China caută noi modalități de a recruta piloți NATO, dar este interesată să aibă acces şi la tehnologie occidentală în domeniul aviației

S.I. Catalin |
Data actualizării: | Data publicării:
Avioane de luptă chineze de tip J-10. Foto: Ministerul Apărării de la Beijing
Avioane de luptă chineze de tip J-10. Foto: Ministerul Apărării de la Beijing

China a capatat de mult timp reputația de natiune care copiaza tehnologii mai avansate de la alte state. Cu toate acestea, in ultimii ani a făcut un pas mai departe, copiind tacticile de luptă aeriană occidentale - sau, mai degrabă, plătind occidentali pentru a-i învăța pe militarii chinezi aceste tactici.

La începutul acestui ani, au apărut primele informaţii ca Beijingul a recrutat foști piloți din cadrul unor state membre NATO pentru ca aceştia să ofere cursuri de pregătire piloţilor militari chinezi, permițând forțelor aeriene chineze nu numai să înveţe din experienţele militarilor occidentali, să-şi înlocuiască doctrina militară de tip sovietic cu standarde militare occidentale, dar și să aibă o înţelegere mai detaliată asupra modului în care ar lupta potențialii sai inamici.

 

Autoritățile germane au cerut Chinei să nu recruteze foști piloți Luftwaffe

 

În februarie 2023, ziarul german Der Spiegel a relatat că foști piloți de vânătoare germani au plecat în China, unde se pare că au lucrat ca instructori în schimbul unor salarii care echivalau cu cele care sunt acordate sportivilor profesioniști sau directorilor executivi ale unor companii de top.

,,Oficialii germani din domeniul securității cred că este foarte posibil că piloții să fi transmis expertiză militară și tactici operaționale confidențiale și chiar să fi exersat scenarii de luptă, cum ar fi o ofensivă împotriva Taiwanului", a susţinut atunci cotidianul Der Spiegel.

 

Aproximativ 30 de piloți ai Royal Air Force au fost angajați pentru a antrena piloți chinezi

 

Informaţiile publicate de ziarul german Der Spiegel a venit la doar câteva luni după ce presa britanică a relatat că până la 30 de foști piloți militari britanici au fost angajați pentru a merge în China și au fost plătiți cu până la 270.000 de dolari.

Chiar și piloții americani par să fi fost vizați de către autorităţile chineze pentru a fi recrutaţi sau angajaţi. Daniel Duggan, un fost pilot al U.S. Marine Corps, a fost acuzat că a încălcat Legea privind Controlul Exporturilor de Arme prin antrenarea piloților militari chinezi.

Duggan, în prezent cetățean australian, a susținut că a antrenat piloți civili și se află într-o închisoare australiană, riscând să fie extrădat în SUA.

 

China, interesată să aibă acces la tehnologie occidentală în domeniul aviației

 

În același timp, China caută cu mare interes să aibă acces la tehnologie occidentală în domeniul aviației, în special pentru motoarele cu reacție. Industria aeronautică chineză a făcut progrese mari de la perioada în care se limita să copieze modelele unor avioane sovietice, până la punctul în care și-a dezvoltat avionul de luptă invizibil, J-20.

Însă călcâiul lui Ahile al aviației chineze rămâne dezvoltarea unui motor cu reacţie performant. După cum relatează publicaţia BusinessInsider, China copiază fără permisiune - motoare rusești care sunt cu zeci de ani în urma celor occidentale în ceea ce privește fiabilitatea, caracteristicile tehnice şi performanţă.

Eforturile Chinei de a dezvolta motorul WS-15 datează din anii 1990, dar este posibil ca acesta să iasă abia acum din faza de dezvoltare. Se spune că WS-15 este conceput special pentru avionul de luptă J-20.

Într-un raport publicat în martie de think tank-ul american ''Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale'' se precizează că, pe lângă faptul că industria aeronautică chineza încearcă să dezvolte un motor care să răspundă standardelor aeronavelor de generația a cincea, inginerii chinezi se luptă să obțină o fiabilitate semnificativă pentru motoarele cu reacţie.

,,În prezent, motoarele cu reacție dezvoltate de  industria aeronautică chineza pot atinge, în cel mai bun caz, o pătrime din durata de viață a motoarelor occidentale", se arată în raport.

În mod ironic, țările occidentale au fost cândva deschise să vândă tehnologie din domeniul aeronautic către  Chinei. Când relațiile politice s-au dezghețat în anii 1970, China a putut importa echipamente, cum ar fi motoare de avion de producție britanică, dar masacrul din Piața Tiananmen din 1989 a determinat sancțiuni occidentale care au oprit o mare parte din acest comerț.

Pentru a fabrica motoare, China trebuie în continuare să importe utilaje şi echipamente de producţie fabricate în Germania, Japonia, Italia și Coreea de Sud.

În plus, China caută, de asemenea, să exploateze know-how-ul occidental în timp ce propriii săi oameni de știință și ingineri dobândesc noi informaţii. Acest lucru include asocierea cu universități străine pentru a avea acces la cunoștințe tehnice.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

DC Media Group Audience

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel