Care mai e stadiul „avionului românesc” care a ridicat atâtea sprâncene? România vrea o „vale a aviației” și spune că are toate piesele puzzle-ului

Darius Muresan |
Data publicării:
IAR-99 Șoim, sursă foto: Avioane Craiova
IAR-99 Șoim, sursă foto: Avioane Craiova

Florin Spătaru, până de curând ministru al Economiei - în subordinea căruia s-a aflat industria de apărare, și în prezent consilier de stat al premierului Marcel Ciolacu, a fost întrebat despre proiectul de care a vorbit în 2021 și 2022 cu privire la ambițiile României de a construi un avion militar. El a declarat că există discuții inclusiv cu parteneri internaționali pentru integrarea industriei aeronautice române sub o singură umbrelă, un concept de „aviation valley”.

În ultimii doi ani, în timpul mandatului său, Florin Spătaru, pe atunci ministru al Economiei, a vizitat mai multe facilități din industria aeronautică românească. 

Atât la Avioane Craiova cât și la Aerostar Bacău, fostul ministru a reiterat ambiția unui „produs românesc”. 

2. Sursă foto... (romania-industrie-aparare-fabrica-uzina-iar-99_42017100.jpg)

Sursă foto: Vasile Dîncu @OfficialFacebook - Fost ministrul al Apărării Naționale a României

„În urmă cu ceva timp am fost în vizită la câteva companii private din industria aeronautică, din județul Bacău. Astăzi vizităm o companie de stat, Avioane Craiova. Vreau să reiterez ideea pe care am lansat-o la Băcău: Industria aeronautică românească are un viitor! România are tradiție în construcția de avioane și îmi doresc să reiniţializăm cercetarea/dezvoltarea în domeniul aeronauticii, astfel încât să avem un produs românesc”, spunea în mai 2022 Florin Spătaru.

De precizat că în luna februarie ministrul Economiei, Florin Spătaru, în cadrul unei vizite la Aerostar Bacău, a declarat că intenționează să aducă la aceeași masă industria aeronautică pentru un ambițios proiect de țară: O aeronavă românească care să intre inclusiv pe piața mondială.

Anunțul de atunci a ridicat multe sprâncene, în contextul în care industria aeronautică din România se confruntă cu multe probleme, exemplele de succes fiind mai degrabă excepții, și mai ales în contextul în care chiar și programul de modernizare al avioanelor IAR-99 e mult în urmă. 

Grigore Filip, directorul general al Aerostar Bacău, nu crede că România poate discuta în prezent de un proiect de țară în cadrul căruia ar dezvolta un nou avion, dar e posibilă modernizarea IAR-99 și dezvoltarea unui produs nou. Iar piața avioanelor de școală și antrenament va fi foarte atractivă în următorii 10 ani.

 

Ce se mai întâmplă cu „avionul românesc” anunțat acum câțiva ani? România spune că are toate piesele puzzle-ului pentru a deveni o „vale a aviației” și poartă discuții cu parteneri internaționali

 

3. Avioane IA... (avioane-craiova_62059900.jpg)

Avioane IAR-99 Standard aflate în proces de mentenanță la Avioane Craiova. Foto: Ministerul Economiei

Prezent la un interviu la DC News despre situația economică a României, Florin Spătaru, actualul consilier al premierului Marcel Ciolacu, a fost întrebat care e stadiul provocării lansate industriei de a construi un avion românesc.

Spătaru a declarat că în acest moment se poartă discuții cu companiile din industria aeronautică a României pentru o unificare a programelor, într-un concept de „vale a aviației” și există interes și din partea unor companii internaționale pentru a pune umărul.

„Este o provocare pe care am lansat-o. În acest moment discutăm de unirea, de integrarea sub o singură umbrelă a acestui sector. Pentru că fiecare unitate în parte produce. Fie că vorbim de cea de la Baia Mare care produce componente de aluminiu pentru avioanele Airbus și Boeing, fie că vorbim de Aerostar Bacău, Romaero, IAR Ghimbav, Avioane Craiova, etc, fiecare produc componente. Ceea ce am lansat atunci a fost provocarea de a lansa acel produs integrat. Avem un institut de cercetare în domeniul aeronauticii care are astfel de proiecte și care au fost realizate la nivel de prototip, doar că ele trebuie comprimate pentru a putea livra un produs integrat.

Avem discuții în acest moment. În noua mea postură de consilier de stat am avut discuții cu parteneri internaționali care sunt interesați de a crea acest aviation valley (n.r. - vale a a viației) pe care o găsim de exemplu și în Polonia. Voi lucra la un astfel de proiect. E doar un început, un parcurs care trebuie realizat nu doar cu sprijin din partea instituțiilor publice, dar și din parcea companiilor private. România are această capacitate, avem aceste unități de producție. O să fiți uimit câte componente produse din România se regăsesc la fiecare avion care zboară în acest moment în lume. Dar trebuie să integrăm din ce în ce mai mult”, a precizat Florin Spătaru, consilier de stat al premierului României.

CITEȘTE ȘI: Avioane Craiova nu ar fi modernizat încă niciun avion IAR-99. În 2024 ar trebui încheiată modernizarea pentru toate cele 10 avioane

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel