„Am văzut racheta trecând”: Cum a evitat la limită un pilot american de F/A-18 un incident fatal de tip „friendly fire” în Marea Roșie

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
U.S. Navy F/A-18 Super Hornets lansează rachete de semnalizare în timpul unei misiuni de patrulare.
U.S. Navy F/A-18 Super Hornets lansează rachete de semnalizare în timpul unei misiuni de patrulare.

O anchetă recent desecretizată a Marinei SUA dezvăluie detaliile terifiante ale unui incident de tip „friendly fire” (foc prieten) petrecut în decembrie 2024, în care nava USS Gettysburg a deschis focul asupra propriilor avioane de luptă, confundându-le cu rachete inamice.

În timp ce un avion F/A-18 Super Hornet a fost doborât, ancheta scoate la iveală faptul că un al doilea avion a scăpat de distrugere la o distanță de doar câțiva metri, într-o succesiune de erori tehnice și umane descrise drept „catastrofale”.

Potrivit Business Insider, Incidentul a avut loc în dimineața zilei de 22 decembrie 2024, la doar șapte zile după ce grupul de luptă condus de portavionul USS Harry S. Truman intrase în Marea Roșie pentru a contracara atacurile rebelilor Houthi.

Crucișătorul USS Gettysburg, aflat în stare de alertă, a identificat eronat două avioane americane care se întorceau din misiune drept rachete de croazieră inamice și a lansat rachete sol-aer împotriva ambelor ținte.

Raportul anchetei descrie în detaliu momentele critice trăite de echipajul celui de-al doilea avion vizat. În timp ce primul aparat fusese deja lovit, forțând piloții să se catapulteze, al doilea F/A-18 s-a trezit vânat de o rachetă interceptoare americană.

Piloții au emis apeluri repetate de tip „Mayday”, dar au ales să nu se catapulteze, încercând în schimb o manevră disperată de evitare.

Racheta și-a corectat cursul urmărind avionul și a trecut la o distanță infimă, zguduind violent aparatul înainte de a rămâne fără combustibil și a exploda în apă. Un comandant de elicopter, martor la scenă, a relatat investigatorilor că nu a existat niciun avertisment înainte de lansare, descriind momentul în care „a văzut racheta sclipind deasupra capului său”.

 

„Viața i-a trecut prin fața ochilor”

Deși al doilea avion a scăpat, primul F/A-18 vizat nu a fost la fel de norocos. Pilotul acestuia a declarat investigatorilor că a văzut racheta urcând și schimbându-și brusc traiectoria direct spre el, moment în care „și-a văzut viața trecând prin fața ochilor”.

Ambii aviatori din primul avion, pilotul și operatorul sistemelor de armament, s-au catapultat în siguranță înainte ca avionul de 60 de milioane de dolari să fie distrus. Ei fac parte din escadrila VFA-11, cunoscută sub numele de „Red Rippers”.

Ancheta comandamentului a concluzionat că decizia de a trage a fost „greșită”, fiind rezultatul unui cumul de factori care au dus la o pierdere totală a conștientizării situaționale la bordul USS Gettysburg.

În urmă anchetei, s-au identificat defecțiuni tehnice majore, notând că sistemele de interoperabilitate ale navei prezentau degradări semnificative încă de la începutul misiunii, fapt ce a afectat radarele și coordonarea armelor.

Aceste probleme tehnice s-au suprapus peste o confuzie tactică la nivelul echipajului. Nava fusese implicată anterior în respingerea unor atacuri reale, iar personalul, posibil afectat de oboseală, nu a putut distinge clar momentul în care amenințarea s-a încheiat.

Căpitanul navei a avut o imagine incompletă a câmpului de luptă, iar echipa din Centrul de Informații pentru Luptă nu a reușit să corecteze această eroare la timp, ducând la confuzia fatală.

 

O desfășurare de forțe marcată de ghinion

 

Acest incident dramatic nu a fost singurul eveniment nefericit din timpul misiunii grupului de luptă Truman în Orientul Mijlociu. Desfășurarea de forțe a fost marcată de o serie de accidente neobișnuite, inclusiv o coliziune a portavionului cu o navă cargo în luna februarie.

Pierderile materiale au continuat în lunile următoare, când un alt F/A-18 a căzut de pe punte împreună cu un vehicul de remorcare, iar un al treilea a alunecat de pe pista de aterizare.

Situația amintește de un alt incident internațional din aceeași zonă de conflict, când o fregată germană a încercat eronat să doboare o dronă americană MQ-9 Reaper, eșuând doar din cauza unei defecțiuni tehnice proprii.

Într-o declarație oficială, vice-șeful Operațiunilor Navale, Amiralul Jim Kilby, a subliniat că Marina SUA este „o organizație care învață” și că aceste investigații sunt cruciale pentru a asigura pregătirea forțelor și a preveni repetarea unor astfel de erori pe viitor.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel