Elicoptere de luptă: România va prefera Bell sau Airbus?

Sebastian Florea / 28 mai 2018 / 13:06

O analiză în sectorul aeronautică şi apărare a cotidianului francez La Tribune, dedicată ţării noastre, pune în balanţă intenţiile României privind achiziţia de elicoptere de luptă de la două mari fabrici.

Vizita în Franța a ministrului român al Apărării va clarifica intențiile României privind achiziționarea de elicoptere? Bucureștiul, care preia președinția Europei în mai puțin de șase luni, pare a fi sedus de elicopterele Bell, scrie presa din Franţa. Ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, va efectua în perioada 28-30 mai o vizită oficială în Republica Franceză, la invitaţia ministrului francez al apărării, Florence Parly. Ministrul Mihai Fifor va fi însoţit de secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale, Mircea Dușa, şi secretarul de stat pentru armamente, Andrei Ignat.

După Polonia, Airbus Helicopters au o problemă reală şi serioasă în România, scriu cei de la ziarul La Tribune. Trebuie spus că Bucureștiul discută cu constructorul Marignane de doi ani, în timp ce se poartă negocieri în paralel cu americanii de la Bell. Un aer de déjà vu în Polonia cu Sikorsky. În mod decisiv, apărarea Europei este departe de preocupările majorității țărilor membre ale Uniunii Europene (Polonia, Suedia, România, Olanda, Danemarca, Olanda, Norvegia ...). Șe ştie că România, care a are o cooperare de aproape 50 de ani cu cei de la Airbus, va primi în mai puţin de șase luni președinția Consiliului Uniunii Europene, în ianuarie.

Vizita în SUA

Vizita în Franța (la Paris, luni și marți în Marignane) a ministrului român al apărării, Mihai Fifor, care se întâlnește cu omologul său Florence Parly, va clarifica probabil neînțelegerile între București și Eurocopter. În ciuda promisiunilor făcute lui Emmanuel Macron în august 2017, în timpul vizitei sale în România, nu s-a întâmplat nimic pentru producătorul european. Și pentru un motiv bun. Bucureștiul și-a stabilit legături strânse cu Bell, care se ocupă de o comandă pentru 45 de elicoptere de atac (24 AH-1Z Viper) - care nu a fost până acum prioritară pentru România - și transport tactic (21 UH-1Y Venom). Aceste aeronave ar fi asamblate de compania industrială IAR (Industria Aeronautică Română), partenerul istoric... al elicopterelor Airbus. În 2000, cele două grupuri au creat Airbus Helicopters România, 49% din acţiuni fiind deținute de IAR.

Românii s-au deplasat în Statele Unite în martie, care are două baze militare în România, mai remarcă ziariştii francezi. Mai exact, au mers la sediul Bell din Fort Worth, Texas și în fabrica producătorului american din Amarillo, și, în cele din urmă, la Camp Pendleton pentru a vorbi cu cei de la Viper.

Airbus Helicopters gata să închidă instalația de asamblare

Noul șef al Airbus Helicopters, Bruno Even, care se ocupă de companie și amprenta sa internațională, dorește o poziționare puternică față de români. Într-adevăr, datele din dosar sunt clare producătorului, fie cumpără elicoptere de la producătorul franco-german pentru a porni linia de asamblare a elicopterului de transport H215 de la Ghimbav inaugurată în august 2016 în prezența lui Emmanuel Macron, fie aceasta este închisă și transferată în altă țară. Cu această linie de asamblare, România ar fi intrat în cercul restrâns al țărilor care pot fabrica un elicopter (Franța, Statele Unite, Rusia, China, Italia, India, Marea Britanie).

"Sunt gata să sacrifice 50 de ani de cooperare. Este o mare dezamăgire", sunt regretele exprimate de producător, care a format deja aproximativ 50 de muncitori români din Marignane. Elicopterele Airbus își vor păstra, totuși, instalația de întreținere în Ghimbav, care a modernizat recent Puma (RAF 23). "Răbdarea noastră este limitată, avem nevoie de o comandă directă de cel puțin 16 H215M de la armata română pentru a lansa linia de asamblare, dar românii nu mai par interesați", a declarat un oficial de la Airbus Helicopters. Producătorul a vândut sub licență în anii 1970 aproximativ șaizeci de dispozitive de tip Puma în România. Chiar și astăzi, între 30 și 40 de elicoptere sunt în serviciul operațional în armată, chiar dacă acestea par a-şi da ultima suflare, remarcă ziariştii francezi.

Situat în Ghimbav (lângă Brașov) la 180 km nord de București, această linie de asamblare a fost dimensionată pentru o capacitate de producție de 15 aparate pe an. Airbus Helicopters se angajează să producă în România aparate ce ar urma să fie scoase la export. Cu comenzile câștigate pe piețele internaționale, producătorul ar avea deja un plan de sarcină de doi ani pentru linia de asamblare Ghimbav (5/6 pentru România, 9 pentru export). "Cu sau fără ele, vom avea comenzi pentru export", spune oficialul Airbus Helicopters.

Obiectiv: să concureze cu rușii

Când elicopterele Airbus au inaugurat fabrica din România, o țară "cu cel mai bun cost", conducerea a subliniat că primele aparate ar fi trebuit să părăsească linia de asamblare în 2018 cu "condiția de a avea rapid o comandă semnificativă". Această fabrică a fost până acum un centru al MRO (mentenanţă, reparații și întreținere) cu o forță de muncă calificată, de bună calitate și competitivă. Fabrica ar fi angajat mai mult de 300 de oameni pentru a produce 15 H215 pe an, începând cu 2020.

În 2015, Airbus Helicopters, care au semnat un Memorandum de înțelegere cu Bucureștiul în 2014, au decis să instaleze o linie de asamblare Puma C1e (acum H215) în România. Această nouă versiune a Super Puma oferă o configurație standardizată pentru a reduce timpul de livrare și costurile de operare și întreținere. Acesta a fost deja vândut în Africa de Sud, Albania, Bolivia ... "Acest sistem ne va permite să atacăm piața de utilitate, cu un produs fiabil și sigur, pentru a face față concurenței ruse" a dat asigurări, la acel moment, vicepreședintele executiv responsabil cu vânzările și serviciile din întreaga lume, Dominique Maudet.

Asamblate în Brașov, acest aparat, propulsat de un motor Makila 1A, ar trebui să permită Airbus Helicopters să concureze mai usor cu elicopterele rusești Mil Mi-8 și Mi-17, acolo unde flotele civile și militare îmbătrânesc. Flotele care trebuie reînnoite de-a lungul anilor sunt în Europa de Est (aproximativ 600 de aeronave), America Latină (400) și alte țări asiatice (o sută). Piața este estimată la 2,7 miliarde de euro pe an de către Airbus Helicopters, potrivit sindicatelor. "Acest parteneriat este de așteptat să scadă prețul de vânzare al dispozitivului nostru", a spus FO.

România privește către Statele Unite

România, o țară NATO angajată să cheltuiască anual 2% din Produsul Intern Brut pentru apărare până în 2026, a elaborat o listă de achiziții publice pentru echipamente în valoare de 9,8 miliarde de euro. Furnizorii sunt, în principal, din Statele Unite pentru echipamentele sale militare. Bucureștiul, care deja zboară cu F-16 și C-130, a anunțat, de asemenea, achiziționarea sistemelor americane de apărare antirachetă Patriot, pentru aproape 4 miliarde de dolari. Bucureștiul este, de asemenea, foarte interesat să achiziționeze 54 de sisteme de rachete de artilerie cu mobilitate ridicată (HIMARS), un lansator de rachete cu rachete multiple, comandă evaluată la 1,25 miliarde de dolari, inclusiv muniție, mai scrie latribune.fr.

Articole Recomandate


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2018 - Toate drepturile rezervate.
defense.n-nxt.25