Ca să evite apărarea antiaeriană ucraineană, avioanele de luptă ruse zboară atât de jos încât se autodistrug

Costea Cătălin / 25 iun 2022, 19:46
Su-25, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
Su-25, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia

Disperați să evite sistemele de rachetele sol-aer concentrate masiv în apropierea aliniamentelor de contact, piloții ruși, dar și cei ucraineni, apelează tot mai des la clasica tactică a zborului razant.

Însă această manevră, care îi ajută pe piloți să evite apărarea antiaeriană inamică, îi expune unui alt risc: coliziunea cu obiectele din teren sau chiar direct cu terenul. Numai în ultima săptămână, Forțele Aeromobile ruse au pierdut două avioane de atac Su-25 și cel puțin un pilot, în accidente care au avut loc în timpul zborurilor la altitudini foarte mici efectuate spre sau dinspre zona linia de contact.

Spațiul aerian de deasupra Ucrainei, în special în estul Ucrainei unde luptele sunt cele mai intense, este unul extrem de periculos pentru echipajele ambelor părți ale conflictului. Potrivit Forbes, în patru luni de război, forțele aeriene ucrainene și ruse și-au distrus reciproc aproximativ o cincime din avioane, precum și un număr ridicat de elicoptere.

 

Ucraia ar fi pierdut 39 de avioane, Rusia 81

 

Ucraina a pierdut 39 de avioane cu pilot, pe care analiștii independenți le-au putut pot confirma, în timp ce Rusia a pierdut 81. Nu este clar câți piloți au murit, dar foarte probabil la fiecare distrugere sau prăbușirile de aeronavă s-a înregistrat cel puțin un deces.

Densitatea extrem de mare a apărării antiaeriene poate explica pierderile ridicate. Atât Ucraina, cât și Rusia au sisteme de apărare antiaeriană care își suprapun zonele de acoperire. Un spațiu aerian relativ restrâns este acoperit simultan cu sisteme portabile de rachete sol-aer cu rază scurtă de acțiune, cu sisteme cu rază medie de acțiune cu ghidare optică, radar sau în infraroșu, precum și cu sisteme de rachete sol-aer cu rază lungă de acțiune bazate pe radare performante și independente.

Zborul razant atenuează riscul unui atac cu rachetă. Datorită reflexiilor obiectelor din teren (clădiri, copaci, turnuri) sau a configurației alternante a terenului, radarele nu pot detecta și urmări aeronavele care zboară la foarte joasă altitudine. Nici tragatorii cu lansatoarele portabile nu pot trage asupra a ceea ce nu pot vedea,  iar o aeronavă care zboară aproape de sol poate apărea în raza vizuală și dispărea din aceasta în doar câteva secunde.

 

Ucraina a surprins prin zbor la joasă altitudine

 

Zborul la joasă altitudine a permis echipajelor ucrainene să atace în adâncime, pe 1 aprilie, distrugând depozitul de combustibil din localitatea rusă Belgorod, dar și să asigure aprovizionarea trupelor de la uzina de oțel Azovstal, din Mariupol, timp de mai multe săptămâni, după ce forțele ruse au încercuit complet orașul-port, la începutul lunii martie.

O pereche de elicoptere de transport Mi-8 a zburat deasupra apărării antiaeriene ruse cu peste 300 de kilometri pe oră, la aproximativ 10 metri de sol. „A trebuit să zburăm uneori peste liniile de alimentare cu energie electrică, iar aceasta a fost o manevră riscantă, având în vedere viteza”, a declarat un pilot pentru ABC News.

Rușii au observat în cele din urmă profilurile de zbor ale ucrainenilor și au început să își repoziționeze sistemele de rachete pentru a interzice misiunile de aprovizionare din Mariupol, doborând mai multe elicoptere și obligând Kievul să oprească aceste misiuni. Dar fără zborul razant, nicio aprovizionare în Mariupol nu ar fi fost posibilă.

Însă zborul razant, frecvent întâlnit în Donbas. cu siguranță nu ajută forțele aeriene ruse, care par să aibă probleme cu antrenarea și păstrarea piloților calificați.

 

Deloc întâmplător, avioane Su-25 ruse, pilotate de militari în vârstă din Wagner Group

 

Nu este deloc întâmplător că din ce în ce mai multe avioane, în special Su-25, sunt pilotate de foști militari, în vârstă, care acum lucrează pentru Wagner Group, compania de mercenari ținută în umbră de Rusia. Cel puțin doi piloți Wagner au fost doborâți deasupra Ucrainei, un indiciu că Moscova are probleme cu asigurarea piloților calificați.

Zborul razant și rapid necesită multă practică pentru a fi efectuat în siguranță, iar practica cere timp. Pe măsură ce pierderile cresc, antrenamentele sunt un lux pe care nici rușii, nici ucrainenii nu și-l pot permite.

Prăbușirile consecutive a două Su-25 rusești ar putea semnala faptul că, în graba lor pentru a obține victoria, rușii schimbă un pericol cu un ​​altul. Probabil, piloții sunt îndemnați să zboare foarte jos riscând să se lovească de un copac sau un deal, ceea ce i-ar putea ucide, decât să zboare la înălțime și să riște să fie loviți cu o rachetă, care i-ar ucide aproape sigur.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Get it on App Store
Get it on Google Play

DefenseRomania on Facebook

Articole Recomandate

Crossuri externe


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2022 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0