Proiectul FCAS - noul avion european de generația a 6-a. Deputaţii germani au validat proiectul

S.I. Catalin / 12 feb 2020 / 20:06

Deputaţii germani au validat miercuri proiectul FCAS (Future Combat Air System), viitorul avion de vânătoare pe care îl va dezvolta împreună cu Franța, care într-un orizont de timp îndepărtat va înlocui actualele avioane Rafale şi Eurofighter şi va da o nouă dinamică apărării europene, dar cu anumite condiţii, relatează miercuri AFP.

După mai multe luni de rivalităţi politico-industriale între Germania şi Franţa, membrii comisiei pentru buget a Bundestagului şi-au dat acordul pentru deblocarea unor credite de 77 de milioane de euro destinate lansării primei etape majore a proiectului franco-german, căruia i s-a alăturat şi Spania.

Deputaţii partidelor ce formează marea coaliţie condusă de Angela Merkel - conservatorii şi social-democraţii - au votat pentru, la fel şi extrema dreaptă. Ecologiştii şi extrema stângă au votat împotrivă.

Deblocarea acestei sume va permite finanţarea studiilor ce au ca obiectiv construcţia până în 2026 a unui demonstrator tehnologic al avionului de luptă european de nouă generaţie, denumit ''New Generation Fighter'' (NGF).

Suma aprobată de Bundestag este mică faţă de costul total al proiectului, însă etapa trecută miercuri este una esenţială, întrucât un vot negativ ar fi riscat să pună întregul program sub semnul întrebării.

Totuşi, conform mai multor surse parlamentare de la Berlin, există reticenţe faţă de acest proiect.

,,Îl facem pentru că nu vrem să deteriorăm relaţiile franco-germane, şi este chiar înaintea venirii preşedintelui francez Emmanuel Macron weekendul acesta în Germania pentru Conferinţa de securitate de la Munchen'', a explicat agenţiei France Presse înaintea votului raportorul pentru acest proiect al comisiei pentru buget din Bundestag, Rainer Brandl.

Ministrul francez al apărării, Florence Parly, pusese anterior presiune asupra parlamentarilor germani. Parisului şi Berlinului le revine ''responsabilitatea de a construi această Europă a Apărării'', a susţinut ea pe 5 februarie la Strasbourg.

Aleşii germani, care de la început s-au temut că partenerii industriali francezi vor domina prea mult acest proiect, au pus condiţii. Ei au cerut astfel ca un alt proiect militar comun franco-german, tancul MGCS (Main Ground Combat System), în care germanii vor avea rolul principal, să progreseze în acelaşi ritm cu cel al avionului de luptă. Cele două proiecte trebuie să avanseze ''în paralel'', se arată într-o rezoluţie votată de asemenea miercuri în Bundestag.

,,Programul avionului de vânătoare, condus de francezi, evoluează rapid, în timp ce acela al tancului trenează'', a remarcat un parlamentar german care a cerut să i se păstreze anonimatul. Principala cauză a acestei întârzieri este că societăţile industriale germane implicate reuşesc cu greu să cadă de acord asupra împărţirii beneficiilor între ele.

Deputaţii germani au cerut de asemenea garanţii că interesele companiilor germane din sectoarele tehnologice vor fi mai bine avute în vedere în dezvoltarea proiectului. Acesta a mai trecut o etapă importantă şi în decembrie, când compania franceză Safran şi cea germană MTU au convenit constituirea unei societăţi mixte pentru realizarea motorului viitorului avion de luptă. De atunci însă, mai mulţi actori ai părţii germane, inclusiv membri ai Bundestagului, au cerut revizuirea acestui acord.

Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
nxt.24
YesMy