SUA dezvăluie noi date despre „bijuteria” F-47: Un avion de luptă ce va atinge viteza de 2 Mach, dar o rază cu 70% mai mare decât F-22 Raptor

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Prima randare a avionului F-47 prezentată în momentul în care președintele Donald Trump a anunțat acordarea contractului pentru proiectul NGAD către compania Boeing. Sursa foto: U.S. DoD)
Prima randare a avionului F-47 prezentată în momentul în care președintele Donald Trump a anunțat acordarea contractului pentru proiectul NGAD către compania Boeing. Sursa foto: U.S. DoD)

F-47 este marele câștigător al programului NGAD, adică viitorul avion de luptă de generația a 6-a care va înlocui F-22 Raptor, considerat de mulți ca fiind și în prezent cel mai bun avion de luptă din lume. Și, în acest context, oficiali din SUA dezvăluie câteva noi date interesante despre ceea ceva fi F-47.

Dar înainte, ca un mic context, amintim că, după luni de incertitudine, compania Boeing a obținut în cele din urmă contractul pentru dezvoltarea avionului de vânătoare cu echipaj uman Next-Generation Air Dominance al Forțelor Aeriene ale SUA.

Așa cum analiza și DefenseRomania, în această pirmăvară președintele SUA, Donald Trump, împreună cu secretarul apărării, Pete Hegseth, și șeful Forțelor Aeriene ale SUA, generalul David Allvin, au făcut marele anunț din Biroul Oval, descriind noul F-47 drept primul avion de vânătoare din lume de generația a VI-a.

Boeing F-47 este pregătit să fie următoarea generație de avioane de luptă pentru superioritatea aeriană a Forțelor Aeriene ale Statelor Unite (USAF), fiind dezvoltat în cadrul programului Next Generation Air Dominance (NGAD). Această aeronavă este proiectată să înlocuiască F-22 Raptor și se anticipează că va fi cel mai avansat avion de luptă construit vreodată, cu funcții stealth, senzori și funcții autonome de ultimă oră.

Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene ale SUA (USAF), Generalul David Allvin, a publicat recent pe contul său de X (fost Twitter) un infografic care oferă primele informatii oficiale, deși generale, despre viitoarele aeronave de luptă americane. Graficul compară avioanele din generația 4, 5 și viitoarea generație 6, precum și dronele de luptă colaborative (CCA - Collaborative Combat Aircraft) ale USAF, potrivit DefenseOne.

Aceste informaţii oferă o primă înţelegere asupra capabilităților platformelor aeriene cheie care vor defini puterea aeriană a SUA în deceniile următoare.  

Informația cea mai notabilă, confirmată pentru prima dată oficial, este raza de luptă a avionului tactic cu echipaj uman din programul Next Generation Air Dominance (NGAD), denumit acum oficial F-47. Potrivit infograficului, F-47, dezvoltat de Boeing, va avea o rază de luptă de "1.000+" mile marine (peste 1.852 km).

Această informaţie a fost mult așteptată, întrucât capacitatea de a penetra în profunzime zonele anti-acces/interdicție zonală (A2/AD) ale adversarilor este considerată esențială pentru un avion de generația a 6-a. Deși 1.000+ mile marine reprezintă o îmbunătățire semnificativă față de avioanele din inventarul actual, textul anexat graficului sugerează că unii ar putea considera necesară o rază și mai mare pentru a face față apărărilor aeriene avansate în viitor.

Comparativ, programul similar al Marinei SUA pentru un avion de generația a 6-a, modelul F/A-XX, a fost estimat recent că va avea o rază cu aproximativ 25% mai mare decât F-35C (care are o rază superioară F/A-18E/F), plasând F/A-XX în jurul a 850 de mile marine (circa 1.574 km).

Raza F-47, cu aproape 50% mai mare decât a avioanelor actuale, ar putea reflecta avantajul operării de la baze fixe față de portavioane. Este important de reținut că datele oficiale publicate sunt atent calibrate pentru a proteja informațiile sensibile. Infograficul indică, de asemenea, că F-47 va atinge o viteză maximă de peste 2 Mach. 

În ceea ce privește numărul de aeronave, graficul arată că programul oficial pentru F-47 prevede achiziționarea a 185 de unități. Această cifră se aliniază cu declarațiile anterioare ale oficialilor USAF și sugerează o posibilă înlocuire directă a flotei actuale de F-22 Raptor, al cărei număr este similar în aceeași infografie. Totuși, structura finală a forței pentru F-47 pare să fie încă în curs de definire.  

Un alt aspect evidențiat este ''invizibilitatea'' (capacitatea stealth) F-47, descrisă ca "Stealth ++", o îmbunătățire față de "Stealth +" al F-22 și "Stealth" al F-35. Aceasta confirmă așteptările ca NGAD să fie o platformă cu semnătură foarte redusă pe întreg spectrul (radar, infraroșu). 

În fine, graficul menționează un interval de operare inițial pentru F-47 între 2025 și 2029. Experții consideră însă că această perioadă este mai realistă pentru primul zbor și testele de dezvoltare, nu pentru atingerea capacității operaționale complete. Un oficial USAF a confirmat pentru publicația The War Zone că F-47 va efectua primul zbor în timpul actualei administrații Trump.

 

Programul ambițios al dronelor colaborative (CCA)

 

Trecând la programul dronele colaborative (CCA), graficul arată o achiziție totală de peste 1.000 de unități pe parcursul programului. Prima etapă (Increment 1), care include modelele YQF-42A și YQF-44A, prevede achiziția a 100-150 de unități inițiale, cu posibilitatea unui număr mai mare ulterior. A doua etapă (Increment 2) este deja în pregătire și va implica probabil un design diferit.

Un detaliu important referitor la CCA este raza lor de luptă, specificată la 700 de mile marine (circa 1.300 km). Această cifră este o noutate și se situează la limita inferioară a așteptărilor pentru unii analiști, mai ales în contextul razei superioare a F-47, care va fi una dintre platformele principale de control pentru CCA-uri, precizează analiştii militari ai publicaţiei The Aviationist.

În ceea ce privește viteza, YQF-42A și YQF-44A sunt considerate, în general, subsonic, deși ar putea avea capacități supersonice limitate. Graficul confirmă și un anumit grad de invizibilitate ("Stealth") pentru CCA, optimizat în special din partea frontală, deși nu sunt platforme cu observabilitate foarte redusă comparativ cu F-47. Cerințele privind stealth-ul și performanțele cinematice pentru CCA se pot schimba semnificativ în viitoarele etape ale programului.

Infograficul prezentat de generalul Allvin, deși oferă date limitate și generale, reprezintă o primă confirmare oficială a unor metrici cheie pentru viitoarele avioane de luptă cu și fără pilot ale USAF, oferind o idee mai clară despre obiectivele de proiectare ale F-47 și ale primelor modele de CCA.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel