Tancurile franceze Leclerc au ajuns în „numai” o săptămână în România. Gen. Hodges: Mobilitatea europeană în caz de conflict scârțâie

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:

Agresiunea Rusiei din Ucraina a demonstrat importanța capitală a mobilității, de a muta rapid echipamentele militare în zonele de conflict.

Primele tancuri franceze Leclerc au intrat miercuri în România pentru a întări Flancul Estic al NATO.

Drumul de aprox. 2.000 de km până la frontiera cu România a fost parcurs într-o săptămână, în condițiile în care, în scenariul unui conflict cu Rusia, echipamentele ar trebui să mai parcurgă alte câteva sute de kilometri, pe teritoriul țării noastre, până ar ajunge în zonele unde trebuie amplasate. 

Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant au prezentat săptămâna trecută un nou plan de acțiune menit să consolideze capacitatea blocului european de a se apăra.

Problemele de aprovizionare a trupelor ruse de pe frontul din Ucraina, dar și cantitățile uriașe de muniție și echipamente consumate în cele 9 luni de război arată că mobilitatea militară joacă un rol mai important decât anticipau experții militari.

„Trebuie să ne asigurăm că atunci când apare criza, armata statelor membre se poate mișca rapid. Trebuie să ne asigurăm că  podurile și drumurile care sunt folosite pentru călătoriile de zi cu zi permit trecerea vehiculelor grele ale armatei; că camioanele și containerele militare pot traversa fără probleme granițele în întreaga Uniune”, a declarat vicepreședintele executiv al Comisiei, Margrethe Vestager. 

 

Plan acțiune pentru mobilitate militară 2.0

 

2. -imagine fara descriere- (leclerc-mapn1_86559600.jpg)Transportul tancurilor franceze Leclerc în România, captură video: MApN

Cu câteva luni înainte de invazia Ucrainei de către Rusia, țările UE au redus finanțarea dedicată mobilității militare, Facilitatea Conectarea Europei, de la 6,5 ​​miliarde EUR la 1,7 miliarde EUR. Comisia vrea să schimbe direcția și să aloce mai mulți bani pentru bugetul mobilității militare.

Se au în vedere eliminarea la maxim a birocrației care împiedică transportul transfrontalier de echipamente militare și protejarea infrastructurii împotriva atacurilor cibernetice și consolidarea cooperării cu partenerii, inclusiv NATO, Ucraina și Moldova.

”Capacitatea de a muta echipamente grele, muniție, astfel de lucruri, cu viteză”, sunt măsuri minime care trebuie întreprinse, spune Ben Hodges.

Foto: Ben Hodges

DB Cargo din Germania este principalul operator feroviar care transportă echipamente în Europa – dar poate deplasa doar 20% din ceea ce este necesar, a estimat Hodges, citat de Politico.

Mutarea mărfurilor militare peste granițele statelor UE rămâne o provocare – chiar și între țările NATO și Schengen.

"Un camion încărcat cu mere poate merge din Polonia la Lisabona fără măcar să se oprească. Nu poți face asta cu echipamentele NATO", a spus el.

Descarcă-ți aplicația DefenseRomania. O poți instala de aici:  Android (Magazin Play)    iOS (App Store)

Rețeaua de care armata are nevoie se suprapune în proporție de 93% cu coridoarele de transport pe care blocul își propune să le construiască în cadrul planurilor sale de rețea transeuropeană de transport (TEN-T).

În iulie, o propunere a Comisiei sugera modificări pentru adaptarea cadrului la război prin extinderea a patru coridoare în Ucraina și Moldova și solicitarea standardizării ecartamentului feroviar al UE.

Harta coridoarelor de transport TEN-T

Cu toate acestea, utilizarea infrastructurii de transport civil pentru mișcările militare nu este simplă: „Uitați-vă la greutatea unui tanc Leopard sau care este lungimea unui tren pentru a transporta războiul militar și apoi vă puteți imagina cu ușurință că nu toată infrastructura” poate suporta transport militar, a spus Borrell.

Este esențial să facem o treabă mai bună de schimbare a echipamentelor în jurul continentului acum, când „războiul s-a întors la granițele noastre”, spune Comisia.

 

Principalele obiective ale noului Plan de Mobilitate militară 2022-2026

 

  • Digitalizarea proceselor administrative legate de logistica vamală;

  • protecțiea infrastructurii de transport împotriva atacurilor cibernetice și a altor amenințări hibride;

  • utilizarea cât mai eficientă a infrastructurii civile pentru a spori mobilitatea forțelor armate, în special pe calea aerului și pe mare;

  • rezistența la climă a sistemelor de transport;

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel