Cândva România construia camioane militare DAC. Roman SA, o umbră a fabricii de altădată, speră la un contract din Pakistan

Tudor Curtifan |
Data actualizării: | Data publicării:
Tehnică auto DAC 665, la Centrul 54. Sursă foto: Trustul de Presă al MApN
Tehnică auto DAC 665, la Centrul 54. Sursă foto: Trustul de Presă al MApN

În anii '70 și '80 România construia camioane militare și civile fabricate de Roman SA, cunoscută și sub numele de Întreprinderea de Autocamioane Brașov.

Acum, fabrica recent ieșită din insolvență, trăiește din amintiri și e o umbră palidă a întreprinderii din urmă cu cinci decenii. 

Compania brașoveană Roman SA a ajuns la capătul perioadei de insolvență, urmând ca prin plata ultimei rate din planul de reorganizare, de aproximativ trei milioane de euro, să iasă din această situație, potrivit publicației locale BizBrașov.

 

Roman SA, discuții cu Armata pentru modernizarea unor mașini. Fabrica așteaptă și un răspuns din Pakistan pentru camioane militare

 

Acum, potrivit sursei citate, Roman SA poartă anumite discuții cu Armata pentru modernizarea unor vehicule. Dar directorul uzinei subliniază că dacă în momentul vârfului de producție, la finalul anilor ’70 se produceau 125 de camioane pe zi, anul trecut Roman SA nu a produs decât 5 camioane!

Fabricaa mai rămas cu 110 angajați, după ce anul trecut au plecat, în principal prin pensionare, încă 50 de persoane. „Anul trecut am produs cinci camioane. Ultimul în decembrie, pentru o firmă din Ploiești”, spune directorul uzinei, Carol Rugacs. Vârful de producție al uzinei brașovene a fost finalul anilor ’70, când se produceau 125 de camioane pe zi cu 26.000 de angajați. Acum, însă, veniturile sunt asigurate doar din producția de piese de schimb pentru camioanele existente pe piață, precum și din modernizarea mașinilor produse de-a lungul istoriei de fabrică.

„Avem ceva discuții cu Armata pentru modernizarea unor mașini. De exemplu, cu banii pe un camion nou, noi putem să modernizăm patru, să schimbăm absolut totul la ele și să fie ca noi”, a spus Rugacs. Conducerea uzinei mai așteaptă răspunsuri și de la guvernul pakistanez care ar dori să își doteze armata cu camioane noi, dar la licitație sunt înscrise cinci companii, printre care Mercedes sau Volvo.

 

Roman SA a construit celebrele camioane militare DAC

 

La începutul anilor 1970 în România a fost demarată producția camioanelor DAC.

Versiunea DAC 665 a fost exportată în Ungaria, Egipt Iral sau Cuba. DAC 665T era destinat tractării sistemelor de artilerie și pentru transportul de trupe și echipamente. E vorba despre varianta DAC 665T. Varianta DAC 665G era folosită pentru transportul pontoanelor. Ambele aveau tracțiune integrală 6x6.

Potrivit unui material publicat de Jurnalul, în anul 1989, numărul maşinilor trimise peste hotare prin acordurile derulate de Autoexportimport Braşov era în jur de 2.036 de bucăţi dintre cele 12.888 de camioane produse, în ţările CAER, Statele Unite sau spre destinaţii mai exotice precum China, Thailanda sau Peru în regim barter sau de compensare a datoriilor. Astfel, unul dintre modelele care făceau "senzaţie" la acea vreme la export, dar şi prin­tre militarii români era modelul de autocamion militar DAC 665. Produs în foarte multe versiuni, se poate spune că a fost răsfăţatul perioadei 1980-1989.

 

Roman SA a avut și ghinion

 

Roman SA a participat la licitația cu privire la construire de autocamione pentru Armată. Fabrica din Brașov a participat în colaborare cu nemții de la Rheinmetall. Doar că contractul a fost atribuit celor de la Iveco. Italienii și-au asumat însă și offset.

Amintim că Ministerul Apărării a atribuit în luna decembrie 2019 un contract companiei Iveco pentru fabricarea a 2.902 de camioane. 

Contractul prevede inițial 940 de camioane militare pentru Armată într-un prim lot, urmând ca ulterior, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea să fie produse în țara noastră. 

În contextul în care Roman SA se confruntă cu dificultățile mai sus amintite, e greu de crezut că ar putea fi un partener pentru Iveco în ceea ce privește offsetul.

În orice caz, la finalul lunii august a anului trecut, Iveco anunța că a început ridicarea unei fabrici în localitatea Petrești din județul Dâmbovița unde va realiza o parte din camioane.

„Fabrica, ce se va ridica pe o suprafaţă de 9.000 mp, cu o capacitate de producţie de circa 440 de camioane pe an, este compusă din trei linii de producţie cu 25 de zone de lucru, o linie completă de tinichigerie şi vopsitorie cu 9 zone de lucru, o linie de finisare cu 7 zone de lucru precum şi spaţii destinate activităţilor logistice, de testare, control al calităţii şi acceptanţă finală cu MApN. Lotul de teren pe care ste amplasată fabrica, de 45.000 de mp, ne va permite o dezvoltare durabilă şi extinderea acestor activităţi de producţie în viitorul apropiat”, preciza compania italiană, la vremea respectivă.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel