”Delfinul” SA-365, elicopterul lui Ceaușescu. Fuga de pe CC

Tudor Curtifan / 30 dec 2018 / 18:38
Fuga lui Ceaușescu
EXCLUSIV
Fuga lui Ceaușescu

Pe 22 decembrie 1989 dictatorul Nicolae Ceaușescu, și soția sa Elena Ceaușescu, fugeau de pe sediul Comitetului Central, cu puțin timp înainte să fie ajungi de revoluționarii care au invadat sediul celei mai reprezentative clădiri ale regimului comunist.

Era ora 12:06 când cuplul dictatorial a fugit de pe sediul CC, acum 29 de ani, pe data de 22 decembrie. Ceaușescu părăsea sediul Comitetului Central la bordul unui elicopter Dauphin SA-365.

Dacă inițial demnitarii perioadei comuniste utilizau elicopterul sovietic Mi-8 în varianta VIP, Ceaușescu a ales în cele din urmă elicopterul francez Delfinul.

Inițial dictatorul a optat pentru IAR-316, dar la intervenția Departamentului Securității Statului, Ceaușescu a renunțat la IAR-316 deoarece avea un singur motor. Astfel România a achiziționat elicoptere Dauphin SA-365, două dintre ele în varianta VIP.

Dauphin SA-365 este varianta modernizată a modelului Aerospatiale SA-360 Dauphin, elicopter care avea un singur motor. La numai un an după ce modelul SA-360 a fost lansat, producătorul francez s-a văzut nevoit să recunoască că un aparat cu două motoare era mult mai potrivit pentru misiunile civile, dar și militare. Astfel a fost inițializat un program de repriectare, iar în ianuarie 1975, Dauphin SA-365 a efectuat primul zbor.

România a achiziționat patru aparate Delfinul SA-365 VIP. Acestea erau destinate exclusiv uzului de către soții Ceaușescu și înmatriculate cu numere de bord de la 201 la 204.

În ultima zi în care s-a aflat la conducerea țării, la ora 12:06 minute, încă comandantul suprem (avea să își piardă calitatea aceasta în jurul orei 13:30 când generalul Stănculescu a emis un ordin către Armată), Nicolae Ceaușescu a fugit de pe sediul CC cu un elicopter Delfinul SA-365 - 202. Aparatul este încă folosit. 

Elicopterul la bordul căruia fugeau soții Ceaușescu s-a ridicat de pe sediul CC și era pilotat de colonelul Vasile Maluțan. La bordul acestuia se aflau nu mai puțin de 8 persoane: cuplul dictatorial, cei doi piloți, Manea Mănescu și Emil Bobu - membri CPEx - și doi ofițeri ai Direcției a V-a a Securității, care erau gărzile de corpt ale lui Nicolae și Elena Ceaușescu. Acesta a intenționat să ajungă în Oltenia, județul Dolj, dar acest lucru nu era posibil din cauza greutății excesive a elicopterului. Mai mult, pilotul a precizat ulterior că decolarea a fost una foarte dificilă, aeronava fiind instabilă existând chiar riscul prăbușirii.

În cele din urmă, după o escală la Snagov, Ceaușescu - abandonat în aer - s-a deplasat spre Târgoviște, important centru muncitoresc. De teamă că va fi doborât, pilotul elicopterului Delfinul SA-365 - 202 l-a abandonat pe dictator și pe soția sa la Titu, județul Dâmbovița. 

Pentru cel care a condus timp de 24 de ani destinele țării și care nu s-a sfiit să tragă în propriul popor, avea să fie ultimul zbor la bordul elicopterului francez Dauphin SA-365.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2019 - Toate drepturile rezervate.
defense.n-nxt.26