China a „descoperit” că poate doborî noul bombardier B-21 de generația a 6-a al SUA cu arme hipersonice și AI. Războiul real nu e însă simulare

Cătălin Costea |
Data publicării:
Un prototip al bombardierului strategic B-21 Raider. Sursa Foto: Northrop Grumman
Un prototip al bombardierului strategic B-21 Raider. Sursa Foto: Northrop Grumman

Informații recente din mass-media asiatică relevă că experți militari chinezi au descoperit prin simulare că avioanele americane stealth, cum ar fi B-21 Raider, pot fi doborâte de armele lor hipersonice care ar putea comunica cu drone ajutate de inteligența artificială.

Experții militari chinezi au stabilit în urma simulărilor prin joc de război că foarte avansatul B-21 Raider, despre care chinezii consideră că a fost proiectat special pentru a eluda forțele aeriene formidabile și radarele anti-stealth chineze, poate fi vulnerabil la rachetele hipersonice care vin din spațiu.

„Într-un joc de război, o platformă stealth asemănătoare B-21 și drona ei însoțitoare au fost doborâte de rachetele aer-aer ale Chinei, care pot atinge o viteză maximă de 6 Mach”, se menționează în analiza specialiștilor chinezi.

Raportul a provocat deja discuții în mediul de analiză militară, unde afirmațiile chinezilor sunt considerate „prea ambițioase”, cu atât mai mult cu cât US Air Force (USAF) au reușit până acum să păstreze clasificate majoritatea detaliilor despre Raider.

Unii au respins efectiv aceste afirmații ca fiind o simplă propagandă și au ironizat echipa de oameni de știință chinezi care au simulat aceste jocuri de război, ale căror concluzii nici măcar nu au fost făcute publice prin intermediul presei de stat chineze sau al oficialilor chinezi.

Există însă și observatori militari care au explicat că, deși este dificil pentru orice armată să localizeze și să atace o platformă aeriană stealth, nu este imposibil și este foarte normal ca China să lucreze la capacitatea de a-i interzice principalului său adversar libertatea de a executa prima lovitură.

 

China se axează nu doar pe B-21 Raider, primul bombardier stealth de generația a 6-a american, dar și pe F-22 și F-35

 

2. Primul B-2... (b-21-raider-proiectat-de-northropgrumman_71690100.jpg)

Primul B-21 Raider al Forțelor Aeriene ale SUA a fost expus la Uzina 42 din Palmdale, California, unde Northrop Grumman construiește noua flotă de bombardiere stealth a SUA. Sursa foto: U.S. Air Force.

În acest sens, sunt făcute referiri la mai multe analize publicate în ultima perioadă, care au sugerat că China a lucrat neîncetat la perfecționarea sistemelor anti-stealth, pe care le testează inclusiv prin provocarea avioanelor F-22 Raptors și F-35 Lightning americane prezente în număr tot mai mare în regiunea Asia Pacific.

Anul trecut, informațiile lăsau să se înțeleagă că inginerii chinezi au construit un sistem de căutare și urmărire în infraroșu (IRST - Infrared Search-and-Track) care, având o capacitate ridicată de detectare a semnăturii termice a unei aeronave de mare viteză la o distanță neobișnuit de mare, poate juca un rol crucial în combaterea aeronavelor stealth.

IRST depinde doar de semnătura în infraroșu a aeronavei stealth. Prin urmare, elementele de design ale acesteia, care “păcălesc” undele electromagnetice ale radarului, nu influențează în niciun mod capacitatea de detectare a acestui sistem. Căldura produsă de motoare și frecarea cu aerul, care încălzește partea frontală și marginile din spate ale avionului, formează semnătura în infraroșu a aeronavei.

Chiar dacă există modalități de a reduce semnătura în infraroșu a unei aeronave - de exemplu, la F-35, F-22 și F-117 Nighthawk s-a folosit un strat metalic special pentru a reduce semnătura IR - este încă o provocare să se ajungă la un nivel insesizabil pentru sistemele IRST din ce în ce mai avansate.

 

China dezvolta încă din 2015 un sistem IRST de bord pentru aeronava sa stealth J-20

 

3. Foto: Mini... (china-armata-militari_28872100.jpg)

Foto: Ministerul Apărării din China

Potrivit unei analize a Flightglobal, China dezvolta încă din 2015 un sistem IRST de bord pentru aeronava sa stealth J-20, care putea capta semnătura termică a unui bombardier stealth B-2 american de la 150 de kilometri, iar a unui avion de luptă F-22 de la 110 de kilometri.

În 2021, la Zhuhai Air Show, China a dezvăluit un “radar revoluționar” cu numele de cod „YLC-8E”, prezentat drept „emblema radarului stealth chinezesc”. Agenția de presă Global Times, deținută de statul chinez, explicase anterior că sistemul YLC-8E poate detecta chiar și cele mai avansate avioane stealth, având o putere mare de descoperire bazată pe tehnologie de ultimă oră și pe o antenă gigantică.

Presa de stat chineză a informat de-a lungul timpului că PLA a fost capabilă să urmărească avioanele de luptă stealth F-22 Raptor ale USAF din Marea Chinei de Est, însă rapoartele au fost sistematic respinse ca propagandă.

Concluzia este că, deși afirmațiile chineze pot fi exagerate în scop propagandistic, ele nu sunt imposibil de realizat. Din lipsă de date concrete, nivelul de secretizare al acestor informații fiind extrem de ridicat, cei mai mulți experți se abțin de la declarații categorice privind existența unei tehnologii anti-stealth eficiente. Însă cu toții sunt de acord că nu există stealth perfect.

CITEȘTE ȘI: Bombardierul stealth american B-21 Raider a efectuat primul său zbor. Deși seamănă cu cel mai scump avion din lume, B-2 Spirit, noul bombardier are multe particularități

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel