Potrivit Financial Times, Comisia Europeană colaborează strâns cu NATO și guvernele naționale pentru a consolida rutele de transport cheie.
Planul vizează modernizarea și adaptarea podurilor, căilor ferate și punctelor de trecere a frontierei, astfel încât acestea să poată susține convoaie militare grele și să permită o mișcare rapidă între țări dacă izbucnește un război.

Propunerile, așteptate luna viitoare, fac parte dintr-un efort mai larg de a reduce drastic timpul necesar forțelor militare pentru a traversa UE.
O idee centrală aflată în discuție este crearea unui „fond de solidaritate” pentru resurse de transport. Acest mecanism ar fi similar cu resursele comune de stingere a incendiilor pe care UE le mobilizează în timpul sezonului de incendii de vegetație.
Conform surselor citate de Financial Times, țărilor UE li s-ar putea propune să pună la dispoziție camioane, vagoane de cale ferată, feriboturi, avioane și alte ambarcațiuni într-un fond comun.
În caz de criză, statele membre ar putea „împrumuta” aceste active pentru a-și mobiliza rapid armatele, îmbunătățind viteza și eficiența logistică.
Mobilitatea militară, un factor crucial pentru apărarea europeană
Comisia Europeană a subliniat că „mobilitatea militară este un factor crucial pentru apărarea europeană”.
Pe lângă infrastructură, inițiativa vizează și simplificarea birocrației. Un obiectiv specific este reducerea timpilor de aprobare pentru transportul militar transfrontalier la trei până la cinci zile lucrătoare.

Fostul comisar european pentru Transport, Adina Vălean, a confirmat că propunerea include investiții în infrastructură pentru modernizarea podurilor, drumurilor și căilor ferate, astfel încât acestea să poată susține atât nevoile civile, cât și pe cele de apărare.
Implementarea planului se confruntă însă cu provocări, în special din cauza faptului că multe active de transport, cum ar fi trenurile sau avioanele, sunt deținute de operatori privați.
Amploarea logistică este considerabilă. Organismul industriei feroviare CER a subliniat că transportul unei singure divizii ușoare ar putea necesita până la 200 de trenuri. Vagoanele specializate, capabile să transporte încărcături foarte grele, ar fi cruciale.
Unele state membre au început deja să se pregătească. Germania, de exemplu, a încheiat acorduri între guvern, compania feroviară Deutsche Bahn și contractorul de apărare Rheinmetall pentru a facilita transportul militar. De asemenea, Lufthansa și-a exprimat disponibilitatea de a sprijini eforturile militare.
Scopul pe termen lung al Comisiei Europene este de a stabili, până la sfârșitul anului 2027, o zonă de mobilitate militară la nivelul întregii UE, cu reguli și proceduri armonizate, asigurând o coordonare strânsă cu NATO.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









