantă, PM-82, a fost bazată acolo pentru perioade lungi de timp pentru a oferi sprijin de întreținere locală. Până în 2022, existau în mod regulat două sau mai multe submarine în portul Tartus, inclusiv la începutul invaziei în Ucraina în februarie 2022.
Lucrurile însă nu au mers bine pentru partea rusă. Invazia pe scară largă a Ucrainei a dus la închiderea Bosforului pentru navele de război și submarinele Marinei Ruse. Împreună cu interdicția navelor de război rusești de a vizita Cipru, care anterior furnizase servicii de realimentare și întreținere, aceasta a fost o lovitură majoră pentru prezența rusă în Marea Mediterană.
Poziția Rusiei în Marea Mediterană a fost slăbită masiv
Apoi, în martie 2024, amenințarea ucraineană a navelor de suprafață fără echipaj (USV) din Marea Neagră a forțat redirecționarea navelor de aprovizionare de pe ruta mai scurtă a Mării Negre pe cea mult mai lungă din Marea Baltică. Dar, cea mai mare lovitură a venit în decembrie 2024, odată cu căderea bruscă a regimului Assad în Siria.
Acest lucru a dus la evacuarea navelor Marinei Ruse din Tartus. Submarinul Novorossiysk a fost una dintre primele nave care a plecat, trecând prin Strâmtoarea Gibraltar pe 02 ianuarie 2025.
De când a pierdut Siria, Rusia a întâmpinat din ce în ce mai multe greutăți pentru menținerea unei prezențe submarine în Marea Mediterană. Desfășurările trebuie acum să se realizeze din Marea Baltică, ceea ce înseamnă o călătorie de 4.000 de kilometri la începutul și la sfârșitul fiecărei misiuni.
Acest lucru le-a limitat marinarilor ruși timpul petrecut în Marea Mediterană și, fără îndoială, a suprasolicitat echipajele și a întins programele de întreținere.
Misiunile de patrulare ale submarinelor rusești continuă, dar sunt mai slabe
Submarinul Novorossiysk s-a întors în Marea Mediterană, însoțit de un remorcher de sprijin, la sfârșitul lunii iunie 2025. Potrivit informațiilor furnizate de portalul Naval News, acesta a făcut o escală în porturile din Africa de Nord și probabil a primit întreținere specializată cel puțin o dată. Însă, rețeaua vitală de sprijin a bazelor locale lipsește.
Între timp, flota de submarine a Rusiei, în special submarinele diesel-electrice din clasa Kilo, par să sufere de o întârziere de întreținere. Acest lucru afectează submarinele rămase în Marea Neagră, din care unul, Rostov pe Don, a fost avariat în urma atacurilor repetate cu rachete ucrainene, precum și pe cele din Marea Baltică. Deci, în ciuda faptului că Rusia dispune de o flotă cu peste 10 submarine de acest tip, nu există un înlocuitor imediat pentru Novorossiysk.
Rusia poate desfășura în continuare submarine cu propulsie nucleară în regiune, care pot naviga în imersiune pe tot drumul și pot ajunge neanunțate. Se știe că submarinele purtătoare de rachete de croazieră din clasa Yasen (alias Severodvinsk) s-au aventurat ocazional în Marea Mediterană din 2022. Dar și acestea sunt, de asemenea, întinse și aproape sigur nu pot susține o prezență permanentă.
Se va întoarce Rusia în Marea Mediterană?
Desfășurările de submarine par acum mai mult pentru spectacol decât pentru o capacitate navală semnificativă. Dar, Rusia intenționează probabil să restabilească o bază acolo pentru a permite unei forțe mai puternice să fie bazată în regiune, blocând resurse pe flancul sudic al NATO. Baza ar putea fi în Libia, localitatea Tobruk fiind candidatul evident.
Orice nouă bază va dura însă timp pentru a fi stabilită, fiind probabil nevoie de un anumit grad de lucrări de construcție. Este posibil ca primul semn să fie reprezentat de navele de marfă ale guvernului rus care fac escală în port sau navele de reparații care navighează din Marea Baltică.
Între timp, se pare că partea rusă va avea nevoie de ceva timp pentru a înlocui submarinul Novorossiysk în Marea Mediterană. Deocamdată nu există niciun semn că un alt submarin din clasa Kilo va naviga spre sud.
Cu toate acestea, forțele submarine ale Rusiei nu trebuie subestimate, în special cele mai recente submarine cu propulsie nucleară. Dar, submarinele din clasa Kilo și-au arătat limitele, iar Rusia și-a pierdut orice simț al permanenței în Marea Mediterană. Nu este doar povestea unui submarin nefericit, ci o gaură în creștere în capacitatea de acțiune a Forțelor Navale.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News