România voia să cumpere 32 avioane F-16 Block 52 noi. Adevărul e că printr-o întâmplare fericită s-au găsit bani chiar și pentru „planul B”

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
F-16 Fighting Falcon, România. Foto: Avioane de tip F-16 Fighting Falcon, într-un hangar la Baza Aeriană 86 Borcea, pe data de 15 decembrie 2016. Inquam Photos
F-16 Fighting Falcon, România. Foto: Avioane de tip F-16 Fighting Falcon, într-un hangar la Baza Aeriană 86 Borcea, pe data de 15 decembrie 2016. Inquam Photos

Înainte de semnarea ultimului contract privind achiziția celor 32 de F-16 din Norvegia, România a achiziționat o primă escadrilă formată din 17 avioane din Portugalia. Planul era însă achiziția de avioane noi, pe modelul Poloniei, F-16 Fighting Falcon Block 52, dar pentru Guvernul român nu a fost din păcate o prioritate.

Ștefan Dănilă, general (r) cu patru stele, primul general de aviație care a deținut funcția de șef al Statului Major General al armatei, fost pilot de MiG-21 și MiG-21 LanceR, în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania, a rememorat modul în care România a ales la vremea respectivă F-16 noi.

 

Programul F-16 nu a fost o prioritate pentru politicienii din România

 

2. F-16, Româ... (f-16-romania-fortele-aeriene-roaf_96390800.jpg)F-16, România. Sursă foto: MApN

Astfel, „planul A” al României era să achiziționeze F-16 Fighting Falcon Block 52 noi, plan care a fost dat peste cap de lipsa resursei financiare. Așa s-a ajuns la achiziția celor 17 avioane F-16 în uz din Portugalia, însă chiar și în urma acestei achiziții țara noastră nu a renunțase la momentul respectiv la intenția de a achiziționa F-16 noi.

„Sunt și oameni de bună credință care își doresc, așa cum mi-am dorit și eu, să avem avioane noi. De fapt concepția pe care am prezentat-o în 2011 Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), concepție pentru care am și avut aprobare, a fost pentru achiziția a două escadrile, adică 32 de avioane F-16 Fighting Falcon noi în versiunea Block 52. Din păcate nu s-au găsit resurse financiare. Resursele financiare nu s-au găsit deoarece nu a fost o decizie politică fermă pentru achiziția acestor avioane. 

Soluția identificată ulterior după schimbarea guvernului, anume de a achiziționa prima escadrilă din Portugalia era a doua soluție după cea de achiziție a avioanelor F-16 noi. Această a doua soluție viza achiziția de avioane F-16 utilizate de alte state, dar care mai aveau ore de zbor pentru a ne ajunge suficient până când vom depăși problemele economice și vom putea achiziționa avioane noi”, a precizat generalul (r.) Dănilă, care a adăugat că „avioanele din Portugalia au avut și au încă resursa bună, ele erau cam la jumătatea ciclului de viață și cred că în continuare cu resursa actuală vor putea zbura mai mult de 10 ani”.

 

Adevărul e că abia s-au găsit bani și pentru „planul B”: Avioane F-16 second hand din Portugalia

 

3. F-16, Româ... (f-16-romania-decolare-roaf_83984600.jpg)F-16, România. Sursă foto: Baza 86 Aeriană Borcea

Fostul șef al Armatei române a mai adăugat că doar o întâmplare fericită ca Ministerul Apărării să aibă bani pentru a demara achiziția celor 17 avioane F-16 în uz din Portugalia.

„Să fim sinceri, nici când am făcut primii pași pentru achiziția primei escadrile de avioane (n.r. - cele 17 avioane F-16 din Portugalia) nu am avut bani. Am profitat de faptul că ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) dorea două game de frecvență iar pentru acest lucru au fost valorificate două game de frecvență ale Ministerului Apărării Naționale. Aceștia au fost primii bani pe care România i-a folosit pentru achiziționarea primei escadrile de F-16 Fighting Falcon”, a subliniat generalul (r.) Ștefan Dănilă.

Dar, tot răul spre bine. În contextul în care România și-a anunțat trecerea la F-35 Lightning II, achiziția primei escadrile și a următoarelor două formate din 32 de F-16 din Norvegia, la un preț excelent de altfel, reprezintă azi soluția ideală pentru a trece la avioane de generația a V-a.

„Din capitolul MiG-21 LanceR putem spune că etapa de tranziție cu F-16, această variantă mai veche Block A/B modernizate prin programul european, reprezintă o soluție bună de tranziție către F-35 de generația a V-a”, a conchis generalul (r.) Dănilă, fost șef de Stat Major al României.

Podcastul integral în care generalul (r.) Ștefan Dănilă, primul general de aviație șef de Stat Major, analizează scoaterea din serviciu a MiG-21 și tranziția României către F-35 cu avioane F-16

România a achiziționat recent 32 de avioane F-16 Fighting Falcon din Norvegia, la un preț de 388 de milioane de euro, pentru a asigura tranziția către F-35.

Cele 32 de avioane F-16 AM/BM norvegiene sunt în configurație M6.5.2, iar contractul include și motoare de rezervă și suport logistic.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare o escadrilă completă formată din 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel