Miza acestui plan ambițios, semnat de Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, este una existențială: capacitatea Americii de a-și îndeplini obligațiile strategice globale și de a descuraja adversari de calibru ("near-peer"). Deși documentul nu numește direct amenințările, el răspunde Ghidului Strategic al Administrației Trump, care vizează direct competiția cu China și Rusia.
Deși neclasificat și fără a cere explicit fonduri suplimentare, raportul este un lobby puternic adresat Congresului, avertizând că, fără această creștere semnificativa a flotei de avioane de luptă, USAF își asumă un "risc militar" inacceptabil.
Adevărata miză: Producția F-35 și F-15EX
Pentru a atinge ținta de 1.558 de avioane, planul mizează pe două direcții principale: accelerarea producției avioanelor de generație actuală și dezvoltarea rapidă a celor viitoare.

Raportul descrie avionul stealth F-35A de la Lockheed Martin drept "fundația structurii forței de vânătoare". USAF dorește să "crească rapid achizițiile" odată ce problemele actuale legate de upgrade-urile hardware și software vor fi rezolvate.
Ținta de producție este ambițioasă: Lockheed Martin susține că poate ajunge la 100 de F-35A pe an dedicate exclusiv USAF până în 2030, dintr-o capacitate totală de 165 de avioane pe an, incluzând partenerii internaționali.
Obstacolul major este că atingerea acestui obiectiv doar pentru USAF ar fi o schimbare majoră și ar pune o presiune imensă pe lanțul de aprovizionare și pe livrările către aliați, care stau deja la coadă pentru acest avion.
Celălalt pilon este F-15EX Eagle II de la Boeing, din care USAF plănuiește să cumpere 129 de aparate. În privința producției, Boeing ar putea mări ritmul la 24 de aparate pe an până în 2027 și chiar la 36 pe an cu "finanțare suplimentară pentru facilități". Există însă o problemă: raportul admite că programul F-15EX este deja "cu nouă luni în întârziere" față de graficul de livrări.
Realismul dur: Bugetul și avioanele vechi
Aici intervine realismul dur al bugetului și al politicii de la Washington. Planul USAF este ambițios, dar se lovește de trei mari probleme: banii, producția și avioanele vechi.
Raportul avertizează că, deși o țintă intermediară (1.369 de avioane) este fezabilă la "începutul anilor 2030", cerințele concurente de modernizare și constrângerile bugetare ar putea deraia întregul efort.
Modernizarea costă enorm. Documentul admite un deficit anual de 400 de milioane de dolari doar la fondul de mentenanță și sustenabilitate. Orice ban în plus pentru avioane noi trebuie "reechilibrat" din altă parte a bugetului USAF, de exemplu, din orele de zbor pentru antrenament.
Pentru a face loc (și rost de bani) pentru avioanele noi, USAF trebuie să renunțe la cele vechi. Planul insistă pe retragerea completă a legendarului A-10 Warthog până în 2026 și pe "pensionarea parțială" a unor avioane F-22 (Block 20).
Aceasta este o mișcare extrem de nepopulară în Congres, care a blocat anterior aceste retrageri. Raportul avertizează însă direct legislatorii: restricționarea avioanelor pe care USAF le poate retrage "scade disponibilitatea generală și impactează direct pregătirea operațională".
Viitorul: Avionul F-47 și dronele "Wingmen"

Dincolo de cifrele F-35 și F-15, adevărata "prioritate numărul unu" de modernizare a USAF este programul Next Generation Air Dominance (NGAD).
Acesta va produce avionul de generația a șasea, F-47 (pentru care a fost selectat Boeing), ale cărui linii de producție se vor deschide "curând". F-47 nu va zbura singur. Planul subliniază rolul crucial al dronelor "wingmen" (Collaborative Combat Aircraft - CCA).
Totuși, raportul este ferm: CCA-urile "nu sunt un înlocuitor pentru avioanele de vânătoare cu pilot", ci un multiplicator de forță care va fi integrat inițial cu F-22 și F-35, și ulterior cu F-47.
Mesajul Forțelor Aeriene este clar: într-o lume a competiției strategice cu Beijingul și Moscova, superioritatea aeriană nu mai este un dat. Este o resursă care necesită o investiție masivă, imediată și dureroasă din punct de vedere bugetar. Rămâne de văzut câți dintre aleșii din Congres sunt dispuși să semneze cecul.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









