Prezentat presei la baza de testare Mojave Air and Space Port din California, noul aparat de zbor reprezintă răspunsul direct și rapid al companiei după ce a pierdut contractul inițial pentru programul de aeronave de luptă colaborative (CCA) al Forțelor Aeriene ale SUA.
Oficialii Northrop Grumman au recunoscut că, deși propunerea lor anterioară a excelat la capitolele tehnice, a fost considerată prea costisitoare și complexă pentru a câștiga competiția împotriva rivalilor de la General Atomics și Anduril.
Proiectul Talon a fost conceput pentru a rectifica tocmai aceste neajunsuri. Tom Jones, președintele diviziei de sisteme aeronautice a Northrop, a explicat că obiectivul nu a fost doar construirea unui avion, ci validarea unui proces de fabricație complet nou.
Noul design de dronă autonomă
Compania și-a propus să demonstreze că poate livra un sistem avansat din punct de vedere tehnologic, mult mai rapid și la un preț care să permită producția în masă, un concept esențial în strategia actuală a Pentagonului cunoscută sub numele de „affordable mass”.
Project Talon is here. This next-gen autonomous aircraft is made to adapt fast.
— Northrop Grumman (@northropgrumman) December 4, 2025
➡️ Modular by design
➡️ Mission-ready
➡️ Built for the challenges ahead pic.twitter.com/6UOhLSBHKn
Dezvoltat în colaborare cu subsidiara Scaled Composites, Talon a trecut de la faza de concept la asamblarea finală în doar 15 luni. Inginerii au reușit să reducă numărul de piese cu aproximativ 50% față de designul anterior și au scăzut greutatea aeronavei cu aproape 500 de kilograme, utilizând o structură realizată integral din materiale compozite.
Aceste simplificări au dus la o asamblare cu 30% mai rapidă, un aspect crucial pentru a face faţă unui război de uzură, unde capacitatea de a înlocui rapid pierderile devine vitală.
Din punct de vedere vizual, aeronava, cunoscută anterior sub numele de cod „Proiectul Lotus”, prezintă caracteristici clare de reducere a vizibilității pe radar.
Designul include un fuzelaj alungit, o admisie de aer montată dorsal pentru a proteja motorul de senzorii inamici și cozi înclinate în forma literei V, elemente care sugerează o agilitate sporită și capacități stealth. Deși specificațiile tehnice exacte rămân clasificate, aeronava de test este propulsat de un singur motor turbofan
A doua fază a competiției pentru programul CCA

Momentul dezvăluirii este strategic, în contextul în care Forțele Aeriene ale SUA se pregătesc pentru a doua fază a competiției CCA, cunoscută sub numele de „Incrementul 2”.
Deși oficialii Northrop Grumman au precizat că Talon nu este neapărat oferta finală pentru această etapă, lecțiile învățate din construcția sa vor fundamenta viitoarele propuneri ale companiei. Primul zbor al acestei drone este programat să aibă loc în toamna anului 2026.
Această lansare subliniază o tendință majoră în industria aerospațială de apărare, unde accentul se mută de la platforme extrem de complexe și scumpe, care necesită decenii de dezvoltare, către sisteme „preschimbabile” (attritable), suficient de ieftine pentru a fi riscate în luptă, dar suficient de avansate pentru a fi letale.

Cu rivali precum Lockheed Martin, care lucrează la propriul proiect secret „Vectis”, și General Atomics avansând cu programul „Longshot”, cursa pentru dominarea spaţiului aerian cu ajutorul unor aeronave de tip CCA devine tot mai acerbă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









