Rusia demonstrează că de la proiecte și machete de portavioane până la construcția navelor e un drum lung

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition
Proiect Ulyanovsk. Imagine concept cu un portavion rusesc. Sursă foto: TASS via NavyRecognition

În plin război la Marea Neagră, singurul portavion al Federației Ruse, Amiral Kuznețov, se află în proces de mentenanță în portul Murmansk. Însă ambițiile industriei privind construcția de portavioane noi sunt mari.

După o serie interminabilă de întârzieri, rușii au anunțat recent că portavionul Amiral Kuznetsov, Proiect 1143.5, va fi transferat Forțelor Navale ale Federației Ruse, după reparații și modernizare, cel mai devreme în anul 2024.

Se pare că perioada necesară pentru repararea navei a fost prelungită din nou cu câteva luni din cauza unor defecțiuni descoperite în timpul lucrărilor.

Lovit de un incendiu și numeroase sitauții tehnice, portavionul Amiral Kuznețov se confruntă cu probleme mari de ordin tehnic, modernizarea și repararea acestuia reprezentând o reală provocare pentru industria de apărare rusă.

Ultima oară când a îndeplinit misiuni a fost în perioada 2016-2017, când singurul portavion rus a condus în Marea Mediterană o grupare navală rusă, pe fondul campaniei antiteroriste din Siria.

 

Industria rusă țintește construcția de portavioane noi. Deocamndată doar pe hârtie

 

2. Vladimir P... (putin_aircraftcarrier_kremlin_12671500.jpg)

Vladimir Putin, inspectând macheta „viitorului” portavion rus Lamantin, în ianuarie 2020. Foto: Kremlin

În timp ce Amiral Kuznețov ruginește, industria rusă are ambiții privind construirea de noi portavioane. Cel puțin pe hârtie. Iar rușii demonstrează că de la machete până la construirea navei e cale extrem de lungă.

De precizat că în ultimii ani ai Războiului Rece, Uniunea Sovietică a început să lucreze la un portavion nuclear, cunoscut sub numele de Ulyanovsk, dar căderea Uniunii Sovietice i-a determinat pe ruși să suspende dezvoltarea acestuia. Proiectul a fost sistat, iar coca portavionului, parțial construită, a fost dezasamblată însă proiectul a stat mai mereu la baza ulterioarelor proiecte.

UMK Varan. În luna ianuarie a anului trecut, Nevskoe Design Bureau (PKB) din Rusia, care face parte din United Shipbuilding Corporation (USC), a dezvăluit un nou concept de portavion, denumit „UMK Varan”.

Aşa cum se prezintă pe hârtie, UMK Varan ar trebui să fie o navă de tip portavion, caracterizată printr-un grad ridicat de automatizare și posibilitatea utilizării sistemelor robotizate. Dacă proiectul se va concretiza vreodată, nava va putea transporta 24 de avioane multi-rol, șase elicoptere și până la 20 de vehicule aeriene fără pilot.

Deplasarea navei este de aproximativ 45.000 tone, lungime - aproximativ 250 m, lățime - 65 m, pescaj - 9 m şi capabil să atingă o viteză de până la 26 de noduri.

Lamantin. În ianuarie 2020, Biroul de proiectare Nevskoye (parte a Corporației Unite de Construcții Navale (CUdCN – United Shipbuilding Corporation) a dezvăluit proiectul pentru un viitor portavion nuclear, numit „Lamantin" (proiectul 11430E).

Macheta portavionului nuclear pe care industria navala rusă ar vrea să-l construiască a fost expusă anul trecut în cadrul unei expoziții militare la Sankt-Petersburg, potrivit United Shipbuilding Corporation. La expoziție a luat atunci parte și președintele rus Vladimir Putin.

Ambele sunt proiecte ambițioase, însă rămân la stadiul de machetă. 

 

Rușii nu se limitează doar la portavioane

 

Dar rușii nu se limitează doar la portavioane. În urmă cu doi ani au inaugurat construcția de nave de suprafață și submarine. Au fost organizate simulat ceremonii de începere a construirii a două fregate moderne din cadrul Proiect 22350, a două submarine din clasa Yasen-M și a două nave universale de desant - portelicoptere -, e vorba de Proiect 23900. Însă cel puțin acestea au trecut de stadiul de proiectare, fiind inaugurată construcția.

Rămâne de văzut când vor fi finalizate, în contextul în care războiul din Ucraina și sancțiunile impuse Federației Ruse vor afecta termenele de finalizare.

În ceea ce privește cele două portelicoptere Proiect 23900, a căror construcție a început pe 20 iulie 2020 la Șantierul Naval Zaliv din Kerci, trebuie spus faptul că vor fi lansate la apă în 2025 și 2026.

Revenind la Amiral Kuznețov, singurul portavion al Federației Ruse, în cazul în care nu vor exista noi întârzieri, lucru puțin probabil în contextul în care din momentul intrării în programul de modernizare portavionul a întâmpinat numeroase situații tehnice, nava de război ar trebui să reintre în serviciul de luptă al Federației Ruse în 2024.

CITEȘTE ȘI: România - noi detalii despre achiziția de submarine franceze Scorpene

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel