Dunărea reprezintă o soluție insuficientă pentru transportul cerealelor din Ucraina spre Africa și Orientul Mijlociu

Cătălin Costea |
Data publicării:

Negocierile de la Istanbul dintre Rusia și Ucraina privind trecerea în siguranță a cerealelor ucrainene prin Marea Neagră par să înregistreze progrese, urmând a fi reluate săptămâna viitoare. Dar chiar dacă părțile ajung la un acord, cerealele nu vor merge nicăieri fără implicarea companiilor maritime și a asiguratorilor acestora, și doar câțiva vor risca efectuarea transportul maritim în astfel de condiții. Aparent, acest lucru face ca transportul fluvial pe Dunăre să devină atractiv, însă varianta Dunării este mai puțin viabilă decât pare și decât ne-am dori.

Negocierile de miercuri dintre Rusia și Ucraina, facilitate de Turcia și ONU, ar putea duce la un acord încă de săptămâna viitoare. Potrivit ministrului turc al apărării, Hulusi Akar, acordul va include controale comune pentru mărfuri și garanții turcești ale transporturilor pe măsură ce acestea traversează Marea Neagră. Ca parte a acordului, Rusia, Ucraina și ONU vor lucra împreună printr-un Centru de coordonare a cerealelor înființat de Turcia, după cum relatează Reuters.

Acest progres pare o veste liniștitoare, dar s-ar putea întâmpla multe înainte ca acordul să fie semnat și chiar după semnarea acestuia. Ca soluție de rezervă, comunitatea globală își pune speranțele în Dunăre, care este navigabilă de la gurile sale de vărsare în Marea Neagră, prin România, până în Germania. Având în vedere că Ucraina a recucerit Insula Șerpilor de lângă intrarea pe Dunăre, fluviul reprezintă într-adevăr o opțiune sigură pentru transportul cerealelor ucrainene. Autoritățile ucrainene reactivează deja portul fluvial Reni, care nu a mai fost folosit din vremea sovietică, existând astfel zile cu peste 150 de nave care așteaptă să intre pe Dunăre dinspre Marea Neagră.

 

Dunărea nu poate asigura deplasarea navelor mari

 

Din păcate, însă, fluviul nu poate asigura deplasarea navelor mari. Principala companie de transport maritim din Ucraina, de exemplu, operează nave de marfă din clasa Volzhski, care au nevoie de un nivel minim al apei de 360 ​​de centimetri. Dunărea are însă pasaje care pot fi străbătute doar de nave care necesită un nivel al apei de 150 de centimetri. Multe dintre celelalte nave de transport ucrainene sunt, de asemenea, prea mari pentru a naviga pe Dunăre.

Navele ucrainene ar putea, desigur, să oprească imediat în porturile românești. Într-adevăr, România și-a pus la dispoziție portul Constanța pentru cereale ucrainene. Dar, ca orice infrastructură, porturile nu pot trece brusc de la un nivel obișnuit de activitate la unul mult mai ridicat, având nevoie de personal suplimentar sau de facilități de depozitare suplimentare, aspecte care necesită timp și investiții.

„Dacă vrem să continuăm să ajutăm fermierii ucraineni, avem întâi noi nevoie de sprijin pentru a ne crește capacitățile de manipulare”, a declarat Dan Dolghin, directorul operațiunilor cu cereale în Portul Constanța, precizând că niciun operator nu va investi într-o infrastructură care va deveni redundantă odată cu încheierea războiului.

Faptul că transporturile din Marea Neagră vor reveni la normal în momentul în care războiul se încheie și companiile de transport maritim și asigurătorii lor vor considera marea suficient de sigură, reprezintă, de asemenea, o provocare și pentru transportul pe Dunăre.

 

Din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale

 

În situația în care stau lucrurile, din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale. Luna trecută, Ucraina a reușit să exporte 2,5 milioane de tone, în creștere față de 200.000 de tone în martie, dar cu mult mai puțin decât cele 5 milioane de tone pe care le exporta anterior în fiecare lună.

Pe lângă toate acestea, transportul pe Dunăre asigură deplasarea cerealelor până în Austria și Germania, în timp ce grânele trebuie să ajungă în Africa și Orientul Mijlociu. Aceasta înseamnă că chiar și cantitățile relativ mici de cereale care vor putea fi transportate în amonte, până la porturile adecvate, fac o ocolire semnificativă și implică astfel costuri suplimentare.

Asta nu înseamnă că varianta transportului pe Dunăre trebuie evitată: dimpotrivă, fiecare tonă de cereale care ajunge în țările afectate merită efortul. Înseamnă, însă, că Dunărea este o opțiune mai puțin avantajoasă decât pare la prima vedere și că singura modalitate de a aduce suficiente cereale țărilor care au nevoie stringentă de ele este reluarea transportului prin Marea Neagră. Din această cauză este important ca discuțiile dintre Rusia și Ucraina și recâștigarea încrederii transportatorilor să aibă loc cât mai repede.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel