Anunțul privind amânarea selecției contractorului principal vine într-un moment în care Washingtonul încearcă să își mențină supremația tehnologică în fața Chinei în regiunea Indo-Pacific. Totuși, ambițiile strategice s-au lovit de realitatea actuală a stării liniilor de producție.
Oficialii Departamentului Apărării au declarat pentru Aviation Week că întârzierea nu este cauzată doar de constrângeri bugetare, ci de o evaluare sumbră a resurselor umane și tehnice disponibile.
Există temeri serioase că giganții din industria aerospațială nu pot susține concomitent competiția și producția de serie atât pentru F/A-XX al Marinei SUA, cât și pentru programul F-47 (NGAD) al Forțelor Aeriene SUA.
Un blocaj industrial fără precedent

Michael Duffey, șeful achizițiilor de armament din cadrul Pentagonului, a recunoscut public acest impas. Întrebat dacă baza industrială poate livra ambele platforme în același timp, el a oferit un răspuns evaziv, admițând că aceasta este „una dintre problemele pe care încercăm să le rezolvăm”.
Această criză de capacitate a dus la suspendarea calendarului pentru alegerea câștigătorului dintre cei doi finaliști rămași în cursă: Boeing și Northrop Grumman. Pentru Boeing, contractul ar reprezenta o gură de oxigen vitală și o revenire în elita aviației militare, în timp ce pentru Northrop Grumman, ar marca primul avion de vânătoare ambarcat produs de la legendarul F-14 Tomcat. Lockheed Martin, al treilea mare jucător, s-a retras deja din competiție în luna martie.
În spatele ușilor închise de la Washington, se desfășoară o luptă intensă între liderii militari și oficialii responsabili cu bugetul. Amiralul Daryl Caudle, șeful Operațiunilor Navale, a făcut apel public pentru o decizie rapidă, avertizând că războiul naval modern necesită o platformă capabilă să penetreze adânc în zonele apărate de inamic, misiune pe care actualele F/A-18 Super Hornet nu o mai pot îndeplini eficient pe termen lung.
De cealaltă parte, biroul de evaluare al costurilor (CAPE), sub coordonarea Secretarului american al Apărării, Pete Hegseth, a propus tăierea fondurilor de dezvoltare pentru F/A-XX și redirecționarea a 454 de milioane de dolari către alte proiecte.
Această propunere a stârnit furia susținătorilor din Congres, precum reprezentantul Rob Wittman, care insistă că fondurile au fost deja autorizate și că nevoia strategică pentru un astfel de avion este indiscutabilă.
Viitorul incert al generației a șasea de avioane pentru Marina SUA

Programul F/A-XX este conceput să înlocuiască flota de Super Hornet în anii 2030 și să completeze avioanele F-35C, oferind Marinei SUA un avantaj decisiv prin capacități avansate de război electronic, autonomie extinsă și posibilitatea de a coordona drone.
Totuși, actualul impas sugerează că Statele Unite se confruntă cu o provocare sistemică. Dacă acum câteva decenii industria americană putea lansa multiple programe de aviație simultan, complexitatea extremă a tehnologiei de generația a șasea și consolidarea industriei în doar câțiva mari jucători au creat un gât de pâlnie periculos.
Pentagonul insistă că nu abandonează programul, catalogând întârzierile drept „tehnice și procedurale”. Cu toate acestea, mesajul transmis pieței și aliaților este clar: chiar și superputerea militară a lumii trebuie să își drămuiască resursele industriale, fiind forțată să aleagă prioritățile nu doar în funcție de bani, ci și în funcție de capacitatea fabricilor de a livra promisiunile strategilor.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









