Rușii reprofilează aeronavele Su-34. Echipajele bombardierelor vor învăța să doboare avioane

Ionel Copcea |
Data actualizării: | Data publicării:

Cotidianul rus Izvestia a informat, pe 12.10.2020, citând surse din mediul militar, că programul standard de pregătire a piloților avionului multirol Su-34 de generație 4++ va fi extins. Echipajele aeronavei vor învăța să ducă lupta aeriană la altitudini mari și cu viteze supersonice.

În același timp, avionul va întrebuința nu numai rachete de aviație moderne ci și de perspectivă, cu rază medie și lungă de acțiune. Posibilitățile de avion de vânătoare îi vor permite să intercepteze bombardiere ale adversarului și platforme purtătoare de armamente dirijate. Experții consideră că avionul va putea să se apere singur, mai ales la distanțe mari, unde acoperirea acestuia de către avioanele de vânătoare nu este posibilă. În timpul operației din Siria, avioanele de acest tip au fost nevoite deja să zboare cu armamentele destinate luptei aeriene.

Extinderea capabilităților

Anterior, Su-34 a fost întrebuințat exclusiv în calitate de avion de atac, pentru distrugerea țintelor terestre și navale, precum și pentru acoperirea altor bombardiere cu mijloacele de război electronic. Militarii au informat doar despre exerciții rare cu utilizarea de către echipajele sale a rachetelor pentru lupta aeriană apropiată și instalarea de arme aer-aer în Siria pentru autoapărare.

Cu o zi înainte, Serviciul de presă al Ministerului Apărării a anunțat că, în Regiunea Militară Centru, aeronavele Su-34 au desfășurat, pentru prima dată, activități de pregătire pentru executarea de acțiuni în straturile inferioare ale stratosferei. Piloții au atins o altitudine de 15 kilometri și au lucrat la viteză supersonică pentru a detecta și distruge adversarul aerian. În același timp, au acționat în mod independent, fără „solicitări” de la sistemele de apărare antiaeriană terestre.

Spre deosebire de Su-24M, Ministerul Apărării a clasificat Su-34 ca avion de vânătoare și bombardament. Acesta a fost expus de mai multe ori cu aceleași rachete aer-aer ca și avioanele de vânătoare. În compunerea completului său de luptă au apărut rachetele cu rază scurtă de acțiune în infraroșu R-73 și mult mai puternicele R-27, cu radare semiactive de dirijare. De asemenea, au fost făcute publice informații despre posibilitatea folosirii pe acestea a celei mai recente rachete R-77, care este capabilă să lovească ținte aeriene la o distanță de până la 110 kilometri.

În prezent, în dotarea Forțelor Aerocosmice se află aproximativ 130 de avioane de tip Su-34. În acest an, a fost începută producerea primului lot din cele 24 de avioane modernizate comandate de Ministerul Apărării. Între diferențele față de avioanele actuale, dezvoltatorii au anunțat armele mai puternice și mai diverse.

După cum a informat anterior cotidianul Izvestia, în prezent se află în derulare un contract record pentru câteva mii de rachete aer-aer cu rază medie de acțiune de tip R-77-1, în valoare de 66 de miliarde de ruble. Realizarea acestuia va permite Ministerului Apărării să elimine lipsa unor astfel de muniții și să echipeze cu ele escadrilele dotate cu avioane de vânătoare Su-57 și Su-35, precum și alte modele de aeronave.

“În pofida faptului că Su-34 este un bombardier de front cu o autonomie crescută, acesta are și capabilități de avion de vânătoare”, a declarat pentru Izvestia fostul comandant al Armatei 4 Aeriene și de Apărare Antiaeriană, general  locotenent Valery Gorbenko.

“Nu este nimic complicat în asta. Am practicat tragerile asupra țintelor aeriene începând de la avionul Su-17. Aeronavele de vânătoare-bombardament nu vor îndeplini funcții de apărare antiaeriană, dar, în timpul îndeplinirii misiunilor de luptă, acestea trebuie să poată să se apere”, a precizat expertul.

“Este vorba despre un avion supersonic puternic la mare altitudine, care, în timpul întâlnirii cu avioanele de vânătoare la 15 kilometri va putea folosi rachete aer-aer. Su-34 este destul de manevrabil, poate efectua toate acrobațiile aeriene și chiar conduce lupte aeriene. Este, desigur, mai greu decât avioanele de vânătoare specializate, iar această particularitate trebuie luată în considerare la antrenarea echipajelor. Dacă aeronava zboară cu o încărcătură completă de bombe, îi va fi mai dificil”, a menționat Gorbenko.

“În teorie, bombardierele ar trebui să fie escortate de avioane de vânătoare. Însă, în practică, forțele nu sunt întotdeauna suficiente pentru a le acoperi. Astfel, Su-34 poate efectua o misiune de luptă, în mod autonom, apărându-se singur împotriva avioanelor adversarului”, a concluzionat expertul.

Forțele de vânătoare

Proiectarea avionului Su-34 a început încă de la sfârșitul anilor 80 ai secolului trecut, pe baza celui mai recent avion de vânătoare Su-27 din acea perioadă. Noul bombardier a moștenit puternicele motoare AL-31F cu camere de forsaj de la acesta. Motoarele îi permit aeronavei să depășească bariera sunetului și, la altitudini mari, accelerează la o viteză de 1.900 de kilometri pe oră. Avionul a primit și o stație radar multifuncțională avansată Sh-141, capabilă să detecteze nu numai ținte terestre, ci și aeriene. Avionul de vânătoare-bombardament poate „vedea” pe cer un bombardier sau un avion de transport al adversarului la o distanță de până la 250 de kilometri. În plus față de o gamă largă de muniții convenționale și dirijate, Su-34 este echipat cu un tund de bord și poate transporta până la șase rachete aer-aer cu rază scurtă sau medie de acțiune.

O caracteristică unică, ce distinge aeronava de orice alte avioane de vânătoare și bombardiere de front autohtone, este reprezentată de cabina de pilotaj, care a fost complet reproiectată în comparație cu Su-27. În aceasta, pilotul și navigatorul stau unul lângă altul, nu unul în spatele celuilalt. Dimensiunile crescute au conferit aeronavei aspectul caracteristic, pentru care Su-34 a primit denumirea neoficială de „rățușcă”. De asemenea, a fost îmbunătățit confortul echipajului în timpul zborurilor pe termen lung și au făcut posibilă amplasarea unei băi și a unei chicinete la bord.

Pentru a ataca adversarul de la altitudini extrem de mici, aeronava a primit un blindaj serios pentru cabina piloților. Greutatea totală a fuselajului ajunge la o tonă și jumătate. Acest lucru este suficient pentru a proteja echipajul și echipamentele vitale de focul armelor mici de la sol.

De la începutul operației rusești din Siria, în zonă au fost dislocate permanent avioane Su-34. Acestea s-au specializat în întrebuințarea armamentelor de mare precizie. În timpul celor mai intense acțiuni de luptă împotriva ISIL, numărul maxim de aeronave de acest tip din cadrul Bazei Aeriene Hmeimim a ajuns la 14 unități simultan.

După ce, pe 24 noiembrie 2015, un avion de vânătoare turcesc de tip F-16 a doborât un bombardier rusesc Su-24M în Siria, aeronavele Su-34 au început să poarte sub aripi rachete aer-aer cu rază scurtă și medie de acțiune, pentru autoapărare. În scurt timp însă, această practică a fost oprită, iar avioanele Su-34 au început din nou să fie întrebuințate doar în rolul de avioane de atac.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel