Ambițiile navale ale Ankarei sunt în creștere: Turcia se concentrează pe aeronave fără pilot pentru viitorul său portavion

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Viitorul portavion al Turciei, TCG Mugem. Photo source: TRT HABER
Viitorul portavion al Turciei, TCG Mugem. Photo source: TRT HABER

Turcia își accelerează planurile pentru un nou portavion, un proiect de navă care ar putea fi echipat aproape complet cu aeronave autonome, indicând o schimbare în doctrina să navală. O machetă a navei, prezentată la expoziția de apărare IDEF 2025, a dezvăluit o viziune futuristă a Turciei, însă realitatea tehnologică și dependența de parteneriate internaționale complexe vor dicta dacă această viziune poate deveni realitate.

Proiectul, cunoscut sub numele de MUGEM (Milli Ucak Gemisi - Portavion Național), este condus de compania de stat ASFAT. Macheta expusă prezenta o grupare aeriană formidabilă, dominată de sisteme fără pilot: avionul de luptă supersonic Bayraktar Kızılelma, dronă de atac grea Anka-III și dronă de recunoaștere și atac Bayraktar TB3, alături de avionul de antrenament avansat Hurjet.

Teoretic, o astfel de configurație ar oferi capabilități extinse de recunoaștere maritimă, misiuni de lovire împotriva țintelor terestre și de suprafață și, prin intermediul Kizilelma, o capacitate parțială de a intercepta ținte aeriene, substituind un avion de vânătoare convențional. Este o viziune care plasează Turcia în avangarda războiului naval bazat pe drone.

Cu toate acestea, viziunea se lovește de o realitate tehnică complicata. În prezent, doar drona Bayraktar TB3, special concepută pentru operațiuni pe puntea navelor, este pregătită pentru astfel de misiuni. Kizilelma este încă în faza de dezvoltare a versiunii sale navale, în timp ce UAV-urile Anka-III și Hurjet nu au fost proiectate pentru decolări și aterizări pe portavioane.

 

Aceste ambiții militare ale Turciei sunt susținute de o ,,diplomație activă''

 

Potrivit căpitanului Hakan Ucar, șeful biroului de proiectare al Marinei Turce, se poartă negocieri cu Turkish Aerospace Industries pentru a dezvolta versiuni navale ale Anka-III, Hurjet și chiar ale avionului de vânătoare de generația a cincea, KAAN.

O provocare fundamentală rămâne sistemul de lansare. Designul actual al MUGEM se bazează pe o configurație STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), folosind o trambulină (ski-jump) pentru decolare. Acest sistem limitează sever greutatea maximă la decolare a aeronavelor, făcând adaptarea unui avion de vânătoare greu, bimotor, precum KAAN, o soluţie îndepărtată și extrem de costisitoare.

O alternativă ar fi trecerea la o configurație CATOBAR (Catapult-Assisted Take-Off But Arrested Recovery), similară cu cea a super-portavioanelor americane, dar acest lucru depinde de obținerea tehnologiei de catapultare, un obstacol tehnologic și politic semnificativ.

Cu toate acestea, Ankara pare hotărâtă să meargă înainte. Dimensiunile proiectului au fost deja mărite de la 285 la 300 de metri lungime. Acest lucru plasează viitoarea navă turcească peste portavionul francez Charles de Gaulle (261 m şi deplasament de 42.000 de tone) și chiar peste portavioanele britanice din clasa Queen Elizabeth (280 m, 65.000 de tone).

Deși se apropie de lungimea super-portavioanelor americane precum USS Gerald R. Ford (337 m, 100.000 de tone), deplasamentul său va fi probabil considerabil mai mic, indicând un concept operațional diferit.

Președintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat recent negocierile avansate cu Spania pentru construcția unui al doilea portavion, mai mare, bazându-se pe cooperarea existentă cu compania spaniolă Navantia.

„Sperăm să realizăm acest lucru cu spaniolii”, a afirmat Erdogan, subliniind succesul industriei de apărare turcești, care deja se luptă să facă față comenzilor externe pentru fregate.

 

În paralel, Turcia vrea o îmbunătăţire a forţelor sale aeriene

 

Erdogan s-ai exprimat optimismul cu privire la achiziționarea a aproximativ 40 de avioane de luptă Eurofighter Typhoon, menționând o „abordare pozitivă” din partea Marii Britanii și a Germaniei.

Această achiziție ar putea servi drept o soluție intermediară crucială pentru modernizarea forțelor aeriene, în contextul în care dezvoltarea unui avion de vânătoare național, capabil să opereze de pe portavion, rămâne o provocare pe termen lung.

În final, proiectul MUGEM reprezintă o declarație de intenție strategică din partea Turciei. Este un pariu pe o viziune a viitorului naval, dominată de drone, dar succesul său depinde de depășirea unor obstacole tehnologice formidabile și de consolidarea unor parteneriate internaționale esențiale, atât pentru construcția navei, cât și pentru dotarea ei cu o grupare aeriană viabilă.

Modul în care Ankara va aborda aceste provocări va determina dacă MUGEM va deveni nava amiral a unei noi puteri navale sau o machetă ambițioasă a ceea ce ar fi putut fi.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel