MiG-29 asigură tranziția pentru Forțele ucrainene până la venirea F-16. Pilot SUA vorbește despre diferența dintre F-16 și avioanele rusești

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:
Un Su-27 ucrainean decolează în spatele unui F-16C al Gărzii Naționale Aeriene din California, la o bază din Ucraina, în iulie 2011. Sursa Foto: Garda Națională Aeriană a SUA.
Un Su-27 ucrainean decolează în spatele unui F-16C al Gărzii Naționale Aeriene din California, la o bază din Ucraina, în iulie 2011. Sursa Foto: Garda Națională Aeriană a SUA.

După primirea tancurilor, următorul pas în ajutorul militar pentru Ucraina părea să fie livrarea avioanelor de luptă occidentală. Totuși, procesul este mult mai complicat decât pare, chiar dacă opinia generală este că trecerea la F-16 sau alt avion similar este mai mult o problemă de ”când”. 

Deși mai multe state au declarat că subiectul trimiterii de aeronave occidentale rămâne pe masă, până în acest moment nimeni nu s-a încumetat să facă pasul decisiv. Doar Polonia și Slovacia au trimis câteva aeronave MiG-29, care sunt modernizate la standarde NATO.

La începutul anului, Polonia a anunțat că este gata să transfere în Ucraina avioane de luptă F-16 de fabricație americană, dar numai într-o coaliție cu alte țări. Declarația Varșoviei este mai mult una de susținere și de intenție, întrucât polonezii au o problemă despre care a vorbit chiar președintele Andrzej Duda - nu sunt suficiente F-16 în Polonia.

Foto: Avion F-16 al Forțelor Aeriene Poloneze

Așa că ”greul” ar trebui să îl ducă statele care dispun de un inventar mai bogat de aeronave. Până acum, Olanda și Franța au declarat că sunt dispuse să negocieze un eventual transfer de aeronave, dar nimeni nu a făcut pași concreți în această direcție. Și în această privință, probabil că SUA vor fi nevoite să dea tonul și să anunțe un transfer de aeronave.

 

Impedimentele în calea transferului sunt multiple și au fost punctate constat de oficialii americani

 

Washingtonul spune că deocamdată nu se pune problema livrării de F-16 în Ucraina întrucât ne aflăm într-o fază a conflictului în care apărarea antiaeriană și echipamentele de artilerie (de tipul obuzierelor performante, precum și sistemele de tip HIMARS) au nevoie de ce mai mare atenție.

Foto: Mașini de luptă pentru infanterie Bradley

La acestea se adaugă, bineînțeles, ”ansamblul blindat” gândit și negociat în formatul Ramstein: tancuri (M1 Abrams, Challenger 2, Leopard, chiar și AMX-10 RC), mașini de luptă pentru infanterie (Marder și Bradley ), transportoare blindate pentru trupe (Stryker). Doar SUA, singure, au livrat deja sau vor trimite în următoarele luni 31 de tancuri Abrams, 109 Bradley și 390 transportoare blindate pentru trupe (90 de Stryker, 300 de M113).

Un impediment în calea transferului de aeronave îl reprezintă durata instruirii unui pilot. La aceasta se adaugă lipsa infrastructurii necesare operării avioanelor occidentale - piste de aterizare modificate, echipe de întreținere specializate, rețea de sprijin informațional pentru avioanele ucrainene implicate în misiuni.

În replică, Kievul vine cu soluții și spune că, de fapt, antrenamentul piloților săi ar putea dura doar câteva luni, nu ani de zile, așa cum arată specialiștii occidentali. O variantă găsită de ucraineni este angajarea unor foști piloți din Forțele Aeriene ale statelor occidentale. Totuși, o asemenea opțiune pare greu de acceptat pentru SUA și aliații săi, mai ales că un astfel de gest ar inflama retorica Moscovei care vorbește non-stop de lupta de apărare a poporului rus împotriva NATO.

 

Soluția de viitor: Avioane occidentale / Su-35, ”marketing tipic rusesc”

 

Foto: Su-35

Chiar dacă încă pare o perspectivă îndepărtată, tranziția Forțelor Aeriene Ucrainei către aeronave performante occidentale se va produce inevitabil. Avioanele Su-27 și MiG-29 din flota ucraineană sunt depășite, iar aparatele de zbor rusești mai noi ies din discuție.

De altfel, Kievul nici nu ar avea după ce să suspine prea mult, așa cum explică și fostul pilot de F-16, Dan Hampton, un veteran al războaielor din Golf, Irak și din Kosovo.

E normal să ai o doză importantă de subiectivitate atunci când ai zburat o viață întreagă doar aeronava F-16, însă Dan Hampton are argumentele sale.

Unul dintre cele mai importante avantaje ale unui F-16, spune pilotul, este așa-numita ”fuziune a senzorilor”. Practic, pilotul primește informații colectate din spațiu, de la alte avioane, de la sol. Toate informațiile sunt structurate pentru a ajuta pilotul. 

”F-16 împotriva Su-35? Părerea mea, și opinia majorității piloților de luptă, este că Su-35 este o mașinărie tipică rusească și arată bine. Îl pictează frumos cu tot felul de stele cool și alte chestii, dar nu e chiar atât de bun ca avion.

Nici măcar nu are radar AESA. Radarul AESA este un radar avansat cu un sistem electronic de scanare (antena active phased array - n.r.), care este cu 30 de ani peste radarul pus pe Su-35.

Foto: US Air Force

Su-35 este, de asemenea, foarte mare. Are doua motoare. Motoarele scot fum. Este ușor de văzut, ușor de detectat de radar și ușor de doborât cu o rachetă cu rază lungă de acțiune. 

Celelalte sisteme de la bord sunt, de asemenea, marketing tipic rusesc. Nu aș paria în luptă pe Su-35 sau pe vreo aeronavă de fabricație rusă”, a explicat Dan Hampton, într-un interviu pentru UkrVOA

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel