Noi detalii după doborârea istorică de către Serbia a unui F-117 american. Sârbii au mai lovit un avion 'stealth'

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force
F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

Data de 27 martie 1999 rămâne una de referință pentru vecinii noștri sârbi care, folosindu-se de un sistem antiaerian sovitic, au reușit performanța să doboare o aeronavă stealth de generația a V-a F-117 Nighthawk. 

Se întâmpla în timpul operațiunii Allied Force, când NATO a bombardat Serbia ca urmare a conflictului din Kosovo. La 21 de ani dinstanță de când primul și singurul avion stealth a fost doborât, apare o informație extrem de interesantă: Sârbii au reușit performanța de a lovit un alt F-117. 

Nu este clar cum, însă acest lucru a fost confirmat recent de Lt. Col. (r.) Charlie Hainline, fost pilot american de F-117, într-un podcast pentru The Afterburn, potrivit celor de la The Drive.

 

Incidentul a avut loc după ce sârbii au doborât avionul stealth F-117  - Vega 31

 

Hainline nu a precizat data în care incidentul a avut loc, dar potrivit celor relatate aeronava a fost lovită după ce avionul F-117 Nighthawk, denumit Vega 31, a fost doborât pe 27 martie. În orice caz, pilotul american confirmă zvonurile cu privire la alte incidente.

În ambele incidente antiaeriana sârbă a folosit sisteme S-125 Neva.

Charlie Hainline povestește cum în timpul operațiunii Allied Force zbura împreună cu un alt F-117 într-o misiune deasupra Belgradului. „M-am uitat în dreapta mea deasupra Belgradului și am văzut o rachetă uriașă lansată de la sol, semăna cu Saturn V. Știam că celălalt avion F-117 era undeva în zonă. Apoi am văzut o altă rachetă lansată”, povestește pilotul care a început să urmeze procedura pentru astfel de situații.

Hainline se afla la doar 30-40 de secunde distanță de a bombarda ținta care îi fusese atribuită în timpul misiunii.

Pilotul american a adăugat că în timp ce își continua misiunea către țintă, o rachetă a explodat și cealaltă și-a ratat ținta, dar nu știa dacă celălalt F-117 Nighthawk a fost lovit sau nu.

Ulterior, Hainline a povestit că și-a îndeplinit misiunea cu succes, după care s-a deplasat la un punct de întâlnire unde o aeronavă „cisternă” de tip KC-135 Stratotanker aștepta cele două bombardiere „stealth”. Celălalt avion F-117 nu a apărut, dar într-un final a ajuns cu luminile stinse și avariat. 

Indicațiile oferite de Hainline - pentru care a fost și medaliat cu Distinguished Flying Cross - în ceea ce privește realimentarea aeronavei avariate, au făcut posibilă întoarcerea cu bine a celor două F-117 la baza din Germania de unde porniseră în misiune în fosta Iugoslavie.

 

F-117 Nighthawk, Vega 31, primul și singurul avion stealth de generația a V-a doborât vreodată

 

2. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

Foto: Realimentarea unui F-117 Nighthawk. Sursă: US Air Force

Incidentul confirmat de pilotul american vine după „momentul de glorie” al sârbilor care demaraseră și o campanie sub sloganul „Ne pară rău, nu știam că este invizibil”. Astfel, pe 27 martie 1999, cu un sistem sovietic de tip S-125 Neva, antiaeriana sârbă a doborât un F-117 Nighthawk.

Cum a fost posibil? Cei de la The Aviationist amintesc că americanii erau atât de încrezători în capacitatea stealth a acestor aeronave și de imposibilitatea de a fi lovite încât au făcut greșeala să lase garda jos. 

În acest sens frecvențele comunicațiilor UHV și VHF ale NATO nu era criptate. Sârbii au interceptat și au monitorizat aceste frecvențe. Mai mult, F-117 erau foarte predictibile, ele urmând mereu aceeași rută. Sârbii aveau practic toate datele despre traseele de zbor ale aeronavelor americane.

Apoi, cu ajutorul unor mici modificări ale radarelor, sârbii au reușit să identifice avioanele în scurta perioadă de timp în care acestea lansau bombele, întrucât trapa deschisă le mărea și 'amprenta' radar. 

Mai exact, sârbii aveau mai multe piese dintr-un puzzle, dar au „tras legați la ochi”. Și șansa le-a surâs, astfel încât din mai multe rachete lansate una a avariat aeronava F-117 - Vega 31 - în așa fel încât aceasta nu a mai putut să se întoarcă la bază. 

Pilotul s-a catapultat și a urmat o amplă operațiune a US Air Force de recuperare a acestuia, mult în teritoriul inamic. Operațiunea a fost un succes. 

Avionul însă nu a fost complet distrus de impactul cu solul, iar componente din F-117 se află în prezent la un muzeu din Belgrad.

În 2008, după introducerea în serviciu a F-22 Raptor și iminenta introducere a F-35 Lightning II, SUA au retras complet aeronavele F-117 Nighthawk.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel