Pregătirea piloților ucraineni pe F-16 în România poate avea loc cu o singură condiție și ar fi un mare ajutor și pentru noi. Șansele sunt însă mici

Darius Muresan |
Data actualizării: | Data publicării:
Avioane F-16 ale României în timpul unei misiuni de interceptare. Foto: Forțele Aeriene Române
Avioane F-16 ale României în timpul unei misiuni de interceptare. Foto: Forțele Aeriene Române

Presa internațională a avansat scenariul potrivit căruia România s-ar afla pe lista scurtă de state unde piloții ucraineni ar putea fi pregătiți pe trecerea pe avioane de luptă de tip F-16 Fighting Falcon. Dar un asemenea scenariu pare destul de îndepărtat în momentul actual.

Așa cum anunța și DefenseRomania, actuali și foști oficiali ai Pentagonului au declarat pentru Politico că un grup de state occidentale "poartă discuţii pentru a negocia semnarea unui contract care presupune efectuarea antrenamentului (n.r. de către piloţii Ucrainei) pentru avioanele F-16 într-o locaţie din România" și că este probabil ca "Lockheed Martin, care construiește aeronavele F-16, să efectueze antrenamentul".

România a achiziționat recent 32 de avioane F-16 Fighting Falcon din Norvegia, la un preț de 388 de milioane de euro, pentru a asigura tranziția către F-35.

Cele 32 de avioane F-16 AM/BM norvegiene sunt în configurație M6.5.2, iar contractul include și motoare de rezervă și suport logistic.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare o escadrilă completă formată din 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6.

Problema însă pentru România e că avioanele vor veni în cascadă, iar pregătirea piloților, dar și tehnicienilor de la sol, va reprezenta o mare provocare.

 

Pregătirea piloților ucraineni de F-16 în România? Cu o condiție. Există alte țări plasate mai bine în această „cursă”, dar o astfel de decizie ar ajuta mult România

 

2. F-16 Fight... (f-16-romania_25383200.jpg)

F-16 Fighting Falcon al României. Foto: Bogdan Pantilimon, Statul Major al Forțelor Aeriene

Nicu Fălcoi, deputat din partea USR, fost pilot de supersonice și membru al Comisiei pentru Apărare, în cadrul unui interviu acordat Antenei 3 CNN, dar și generalul (r.) Cristian Barbu, fost rector al Academiei Tehnice Militare, au vorbit despre acest scenariu.

Cei doi oficiali atrag atenția că situația din cadrul Forțelor Aeriene Române nu permite pregătirea piloților ucraineni. 

Pentru ca acest lucru să se întâmple e nevoie ca la nivelul NATO să se decidă crearea unui centru de pregătire în România, iar întreaga tehnologie să fie transferată de Alianță în țara noastră. În acest sens ar fi o situație de win-win prin care România ar putea recupera mult din timpul necesar pregătirii piloților români în alte sloturi din statele aliate. Însă România e departe de a fi în pole position în această cursă, existând țări cu flote și infrastructură de F-16 mult mai dezvoltate.

„Nu știm sigur dacă asemenea antrenamente vor avea loc în țara noastră. România ar trebui să-și pregătească în primul rând piloți pentru cele 32 de F-16 care urmează să ajungă. Condițiile din România nu permit și pregătirea altor piloți. Mi se pare mult mai probabil ca aceste antrenamente să se desfășoare în state care au o flotă mult mai mare de F-16 și au deja experiență semnificativă în acest sens”, a precizat deputatul Nicu Fălcoi, fost pilot de supersonice.

 „La 50 de avioane dacă am avea 200 de piloți români ar fi ideal. Mult mai scump e pilotul decât avionul. Toată lumea vorbește de achiziția de avioane, dar nimeni nu vorbește de pregătirea piloților, de specializarea lor astfel încât să ducă o acțiune de luptă eficace cu un astfel de avion. Mi-ar conveni să avem sloturi de pregătire în România, să putem pregăti piloți români și piloți pentru orice alt partener și, în sfârșit, să facem ceva util și pentru noi și pentru alții, pentru a nu mai sta la mâna altora”, a conchis și generalul (r.) Barbu.

Rămâne de văzut dacă informațiile celor de la Politico cu privire la centrul de pregătire pentru piloții de F-16 în România se vor confirma. 

Cert e că un asemenea scenariu nu poate avea loc decât cu implicarea directă a Lockheed Martin și a NATO, dar ar fi un câștig major și pentru Forțele Aeriene Române care ar profita în ceea ce privește pregătirea piloților români.

CITEȘTE ȘI: Fălcoi: Au fost perioade în care am zburat o oră pe an. Piloții români au nevoie de 180 de ore pe an pentru a fi la standardele NATO

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel