F-16 norvegiene pentru România. Col. Florin Șperlea le răspunde „piloților de canapea” și „simpaticilor” care cer escadrile de F-35

Tudor Curtifan |
Data actualizării: | Data publicării:
F-16, sursă foto: Forțele Aeriene Române
F-16, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Colonelul și istoricul militar Florin Șperlea a abordat subiectul finalului de an în ceea ce privește înzestrarea Armatei României: Demararea procedurilor pentru achiziționarea a 32 de avioane F-16 Filghting Falcon din Norvegia.

În cadrul unui material publicat în urmă cu o săptămână în Trustul de Presă al MApN , Florin Șperlea amintește că țara noastră va achiziționa 32 de avioane F-16 din Norvegia, într-o configurație superioară față de primele 17 pe care le-am cumpărat din Portugalia și care au completat prima escadrilă a României. 

El le răspunde „piloților de canapea”, în contextul în care decizia privind achiziționarea de F-16 din Norvegia, avioane care au o vârstă de aproximativ 40 de ani, a atras multe critci pe rețelele de socializare.

 

Răspuns criticilor aduse de „piloții de canapea” după achiziția de F-16 din Norvegia

 

Florin Șperlea amintește că prețul pe care îl va plăti România, de aproximativ „454 de milioane de euro, din care 354 de milioane de euro sunt pentru pachetul propus de Guvernul Norvegiei (aproximativ 11 milioane de euro per avion) şi 100 de milioane de dolari pentru suportul logistic şi echipamentele specifice incluse în pachetul de la Guvernul SUA” este unul foarte bun.

„Adevărul e că îmi era dor să-i aud din nou pe experții Facebook și, mai cu seamă, pe „piloții de canapea”, care, nu-i așa, zboară zilnic cu F-16, între două știri online.

Că iarăși luăm second hand, că nu suntem în stare de altceva, că sunt vechituri, că au stat prea mult în frig, cu acțiuni dese în zona nordică a continentului (nu îmi amintesc, de pildă, nicio obiecție la acelea achiziționate din Portugalia, să fi fost invocată salinitatea excesivă a aerului ca urmare a proximității Oceanului), că iar nu reușim să facem offset”, subliniază istoricul militar.

Amintim că în cursul zilei de ieri Parlamentul României a dat „undă verde” pentru achiziționarea celor 32 de F-16 din Norvegia. Mentenanța și modernizările vor fi făcute de Aerostar Bacău. Acest lucru l-a remarcat și Florin Șperlea în momentul în care a analizat componenta de offset.

„Offset-ul e important, fără îndoială, dar la fel de important este de subliniat că Aerostar Bacău va asigura mentenanța acestor aparate de zbor, în condițiile în care directorul întreprinderii băcăuane spunea, într-un interviu acordat publicației MApN, cât de dificilă este formarea specialiștilor care provin din învățământul politehnic românesc, prin cursuri ulterioare studiilor universitare, fiind nevoit să ofere apoi salarii motivante pentru a putea fideliza această resursă umană pregătită la fața locului”. 

 

„Simpaticii care vor escadrile de F-35”

 

„Simpatici mai cu seamă sunt aceia care vor musai noutăți, escadrile întregi de F-35, fără să știe ce fel de bijuterie scumpă este acest avion realizat de Lockheed Martin, după îndelungi eforturi de cercetare și producție, al cărui preț, pe bucată, poate ajunge la 100 de milioane de dolari (!), în vreme ce exemplarele F-16 norvegiene, cu posibilitate de upgrade, costă, fiecare în parte, „doar” 11 milioane de euro.

Nu cred că prețul acestor aparate este cunoscut de unii dintre aceia care se pronunță hotărât pentru „noutăți”, fiindcă, altminteri, și-ar aminti că și în propria lor gospodărie pot avea exact mașina pe care și-o permit financiar.

Și, culmea, în țara în care s-au importat poate cele mai multe mașini second hand din Occidentul european, atunci când „taxele verzi” nu au impus prețuri prohibitive, este dezvoltată și clamată „cultura produsului nou”, transferând o gândire limitată la domeniul automobilistic înspre achizițiile unor asemenea aparate sofisticate, a căror avionică este supusă permanent unui proces de îmbunătățire care schimbă considerabil nu doar durata de viață a aparatului de zbor, ci și performanțele sale”, mai scrie istoricul militar.

El a mai amintit că „achizițiile prin contracte de tip Government-to-Government sunt transparente, eliminând suspiciunile (rezonabile poate, cândva, ca să folosesc termenul juridic atât de drag dezbaterilor nesfârșite despre fapte de corupție) că aceste înțelegeri ar putea să fie în beneficiul vreunui politician sau unui partid politic”.

„Acest tip de contract, în ultimii ani, în pofida multor „pricepuți” care împroașcă prin „fițuicile” online cu lături privind achizițiile de echipamente militare pentru Armata României, este poate cea mai bună ocazie de a contribui la eliminarea unor discuții inutile și dăunătoare instituției militare (unii din aceia care le poartă fiind, din păcate, foști militari).

De altfel, o Hotărâre CSAȚ, din 2012, a prevăzut realizarea graduală a capabilității operaționale aeriene de tranziție, prin continuarea dotării cu avioane F-16 transferate din excedentul altor state, necesare apărării spațiului aerian pe timp de pace, criză și război, precum și asigurării contribuției naționale la apărarea colectivă”, scrie Florin Șperlea.

 

De ce Norvegia?

 

Colonelul român răspunde și acestei întrebări. „Pentru că este țara NATO din acelea cărora le-a fost adresată cererea de achiziție, posesoare de flote F-16, care a răspuns pozitiv la solicitarea guvernului român, oferind un pachet de mentenanță foarte avantajos”.

El subliniază că modul în care piloții norvegieni au tratat aparatele la despărțire spune totul despre cum au fost ele întreținute.

„Și mi-a plăcut cum și-au tratat piloții norvegieni aparatele F-16 la despărțire. Cu respect, cu înduioșătoare prețuire pentru aceste mașini zburătoare sofisticate care i-au ajutat să-și îndeplinească misiunile de apărare a spațiului aerian al țării lor. Un clip video al Forțelor Aeriene norvegiene a fost o bună mărturie a acestei stări de spirit.

Prințesa Ingrid Alexandra, a doua în linia de succesiune la tronul Norvegiei, la cei numai 17 ani ai ei, echipată în ținuta de zbor a piloților militari din țara fiordurilor, a dorit să omagieze ea însăși acest tip de aeronavă, printr-un zbor special. O ultimă „plimbare” princiară, menită să demonstreze fiabilitatea acestor aparate aflate deja în uzul multor parteneri nord-atlantici.

Care ne arată, de altfel, și viitorul. O tranziție profesională firească spre F-35, bijuteria Lockheed Martin pe care, probabil, piloții români o vor zbura cândva întru protejarea eficientă a spațiului aerian românesc și al NATO”, a conchis Florin Șperlea.

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel