Conducerea Forțelor Navale ale Marii Britanii apreciază că proiectul Global Britain ar trebui realizat cu utilizarea grupărilor navale de lovire de nouă generație. Acestea se bazează pe portavioanele Queen Elizabeth și Prince of Wales, care au fost introduse în dotare în 2017 și 2019.
După cum se afirmă la Londra, programul Global Britain presupune, pentru perioada 2022-2023, patrularea apelor Oceanului Planetar, în zonele cele mai încordate ale acestuia. Astfel, este vorba, îndeosebi, despre planuri de patrulare în estul Mării Mediterane și în Marea Chinei de Sud.
Anterior, în anul 2021, o grupare navală condusă de portavionul HMS Queen Elizabeth a vizitat ambele regiuni. În Marea Chinei de Sud, portavionul britanic și navele sale de escortă au avut probleme cu navale chinezești, care le-au acordat o atenție specială.
În anul 2022, autoritățile de la Londra au în vedere apariția repetată a grupărilor sale de lovire în zonele menționate mai sus, pentru a asigura pregătirea unor operații ale aviației ambarcate. De asemenea, una dintre părțile proiectului Global Britain prevede și creșterea numărului de intrări în Marea Neagră a navelor de escortă, cu asigurarea sprijinului aerian.
În 2021, în Marea Neagră, a avut loc un incident cu distrugătorul HMS Defender din cadrul grupării navale a portavionului HMS Queen Elizabeth. Astfel, nava britanică a fost acuzată că a încălcat frontiera maritimă a Federației Ruse, în apropierea Peninsulei Crimeea.
Reprezentanții Marinei Regale Britanice consideră că prevederile Convenției de la Montreux împiedică realizarea activă a proiectului Global Britain în Marea Neagră. Între altele, documentul reglementează timpul de ședere în Marea Neagră și tonajul navelor de luptă ce aparțin statelor neriverane.
Pe lângă Marea Britanie, în cadrul NATO mai există și alte state care au în vedere posibile modificări ale unor prevederi ale convenției, afirmând că aceasta a încetat să mai respecte principiile moderne de securitate.
Prin urmare, există încercări ale țărilor din cadrul Alianței dacă nu pentru o schimbare completă a Convenției de la Montreux, atunci măcar pentru modificare parțială a acesteia. Bineînțeles că pentru Federația Rusă aceste demersuri sunt “alarmante” și acționează în consecință.
Comentariul autorului: Convenția de la Montreux, care stabilește statutul Strâmtorilor Bosfor și Dardanele a fost adoptată în anul 1936.
Astfel, statele semnatare au acordat Turciei o poziție privilegiată în ceea ce privește tranzitul navelor de luptă prin strâmtorile de la Marea Neagră, aceasta putând chiar să închidă complet trecerea prin Bosfor și Dardanele, dacă se consideră amenințată de război.
Trebuie spus faptul că toată lumea este nemulțumită de forma finală în care a fost adoptată Convenția de la Montreux, pentru că aceasta reprezintă rezultatul unor compromisuri. De exemplu, fosta URSS a reușit să interzică accesul în Marea Neagră pentru navele de luptă mari, inclusiv portavioanele, al căror deplasament depășește 30.000 de tone. Pe de altă parte, la propunerea Marii Britanii, statele occidentale au reușit să restricționeze accesul în Marea Neagră al submarinelor rusești. De exemplu, acestea nu pot intra sau ieși în/din regiune decât la sosirea din șantierele navale sau deplasarea către acestea pentru reparații.
Potrivit convenției, navele de luptă ale statelor neriverane, cu un deplasament mai mic de 30.000 de tone, pot intra și rămâne în Marea Neagră pentru o perioadă de maximum 21 de zile. Singura condiție care trebuie îndeplinită se referă la notificarea Turciei, cu 14 zile înainte de trecerea efectivă prin strâmtori.
În condițiile în care SUA și aliații săi din cadrul NATO, între care și Marea Britanie, au decis intensificarea prezenței navale în Marea Neagră, prevederile Convenției de la Montreux reprezintă un impediment în realizarea acestor planuri. Revizuirea documentului ar însemna însă și anularea restricțiilor pentru submarinele rusești.
Specialiștii occidentali consideră că o posibilitate de ocolire a prevederilor convenției au fi reprezentată de construirea Canalului Istanbul, care ar urma să lege Marea Marmara de Marea Neagră. Cel mai probabil, navigația prin canal nu va intra sub incidența Convenției de la Montreux.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News