La câteva zile de la invazie, Turcia a închis Strâmtoarea Bosfor pentru navele de luptă, închizând implicit Marea Neagră pentru navele din țările neriverane. Ultima navă de război americană a plecat din zonă în luna decembrie 2021. De asemenea, Rusia a rămas în Marea Neagră cu navele pe care le-a adus anterior pentru a se alătura flotei existente în regiune.
În mai multe rânduri, în anul 2022, au existat unele speculații că Rusia ar putea pregăti debarcarea desantului maritim în Ucraina, cu scopul de a prelua orașul-port Odesa. Însă, atacul amfibiu nu s-a materializat și nici alte manevre navale de anvergură nu au fost făcute. În cea mai mare parte, Marea Neagră a jucat un rol comercial în conflict, afectând exporturile de cereale din Ucraina.
“În prezent, Rusia și Ucraina se află într-un impas când vine vorba de Marea Neagră, similar cu cel al luptei terestre”, a spus Mark Cancian, consilier principal al Programului de Securitate Internațională al Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale din SUA.
La începutul conflictului, Rusia a lansat mai multe atacuri navale, luând Insula Șerpilor de la ucraineni. Ucrainenii au răspuns, recuperând în cele din urmă insula și scufundând crucișătorul purtător de rachete dirijate Moscova (121). Dar, de atunci, a existat puțină activitate maritimă în Marea Neagră.
“Rusia a reușit în cele din urmă să lanseze un mic asalt amfibiu asupra Mariupolului, un oraș-port mai mic, care a cunoscut lupte grele la începutul războiului. Cu toate acestea, un atac mai mare asupra Odesei era improbabil. Flota rusă din Marea Neagră dispune de nave de desant mai mici, ceea ce limitează modul în care trupele și echipamentele pot fi transportate”, a declarat Cancian. Potrivit precizărilor acestuia, în timp ce se specula că un atac amfibiu asupra Odesei este iminent, Rusia nu a indicat în mod clar că intenționează să lanseze unul.
“S-ar putea spune că au fost descurajați să facă raiduri navale, dar marile operațiuni amfibii nu au fost niciodată în limitele capacității militare și nu există nici un indiciu că s-au gândit la asta. Nu este stilul rusesc”, a menționat Cancian.
Brad Martin, director al Institutului pentru Securitatea Lanțului de Aprovizionare din cadrul RAND Corporation, a declarat că se aștepta la mai multă activitate în jurul Mării Negre.
“Nici Ucraina, nici Rusia nu au avut nevoie de Marea Neagră pentru aprovizionarea trupelor”, a spus Martin, un fost căpitan în retragere al Marinei americane. În opinia sa, deși Marea Neagră ar fi putut fi un potențial punct de sufocare, nu s-a întâmplat așa în conflictul actual.
În afară de scufundarea crucișătorului Moscova, au mai existat însă și alte elemente navale în conflict. De exemplu, la începutul invaziei, Ucraina și-a scufundat intenționat singura fregată emblematică, pentru a-i împiedica pe rușii să ajungă la aceasta.
În prezent, Flota rusă din Marea Neagră continuă să-și mențină o anumită prezență pe mare, deși navele au fost în mare parte retrase în porturile din Sevastapol sau Novorossiysk.
Mai multe nave rusești din zonă sunt purtătoare de rachete de croazieră Kalibr și acestea au efectuat lansări de rachete din Marea Neagră, de exemplu pentru lovirea unor ținte din orașe ucrainene precum Herson.
“Rachetele care vin de la Flota din Marea Neagră adaugă un alt element pentru care să-și facă griji ucrainenii, deși chiar și fără aceste nave, Rusia ar avea suficiente modalități de a trage asupra vecinului său”, a adăugat Martin.
Navele rusești ale Flotei din Marea Neagră au rămas mai aproape de porturile lor, mai ales după ce trupele ucrainene au folosit rachete Neptun pentru a scufunda crucișătorul Moscova într-o victorie strategică și morală.
Când Rusia a capturat Insula Șerpilor în februarie 2022, un membru al serviciului ucrainean de frontieră de acolo a transmis prin radio “Go fuck yourself” către crucișătorul Moscova. Soldatul a fost eliberat într-un schimb de prizonieri o lună mai târziu și a primit o medalie pentru serviciul său.
“Ucraina a scufundat crucișătorul Moscova în luna aprilie. Rusia a mai pierdut și alte nave în Marea Neagră, inclusiv o navă de aprovizionare, care se îndrepta spre Insula Șerpilor, în iulie și o navă de desant în martie”, a mai precizat Cancian.
“Concluzia este că Rusia a învățat o lecție despre puterea rachetelor antinavă și a dat înapoi ca urmare a acestor experiențe”, a spus acesta.
“În același timp, a fost semnalat pericolul de a avea o prezență în Marea Neagră. Dacă Rusia s-ar fi gândit la un asalt amfibiu, scufundarea crucișătorului Moscova a arătat că acesta ar fi fost dificil și costisitor”, a declarat Martin.
“La începutul războiului, crucișătorul Moscova a jucat un rol important și în ceea ce privește controlul rușilor asupra Mării Negre, împiedicând Ucraina să exporte cereale. Când acesta s-a scufundat, s-a prăbușit și controlul Rusiei în zonă”, a declarat Sal Mercogliano, președintele Departamentului de Istorie, Justiție Penală și Politică al Universității Campbell.
În opinia sa, în conflictul dintre Rusia și Ucraina, Marea Neagră a jucat un rol comercial mai mare decât unul militar.
Rusia a blocat Marea Neagră, în timp ce Ucraina și-a minat portul principal. Ca urmare, exporturile de cereale au fost în esență oprite, dăunând economiei Ucrainei.
Mercogliano a semnalat faptul că Turcia și ONU au reușit să încheie acorduri cu Ucraina și Rusia, care au permis părții ucrainene să exporte cereale din trei porturi, în timp ce partea rusă a reușit, de asemenea, să livreze combustibili, cereale și îngrășăminte.
Acele acorduri au fost prelungite cu patru luni începând din noiembrie anul trecut. Mercogliano a spus că se așteaptă că acestea vor continua.
Dar în viitor, Ucraina se va confrunta probabil cu noi provocări cu exporturile de cereale, deoarece conflictul a perturbat programul normal al fermierilor. Potrivit Departamentului Agriculturii din SUA, Ucraina se află în top 10 producători de porumb, grâu și soia. În același timp, este cel mai mare producător mondial de semințe de floarea soarelui, ulei și făină.
După cum a declarat Mercogliano, războiul va continua să afecteze economiile rusă și ucraineană, iar rezultatul va fi influențat de partea care suferă mai mult și mai repede.
“Când intri într-un stil de război de uzură ca acesta, uneori nu este câștigat pe frontul de luptă, ci pe frontul de acasă. Și cât timp pot rezista economiile la asta?”, s-a întrebat el.
Pe de altă parte, Mark Cancian a subliniat că, pe măsură ce războiul continuă, ucrainenii ar putea să preia din nou Crimeea, deși probabil că ar avea nevoie de arme cu rază mai lungă de acțiune.
“Este posibil de făcut, dar va fi foarte greu”, a spus Cancian.
În opinia sa, cu toate acestea, este foarte probabil ca Ucraina să lanseze o ofensivă în primăvară. Dacă trupele ucrainene vor reuși să ajungă la zona de coastă, va exista probabil un nou mediu maritim.
“Nu cred că vor ajunge atât de departe, dar dacă o vor face, atunci se vor deschide și alte posibilități”, a concluzionat Cancian.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News