Era ora 12:06 când cuplul dictatorial a plecat de pe sediul CC, acum 29 de ani, pe data de 22 decembrie. Ceaușescu părăsea sediul Comitetului Central la bordul unui elicopter Dauphin SA-365.
Dacă inițial demnitarii perioadei comuniste utilizau elicopterul sovietic Mi-8 în varianta VIP, Ceaușescu a ales în cele din urmă elicopterul francez Delfinul.
Inițial dictatorul a optat pentru IAR-316, dar la intervenția Departamentului Securității Statului, Ceaușescu a renunțat la IAR-316 deoarece avea un singur motor. Astfel România a achiziționat elicoptere Dauphin SA-365, două dintre ele în varianta VIP.
Dauphin SA-365 este varianta modernizată a modelului Aerospatiale SA-360 Dauphin, elicopter care avea un singur motor. La numai un an după ce modelul SA-360 a fost lansat, producătorul francez s-a văzut nevoit să recunoască că un aparat cu două motoare era mult mai potrivit pentru misiunile civile, dar și militare. Astfel a fost inițializat un program de repriectare, iar în ianuarie 1975, Dauphin SA-365 a efectuat primul zbor.
România a achiziționat patru aparate Delfinul SA-365 VIP. Acestea erau destinate exclusiv uzului de către soții Ceaușescu și înmatriculate cu numere de bord de la 201 la 204.
8 persoane în elicopterul ”Delfinul” SA-365 care s-a ridicat cu mare dificultate
În ultima zi în care s-a aflat la conducerea țării, la ora 12:06 minute, încă comandantul suprem (avea să își piardă calitatea aceasta în jurul orei 13:30 când generalul Stănculescu a emis un ordin către Armată), Nicolae Ceaușescu a plecat de pe sediul CC cu un elicopter Delfinul SA-365 - 202. Aparatul este încă folosit.
Elicopterul la bordul căruia fugeau soții Ceaușescu s-a ridicat de pe sediul CC și era pilotat de colonelul Vasile Maluțan. La bordul acestuia se aflau nu mai puțin de 8 persoane: cuplul dictatorial, cei doi piloți, Manea Mănescu și Emil Bobu - membri CPEx - și doi ofițeri ai Direcției a V-a a Securității, care erau gărzile de corpt ale lui Nicolae și Elena Ceaușescu. Acesta a intenționat să ajungă în Oltenia, județul Dolj, dar acest lucru nu era posibil din cauza greutății excesive a elicopterului. Mai mult, pilotul a precizat ulterior că decolarea a fost una foarte dificilă, aeronava fiind instabilă existând chiar riscul prăbușirii.
În cele din urmă, după o escală la Snagov, Ceaușescu - abandonat în aer - s-a deplasat spre Târgoviște, important centru muncitoresc. De teamă că va fi doborât, pilotul elicopterului Delfinul SA-365 - 202 l-a abandonat pe dictator și pe soția sa la Titu, județul Dâmbovița.
Pentru cel care a condus timp de 24 de ani destinele țării și care nu s-a sfiit să tragă în propriul popor, avea să fie ultimul zbor la bordul elicopterului francez Dauphin SA-365.