Coreea de Sud s-a răzgândit în privința transferului de tehnologie pentru noul tanc turcesc Altay

Gheorghiță Orjanu / 11 noi 2021 / 11:54

Negocierile dintre companiile turcești și sud-coreene pentru motorul și transmisia primului tanc indigen al Turciei trec de la planurile de coproducție în țara europeană la un contract standard, au declarat surse turcești din industrie și achiziții, pentru publicația Defense News.

În octombrie, Coreea de Sud și Turcia au semnat o scrisoare de intenție prin care două companii sud-coreene ar furniza motoare și sisteme de transmisie pentru tancul Altay. Documentul, convenit pe 22 octombrie, a fost semnat în timpul unei întâlniri dintre ministrul turc de externe Mevlüt Çavuşoğlu și ministrul sud-coreean Kang Eun-ho, responsabil cu Administrarea Programului de Achiziții pentru Apărare (DAPA).

Potrivit scrisorii de intenție, compania turcească BMC, care fabrică tancul Altay, urma să negocieze cu companiile sud-coreene Doosan și S&T Dynamics, o serie de acorduri strategice pentru producția comună a pachetului energetic care să echipeze tancul. Astfel, companiile asiatice ar furniza informațiile necesare (know-how) pentru fabricarea în comun a motorului și sistemului de transmisie, în Turcia.

Cu toate acestea, situația s-a schimbat în mai puțin de o lună, de la semnarea scrisorii de intenție.

„Opțiunea de coproducție nu a decurs așa cum era planificat”, a precizat o sursă a companiei turcești. „Noua înțelegere se referă la achiziționarea unui pachet energetic coreean de la raft [gata fabricat].”

Un oficial [turc] din domeniul achizițiilor a confirmat schimbarea de plan a sud-coreenilor, exprimându-și totodată îngrijorarea cu privire la o potențială intervenție politică care blochează acordul. „Ne temem că administrația americană ar putea face presiuni asupra Coreii de Sud pentru a evita orice transfer de tehnologie în Turcia privind motorul de tanc”, a precizat oficialul.

Relațiile dintre SUA și Turcia au ajuns la un nivel scăzut, după ce Turcia a achiziționat sisteme antiaeriene S-400 din Rusia.

La începutul acestei luni, 41 de membri ai Camerei Reprezentanților a SUA au trimis o scrisoare secretarului de stat Antony Blinken, în care se opun vânzării de avioane F-16 către Turcia. Scrisoarea bipartizană amintea că SUA au impus sancțiuni Turciei în temeiul Legii privind contracararea adversarilor Americii prin sancțiuni (CAATSA) pentru achiziționarea de sisteme S-400 de fabricație rusească. Astfel, în baza CAATSA, Turcia a fost scoasă din programul avionului de luptă de generația a cincea, F-35 Joint Strike Fighter, și nu poate achiziționa aeronava avansată.

Conform noilor modificări, companiile sud-coreene vor furniza direct pachetul energetic și vor asista la montarea acestuia pe tanc, precum și la faza de testare care urmează.

Dacă totul merge bine, au spus oficialii companiei turcești BMC, tancul Altay ar putea primi, în termen de 18 luni, pachetul energetic de la companiile sud-coreene Doosan și S&T Dynamics.

Comentariul autorului: Tancul Altay se bazează tancul sud-coreean K2 Black Panther. În 2008, compania Hyundai Rotem a semnat un contract de 540 milioane dolari cu Otokar din Turcia pentru transferul de tehnologie și asistență obținute pe parcursul proiectării tancului K2.

În perioada 2014 – 2015, Coreea de Sud a fabricat un prim lot de 100 de tancuri K2, echipate cu motor și transmisie din Germania. La al doilea lot, de 106 tancuri, a cărui producție a început în 2019, a fost montat un motor sud-coreean Doosan DV27K. Lotul 3, a cărui producție debutează în 2020, avea ca noutate transmisia EST15K produsă de compania sud-coreeană S&T Dynamics, dar la care s-a renunțat deoarece, potrivit unui comunicat al DAPA din 25 noiembrie 2020, aceasta a eșuat la testele de durabilitate, fiind păstrată tot cea germană RENK HSWL 295 TM.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy