Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”

Darius Muresan |
Data publicării:
SCAF francez; viitorul avion de generația a 6-a care ar trebui dezvoltat de industriile franco-germane. Imagine concept, photo source: Opex360
SCAF francez; viitorul avion de generația a 6-a care ar trebui dezvoltat de industriile franco-germane. Imagine concept, photo source: Opex360

Europa încearcă să învețe din mers să-și dobândească o coeziune militară și industrială, proces accelerat de recalibrarea intereselor SUA și de războiul rus de agresiune în Ucraina. Dacă la nivel economic și politic lucrurile sunt bine așezate, Europa mai are mult de lucrat în ceea ce privește viziunea strategică și mai ales componenta militară. În ciuda fondurilor uriașe alocate. Iar cel mai elocvent exemplu este disputa politică și industrială, dusă deja cu cuțitele pe masă, între Franța și Germania privind construirea viitorului avion de generația a 6-a. 

Iar în acest program lucrurile par să degenereze. Programul Sistemului de luptă aerian al viitorului (SCAF), sau popular viitorul avion de generația a 6-a european, a fost lansat în 2017 de Franța și Germania iar ulterior s-a alăturat Spania, fapt pentru care Parisul a bătut obrazul Berlinului.

În scurt timp disputa a devenit politică și industrială iar soarta programului e sub semnul întrebării.

 

Șansele ca viitorul avion european de generația a 6-a să fie construit par mai degrabă ca cele ale Rusiei în cucerirea Ucrainei în trei zile

 

2. SCAF/FCAS ... (fcas_54347000.jpg)

SCAF/FCAS (Future Combat Aer System – Sistemul Aerian de Luptă al Viitorului)

Disputa e una acută și nu se întrezărește deblocarea programului. Gigantul francez Dassault Aviation (Franța), producătorul avioanelor Rafale, cere pârghiile care să-i permită să-şi îndeplinească rolul de lider pentru dezvoltarea avionului de luptă de nouă generaţie, aşa cum fusese convenit iniţial între Franţa şi Germania. Ulterior la presiunea Germaniei în program a intrat și Spania.

De partea cealaltă Airbus, reprezentată de filialele sale germane şi spaniole, refuză sub cu orice preț această formulă.

Dezacordul s-a transformat rapid într-un război al declaraţiilor politice şi al intereselor industriale.

Parisul susține că cererea Dassault nu este exagerată, iar Dassault Aviations cere 51% din procesul de dezvoltare, nu 80%, o cifră vehiculată în presa germană. Francezii cer o guvernanţă simplificată care să evite dispute interminabile între subcontractori. Totuşi, la Berlin reacţia e fermă și de neclintit.

Ministrul german al Apărării a anunţat că o decizie privind viitorul SCAF va fi luată până la sfârşitul anului, indiferent de direcţia aleasă, şi a criticat dur conducerea franceză a Dassault în modul în care a comunicat asupra programului.

Așadar, Germania anunță că o decizie privind continuarea programului va fi luată până la finalul acestui an. Programul e oricum blocat de mai mult timp.

 

De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”

 

3. SCAF, imag... (scaf_proiect_avion_30065200.jpg)

SCAF, imagine concept

Reprezentanții  Airbus Defence & Space, susținuți de Germania și Spania, au reafirmat recent public dorinţa de a continua programul avionului de luptă european de generația a 6-a, pledând la nivel oficial pentru o „relansare” care să protejeze relaţia franco-germană şi să permită Europei să aibă propriul avion de luptă de generație următoare.

Însă CEO-ul Airbus a fost cât se poate de tranşant, arătând că dacă dacă francezii de la Dassault sunt nemulțumiți, sunt liberi să părăsească proiectul.

De partea cealaltă ministra franceză a Apărării Catherine Vautrin, într-un interviu la un post de televiziune, citată de publicația franceză Opex360, a declarat că know-how-ul necesar construirii unui avion nu apare peste noapte iar Germania, oricât de performantă e în multe domenii, nu are încă capacitatea de a fabrica singură un avion de luptă şi este nevoie de muncă comună.

Disputa e și pe partea de motorizare. Francezii şi-au asumat coordonarea acestui segment, prin Safran Aircraft Engines, în parteneriat cu MTU Aero Engines din Germania, cele două companii constituind o joint-venture, EUMET GmbH. Însă întrebările privind suveranitatea industrială, mai exact cine construieşte motorul şi ce implicaţii politice şi tehnologice are aceasta, alimentează disputele.

Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Franceze, generalul Jérôme Bellanger atrage atenția că cel mai important aspect nu este avionul de luptă în sine care va fi dezvoltat, ci un „cloud comun de luptă” care să permită diferitelor platforme europene să comunice eficient între ele.

Între timp, celălalt program al unui avion de generația a 6-a european continuă. E vorba de Tempest, deși și aici sunt unele neînțelegeri, în program fiind Marea Britanie, Italia și recent alăturându-se Japonia. În disputa lor cu francezii, presa germană a ridicat inclusiv posibilitatea „morții” programului franco-german SCAF și intrarea Germaniei în Tempest. 

Cert e că așa cum preciza și Berlinul, până la finalul anului vom știi sigur dacă SCAF, avionul european de generația a 6-a franco-german, mai continuă sau nu. Deși cota pentru abandonarea programului e mai mică pe zi ce trece.

CITEȘTE ȘI: Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel