Cum a ratat România șansa de a construi cu Turcia blindate. Turcii au testat prototipul nostru, dar au ales colaborarea cu SUA

DefenseRomania Team / 14 dec 2020 / 12:28
Transportor blindat Pars III, sursă foto: FNSS
Transportor blindat Pars III, sursă foto: FNSS

La începutul anilor 2000 industria de apărare din România a plătit tribut deceniului care tocmai se încheiase și care a secătuit-o în mod dramatic. Astfel a fost ratată construirea unui transportor blindat în colaborare cu Turcia.

Este vorba despre o colaborare prin care cele două țări se implicau pentru dezvoltarea unui transportor blindat. Doar că Turcii s-au retras din cauza faptului că România nu a putut susține financiar proiectul, nici ca dezvoltare nici ca eventuale comenzi.

 

Turcii au vrut, noi nu am putut

 

Episodul a fost rememorat de generalul (r.) Alexandru Grumaz în cadrul unei emisiuni difuzate în urmă cu aproximativ o lună și jumătate.

„Industria de apărare din România a avut o colaborare extrem de importantă cu Turcia pentru transportoare blindate. Am construit un prototip pe care turcii l-au testat în zonele de munte”, a precizat generalul (r.) Grumaz, în cadrul emisiunii „Pe Plan Extern”.

Acesta a continuat și a precizat că la vremea respectivă șeful Statului Major al Turciei a venit în România unde a negociat cu Bucureștiul dezvoltarea blindatelor. Mai exact câte vor fi construite de fiecare parte și câte vor fi achiziționate de noi și turci. 

„Popescu (n.r. - generalul Mihai Popescu, șef al Statului Major al Armatei Române în perioada 31 octombrie 2000 - 25 octombrie 2004) i-a spus că noi nu putem face pentru că nu avem bani. Au renunțat turcii. Ulterior ei au dezvoltat un model de transportor blindat cooperând cu americanii”, a conchis Grumaz.

Amintim că turcii au dezvoltat pe baza transportorului blindat american AIFV, sub licența SUA, în anii 1990, transportoarele blindate ACV-15. Totodată, în anii 2000, Turcia a dezvoltat și transportoarele blindate FNSS Pars, dezvoltate în cooperarea cu americanii de la GPV (General Purpose Vehicles).

 

Industria de apărare din România era la pământ în anii 2000

 

Ulterior, generalul Grumaz a atras atenția asupra situației grele cu care s-a confruntat industria de apărare a României în primul deceniu de libertate după prăbușirea Cortinei de Fier. „Din 1990 până în 2000, am pierdut 10 miliarde în 10 ani. Din 120.000 de oameni angajați în industria de apărare am ajuns la 25.000. Este dramatic. Nu avem tehnologie, este adevărat, dar trebuiau făcute reparații, modernizări. Nu pot fi modernizate toate întreprinderile, dar măcar o parte din ele”, a mai precizat generalul român.

În ceea ce privește transportoarele, la două decenii de la episodul mai sus amintit, România se află în programul de înzestrare cu transportoarele moderne Piraha V. În total, Armata română va avea 227 de transportoare blindate, în valoare de 868 de milioane de euro.

Dar până la Piranha V, în 1988 România a început la Moreni dezvoltarea transportorului B33 Zimbru. Dezvoltarea a durat până în 1991. Zimbru s-a bazat pe modelul sovietic BTR-80. Totodată, ROMARM a dezvoltat în anii 2000 și Saur 1, variantă îmbunătățită a Zimbrului.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
nxt.201
YesMy