Un pilot american a testat limitele de viteză ale avionului F-16. La 1.6 Mach aripile tremură, iar la 1.9 se încinge cabina

Cătălin Costea / 03 oct 2021 / 13:33

Pe 1 octombrie, pilotul american Hasard Lee a descris în amănunt experiența trăită când i s-a cerut să testeze limitele unei aeronave F-16 ieșită din întreținere (unde i se schimbase motorul), fără armament la bord și cu rezervoarele externe de combustibil goale, având practic îndeplinite toate condițiile de atingere a vitezei teoretice maxime.

Misiunea concretă a pilotului a constat în testarea motorului aeronavei la diferite altitudini și setări de putere, iar la final atingerea vitezei maxime de zbor, cerință cu care piloții se întâlnesc extrem de rar în cariera lor.

Pe măsură ce mi-am menținut altitudinea [15.000 m], avionul a început să accelereze. La 1,4 Mach, cu combustibil rămas doar pentru două minute de zbor, m-am apropiat și am început coborârea pentru a ajuta la accelerație. Afișajul căștii a bifat 1,5 Mach, confirmați de vechiul indicator de pe consola de instrumente. La 1,6 Mach, avionul a început să tremure. Mă așteptam, F-16 are un moment în jurul acestei viteze când se produc vibrații ample ale aripilor.”

 

Catapultarea la o asemenea viteză e aproape exclusă

 

2. F-16 ameri... (f-16-sua_80411100.jpg)

F-16 american, sursă foto: US Air Force

Referitor la siguranța unui pilot la asemenea viteze, autorul remarcă faptul că este aproape exclusă catapultarea, întrucât rezistența aerului la viteza de Mach 1,6 este de aproximativ 300 de ori mai mare decât cea întâmpinată de o mașină care se deplasează cu viteza maximă pe autostradă, iar cei câțiva piloți care au încercat acest lucru s-au ales cu multiple fracturi osoase la nivelul întregului corp.

Rămâneam fără combustibil, așa că am ales să mai cobor pentru a accelera și mai tare. Încet, indicatorul a bifat 1,7 Mach, apoi 1,8, iar la 1,9 toate vibrațiile s-a netezit. Acum zburam cu 1.500 mph [2.400 km/h] peste Marea Galbenă. Cabina de pilotaj a început să se încălzească, așa că mi-am luat mâna de pe clapetă, am apropiat-o de peretele interior și am putut simți căldura radiantă prin mănușa mea, similar cu băgarea mâinii într-un cuptor.”

În prezentarea sa, pilotul precizează că a zbura cu un avion la 1,9 Mach nu este nici pe departe un record, mai ales că sunt aeronave care s-au deplasat cu viteze de două ori mai mari.

“Totuși, a fost un sentiment interesant să fiu la limita a ceea ce poate oferi un avion emblematic precum F-16. Mii de ingineri incredibili pe care nu am avut niciodată șansa să-i întâlnesc au proiectat avionul și acum îmi dădeam seama de potențialul a ceea ce au construit. Căldura și vibrațiile, împreună cu momentul în care am fost în afara zonei de catapultare în siguranță îmi spun că marja de siguranță a fost mai mică decât este în mod normal. …A fost o experiență viscerală, ca o revenire la anii '50 - '60 în care valorile primare după care era evaluat un avion erau dimensiunea și cât rapid poate zbura”, a concluzionat  Hasard Lee.

Ulterior, pilotul american a trecut pe F-35 - aeronavă care, de asemenea,  nu pune accent pe viteza maximă ci pe tehnologia stealth, fuziunea senzorilor și lucrul în rețea - observând că este probabil ca zborul efectuat cu F-16 sa fie cea mai rapidă deplasare din întreaga sa carieră.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy