Cotidianul turc DailySabah a relatat că au fost puse bazele unei noi cooperări pentru realizarea proiectului avionului de luptă de generaţia a 5-a, TF-X. Astfel, președintele Directoratului pentru Industria de Apărare al Turciei (SSB), Ismail Demir, a declarat, sâmbăta, că HAVELSAN (o alte companie turcă din industria de apărare) a decis să se alăture proiectului pentru realizarea avionului de luptă de generația a V-a, TF-X (MMU), dezvoltat în comun de Turkish Aerospace Industries (TAI) și SSB.
Demir a declarat că, după finalizarea acestui proiect, Turcia va fi unda dintre țările capabile să producă aeronave de luptă de a cincea generație, aşa cum SUA, China şi Rusia fac deja.
Acesta a mai menţionat că proiectul este în curs de desfășurare, deoarece, chiar şi în condiţiile actuale impuse de pandemia COVID-19, i-a fost acordat o mare prioritate în industria de apărare. Demir a explicat că cooperarea dintre TAI și HAVELSAN va acoperi numeroase domenii, cum ar fi: realizarea unor simulatoare de formare şi pregătire pentru piloţi, întreținere, asistență tehnică în diverse domenii, inclusiv în medii de testare virtuale, dezvoltare software la nivel de proiect și cyber security.
TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.
Ce determină Turcia să insiste cu proiectul unui avion propriu de luptă de generația a V-a?
Achiziția de către Turcia a unor sisteme avansate de apărare aeriană S-400 ruseşti a determinat Statele Unite să excludă Turcia din programul F-35, în care Ankara era, atât cumpărător, cât și producător de componete.
Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning II de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către această a sistemelor antiaeriene rusești S-400.
Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.
Nu este clar dacă avionul TF-X va fi produs integral de industria turcă, aşa cum doreşte Erdogan, deoarece companiile care participă la acest proiect caută parteneri externi.
Anul trecut, Turkish Aerospace Industries (TAI) a semnat un memorandum cu mai multe țări asiatice pentru a produce în comun componente pentru avionul TF-X, iar la începutul acestui an, Malaezia a fost invitată să se alăture acestui program.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News