Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc

Tudor Curtifan |
Data actualizării: | Data publicării:
Transportoare blindate Piranha 5 (Piranha V) ale Armatei României, în timpul unor manevre militare. Photo source: MApN
Transportoare blindate Piranha 5 (Piranha V) ale Armatei României, în timpul unor manevre militare. Photo source: MApN

SAFE, sau Security Action for Europe (Acțiunea de Securitate pentru Europa), este un nou instrument financiar al Comisiei Europene pentru achiziții comune între statele membre. Proiectele comune, între cel puțin două state, trebuie depuse până la finalul lunii noiembrie. Există însă un program aflat în derulare care se pliază perfect pe SAFE și care ar putea fi o gură de oxigen pentru industria de apărare din România: E vorba de transportoarele blindate Piranha 5, produse aici la Uzina Mecanică București, unde în ultimii ani au existat cel puțin două interese majore din partea unor state europene pentru a achiziționa Piranha 5 „made in Romania”, dar de fiecare dată negocierile nu s-au concretizat din cauza lipsei de cadru legislativ în România. A treia oară poate fi cu noroc.

Așadar, România va primi 16,68 miliarde de euro de la Comisia Europeană prin programul SAFE (Security Action for Europe), o sumă ce va fi utilizată pentru investiții în apărare și infrastructură civil-militară. Fondurile, sub formă de împrumuturi avantajoase, vor sprijini industria națională de apărare, achiziții comune europene de echipamente militare și proiecte de infrastructură (poduri, drumuri, căi ferate) esențiale pentru mobilitatea trupelor.

Fiecare stat care produce tehnică modernă va dori așadar să intre în SAFE cu un alt stat care dorește achiziția respectivei arme. 

Exact acest lucru a fost explicat ieri de DefenseRomania, când publicația noastră a arătat că SAFE ar putea fi o armă cu două tăișuri, dacă ceea ce putem produce în țară am cumpăra de la parteneri europeni. Cel mai concret exemplu sunt mașinile de luptă ale infanteriei, care dacă ar intra în SAFE ar risca sa fie produse în alte state, chiar Ungaria.

Dar revenind la programele care se pliază pe SAFE, Piranha 5 e de departe portdrapelul industriei de apărare din România. 

 

Blindatele 5, singura tehnică modernă din marile contracte de înzestrare, pe o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc

 

2. Piranha 5,... (piranha_v_piranha_5_romania_17525500.jpg)

Piranha 5, la Uzina Mecanică București. Sursă foto: MApN

Piranha 5 e singurul mare produs pe care Armata României îl poate oferi altor state membre prin programul SAFE. 

România are un contract în desfășurare pentru 227 de Piranha 5 care vor înzestra două batalioane din cadrul Brigăzii 2 Infanterie. Ele sunt construite în România în baza unui acord de tip joint-venture între Uzina Mecanică București (UMB) și gigantul american General Dynamics European Land Systems Romania (GDELS Romania).

Și, în 2023,  Ministerul Apărării a demarat procedurile pentru o achiziție suplimentară de 150 de blindate Pirnaha 5 pentru care se estimează un plafon financiar de 674 milioane de dolari, dar înțelegerea cu producătorii nu a fost încă parafată. În contextul în care interesul în Europa e mare pentru transportoare blindate, România are o oportunitate mare în SAFE să găsească state partenere care doresc Piranha 5 și pe care putem să le produce aici, în lotul blindatelor care vor suplimenta achiziția pentru Armata României. De ce nu, pentru Bulgaria, care a mai fost interesată de Piranha 5 produse la noi.

SAFE poate fi cu noroc, măcar a treia oară.

Pentru că, amintim că România a ratat șansa de a semna un contract important de export de tehnică militară cu Bulgaria în anul 2023, din cauza lipsei unui cadru legislativ care să permită vânzarea de echipamente militare prin mecanismul guvern-la-guvern (G2G).

Exact aceeași poveste se întâmplase înainte de bulgari și cu Slovacia, care a fost și ea interesată de Piranha 5 „made in Romania”.

3. Transporto... (piranha-5-piranha-v_88150500.jpg)

Transportor blindat Piranha 5 (Piranha V). Foto: ELMET

Despre aceste două șanse ratate publicația noastră a scris mult. Recent, Sorin Encuțescu, coordonatorul strategiei industriei naționale de apărare, în cadrul unei ediții recente a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, difuzat de DefenseRomania, a explicat de ce s-au ratat cele două oportunități de a produce la noi Piranha 5 pentru Slovacia și Bulgaria.

„Știți ce lipsește programului Piranha 5? România azi are un cadru legislativ doar pentru a aduce produse în cadrul unui acord G2G, dar nu pentru a da. Căci de regulă în cazul G2G se oferă produse din stocul existent. Asta presupune că produsul nu se ia direct de la producător, ci el trece la un utilizator și mai apoi mai departe. Dacă aveam o instituție și cadru legislativ pentru G2G la export, s-ar fi putut încheia înțelegerea cu Bulgaria. Din păcate nu avem”, a explicat atunci Sorin Encuțescu.

Rămâne de văzut dacă, prin programul european SAFE, a treia oară va fi cu noroc. Programele comune în SAFE vor trebui depuse până la finalul lunii noiembrie.

CITEȘTE ȘI: Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel