Potrivit datelor afișate de platforma Flightradar24 - care afișează informații în timp real despre traficul aerian al avioanelor cu transponderele cuplate - aeronava cu numărul de înregistrare 02 „albastru” a intrat în spațiul aerian polonez în timpul zilei, iar sistemul care permite de monitorizarea zborului a fost pornit doar după ce aeronava a intrat în spațiul aerian polonez, dinspre Ucraina.
????15.09????13:53LT
— Polish Military Radar ????????????✈️ (@PolishMilRadar) September 15, 2025
UWAGA ‼️‼️
Nad polską leci ???????? ukraiński Antonov AN-70 "02-BLUE" 1002
Maszyna obecnie leci w kierunku Warszawy.
????https://t.co/09COTfurE6#POLMILRADAR pic.twitter.com/YpFIK1509V
Motivul pentru care aeronava specială a ajuns în Polonia nu este foarte clar și nici nu au existat declarații publice în acest sens. Fără alte date la dispoziție, se consideră că este o situație similară celei din octombrie anul trecut, când un prototip al aeronavei de transport militar ucrainene An-178-100R a ajuns, de asemenea, în Polonia, pe Aeroportul Internațional Ignacy Jan Paderewski din Bydgoszcz.
Măsura de mutare în Polonia a prototipurilor acestor aeronave de transport pentru a le asigura securitatea ar fi justificată de pierderea istorică a celui mai mare avion de transport din lume, Antonov An-225 Mriya (Visul) dacă aceste transferuri nu ar fi avut loc la un moment atât de îndepărtat de începutul războiului.
Acum, însă, dacă nu au fost la mijloc cauze tehnice sau organizatorice, zborul poate fi văzut și ca unul în sprijinul viitoarelor acțiuni militare ucrainene.
Reamintim că “Visul” ucrainean, care deținea nu mai puțin de 240 de recorduri mondiale, a fost distrus chiar în primele ore ale agresiunii ruse.
Dar de ce este (și) An-70 o aeronavă specială?
Este greu de stabilit - și irelevant în acest context - dacă rușii sau ucrainenii au avut un aport mai mare în dezvoltarea aeronavei An-70, mai ales că proiectul a început în perioada sovietică din anii 80.
Cert este că programul a fost rodul unei cooperări care a mers anevoios, fiind puternic influențată de oscilațiile relațiilor politice dintre cele două părți inițial “înfrățite”, și care s-a rupt definitiv după ce Rusia a anexat Crimeea, în 2014.
În ciuda unei origini zbuciumate, An-70 este considerat un avion special de transport, cu performanțe unice, datorită inovațiilor tehnologice pe care le înglobează.
Principala sa caracteristică este dată de motoarele propfan D-27, un tip hibrid între un motor turboreactor și un turbopropulsor. Aceste motoare folosesc elice mari, în contra-rotație, ceea ce le permite să fie extrem de eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, menținând în același timp o putere sporită și o viteză de croazieră ridicată.
Celelalte caracteristici derivă practic din utilizarea acestei motorizări performante și vizează capacitatea de decolare și aterizare pe piste scurte, precum și volumul mare de sarcină utilă transportabilă.
An-70 a fost practic conceput pentru a umple o nișă, respectiv să combine capacitatea mare de transport a unui avion de tipul C-17 Globemaster (77,5 tone) - deși nu a ajuns la capacitatea maximă a acestuia, oprindu-se la aproximativ 47 tone de încărcătură utilă - cu abilitatea de a opera de pe piste scurte și neasfaltate, o calitate specifică avionului C-130 Hercules (20 de tone sarcină utilă).
În esență, An-70 reprezintă un experiment tehnologic ambițios, care a combinat eficiența energetică a motoarelor cu elice cu viteza avioanelor cu reacție, într-un pachet de transport militar modern. Iar faptul că alte proiecte similare nu au ajuns la acest nivel de implementare nicăieri în lume, face ca acesta să rămână unic în istoria aviației.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News