Pe 31 martie a apărut noul raport al Congresului SUA, care oferă o mai mare claritate, pentru că în acest moment Washingtonul nu dă undă verde acestei vânzări. În acest nou raport, Congresul SUA își expune motivele "în favoarea" și "împotriva'' unei vânzări.
În raport se spune că interesele dintre Turcia și SUA sunt din ce în ce mai divergenţe. Din nou, se subliniază impactul negativ al achiziționării sistemului rusesc de apărare aeriană S-400 din Turcia, precum și creșterea legăturilor economice cu Rusia. În raport se spune că SUA așteaptă comenzi mari pentru ultima sa versiune a F-16, prin urmare, momentul critic în producția acestui avion a fost depășit.
Turcia speră să achiziționeze încă cel puțin 40 de avioane de luptă F-16 Block 70 de la Lockheed Martin. Până acum, însă, acest interes nu a coincis cu unele atitudini politice de la Washington. Există încă reticenţe în SUA față de aprobarea unui astfel de acord, deși săptămâna trecută au existat apeluri din partea cercurilor militare și politice de la Washington pentru ca procesul de vânzare să fie realizat.
"Lockheed Martin anticipează deja comenzi pentru construirea a 148 de noi avioane F-16 Block 70/72. Astfel, o vânzare către Turcia nu este urgenţa nici pentru linia de producție, nici pentru baza militaro-industrială americană", se arată în raport. Această declarație nu este simbolică, ci dimpotrivă: intenționată.
Grecia a fost, de asemenea, raportată ca fiind un factor care a influențat ne-vânzarea de avioane de luptă către Turcia. Washingtonul vede o oportunitate pentru Grecia de a-și crește capacitatea de luptă până la nivelul Turciei dacă se ia în considerare vânzarea către Atena în loc de Ankara. Chiar și conform analizei din raport, Turcia nu ar trebui să își modernizeze flota aeriană pentru a obține un echilibru între cele două țări vecine.
Deoarece armata, populația și economia Turciei sunt semnificativ mai mari decât cele ale Greciei, iar Turcia menține diverse avantaje militare față de Grecia, unele avantaje ale puterii aeriene grecești ajută la menținerea echilibrului regional și, prin urmare, nu ar trebui să impună o modernizare a flotei F-16 a Turciei. Statele Unite ar trebui să recompenseze Grecia pentru nivelul de cooperare de care a dat dovadă, invitând NATO să folosească suplimentar bazele și teritoriul său - inclusiv pentru a consolida Ucraina și Europa de Est", subliniază raportul.
Însă relația de vecinătate este cea care ar putea, la un moment dat, să ajute Turcia să obțină ajutor pentru modernizarea avioanelor sale F-16 mai vechi. De exemplu, raportul afirmă că, prin construirea unei flote grecești puternice de avioane F-16 și prin potențiala vânzare de F-35, Turcia ar putea cumpăra kit-uri de modernizare pentru avioanele sale pentru a asigura nu doar echilibrul, ci și pentru a atenua tensiunile dintre cele două țări.
Există atitudini conform cărora vânzarea de avioane F-16 către Turcia sau modernizarea flotei turce de F-16 ar trebui să aibă loc. De exemplu, în raport se spune că o vânzare ar consolida nu doar cooperarea militar-industrială, ci și cea economică. De asemenea, Washingtonul ia în considerare faptul că, la un moment dat, dacă Turcia nu obține ceea ce dorește, Ankara s-ar putea orienta către Rusia sau China pentru achiziţia de noi avioane. SUA nu doresc acest lucru, astfel că o eventuală vânzare sau modernizare a F-16 ar descuraja o astfel de decizie.
Acesta este motivul pentru care Serviciului de Cercetare al Congresului SUA cu privire la Turcia propune vânzarea rapidă a avioanelor de vânătoare către Turcia. Analiștii semnalează o consecință periculoasă: o amânare lungă sau lipsa continuă a unui răspuns definitiv cu privire la achiziționarea de F-16 ar putea motiva Turcia să ia în considerare alte oferte, eventual Rusia sau China.
Acest lucru reflectă, de asemenea, cooperarea comună pe axa NATO. Washingtonul consideră că unul dintre argumentele pentru ca Turcia să primească F-16 este tocmai viitoarea amenințare rusă și posibilitatea ca, la un moment dat, forțele aeriene grecești și turcești să coopereze.
Se pare că, cu cât Ankara are mai multă nevoie de avioane noi, cu atât este mai greu pentru Washington să ia o decizie. "Pro" și "Contra" sunt multe argumente, dar la un moment dat, SUA va trebui să fie fermă în răspunsul său. Pentru că președintele turc Recep Tayyip Erdogan a declarat în repetate rânduri că nu doar SUA produc avioane, ci și alte țări.
În plus, atâta timp cât SUA păstrează tăcerea, trece o perioadă de timp în care Turcia va putea uita de nevoia de noi avioane F-16. Da, avionul de luptă TF-X a făcut deja primele teste de rulare. Dacă TF-X va efectua primul zbor până la sfârșitul anului 2023, va însemna că Ankara dispune de un prototip funcțional. Va mai dura câțiva ani, dar Turcia va putea începe efectiv producția în serie a primului său avion de luptă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News