Cât ar fi costat repararea Delfinului. Singurul submarin al României putea fi salvat în anii 90, dar decizia nu ar fi fost rentabilă

Darius Muresan |
Data publicării:
Submarinul Delfinul. Foto: Centrul de scafandri
Submarinul Delfinul. Foto: Centrul de scafandri

În vara anului 2022 România a semnat o scrisoare de intenție cu Franța pentru a achiziționa cel puțin două submarine franceze din clasa Scorpene. În acest context multă lume se întreabă care mai e starea Delfinului, singurul submarin românesc.

Din 1996 Delfinul stă la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.

Delfinul, în 1999 putea fi modernizat și putea avea înlocuite bateriile dar, mentenanța (sovietică), nu mai putea fi făcută. Acesta nu va mai putea fi pus pe linia de plutire și operaționalizat. Are tehnologie veche, de tip rusesc iar modernizarea cu schimbarea majoră a echipamentelor ar fi foarte costisitoare.

În 2022 România și Franța au semnat o scrisoare de intenție în vederea achiziționării pentru Forțele Navale Române a cel puțin două submarine din calsa Scorpene.

Valoarea estimată a achiziției e de aproximativ 500 de milioane de euro. Experții navali atrag însă atenția că România ar avea nevoie de cel puțin trei submarine.

 

Cât ar fi costat repararea submarinului Delfinul

 

Un documentar intitulat Povestea submarinului României. Prizonier în adâncuri și publicat în 2016 de Televiziunea Română prezintă starea de atunci a submarinului Delfinul, singurul submarin al României pe care doar câteva sisteme mai erau funcționale.

În documentar, comandorul (r.) Dumitru Pleșca, fost comandant al submarinului Delfinul, ultimul comandor al submarinului în stare operațională, estimează că în 2016 costul de operaționalizare al Delfinului era de 30 de milioane de euro.

„S-au făcut demersuri pentru baterii și pentru efectuarea reparațiilor. Au fost numeroase delegații străine care s-au oferit să repare submarinul și să-l aducă în stare de operativitate, dar nu s-a făcut nimic concret.

În 1997 a venit o delegație de la ruși pentru repararea submarinului. Știu că atunci costul evaluat era undeva la 19 milioane de dolari cu tot cu baterie. Însă ținând cont că reparația nu s-a făcut la timp, petru fiecare an de întârziere prețul am înțeles că urcă cu 2%. Eu evaluez că ar costa peste 30 de milioane de dolari reparația submarinului și aducerea în stare de operativitate”, preciza în 2016 fostul comandant al Delfinului.

Comandorul (r.) Pleșca spune că au existat propuneri pentru reparația submarinului fără ca România să aloce resurse financiare.

„Submarinul putea fi reparat fără ca statul român să aloce resurse financiare. A fost o delegație care a vrut să repare submarinul prin achiziționarea de utilaj petrolier. Deci banii pentru reparații veneau prin Upetrom Ploiești. Iar o altă delegație a vrut să repare submarinul în schimbul produselor agricole. Țin minte că a fost o producție record de grâu, țăranii stăteau cu grâul în hambare și nu-l cumpăra nimeni”, a povestit comandorul (r.) Pleșca în documentarul citat.

 

Delfinul a fost „sacrificat” și din motive strategice

 

2. Submarinul... (submarinul-delfinul_72684400.jpg)

Submarinul Delfinul, sursă foto: Forțele Navale Române

De precizat însă, în pofida faptului că marinarii din documentar își manifestau speranța Delfinul va putea fi salvat,  decizia de a „sacrifica” submarinul a fost luată din considerente financiare și strategice. Aducerea sistemelor sovietice ale submarinului la standarde NATO era un proces extrem de costisitor și complex iar azi un astfel de scenariu e imposibil.  

Acest lucru l-a amintit în vara anului trecut pentru DefenseRomania și comandorul (r.) Eugen Niculae.

„Nu era rentabil să investim în Delfinul. Pentru a fi operaționalizat în condițiile interoperabilității din zilele noastre ar fi trebuit schimbate sistemele și întreaga aparatură de comunicații de la bord.

Sunt sisteme vechi, și nu doar că sunt vechi, dar au alte moduri de lucru, sunt alte tipuri de critoare, ar fi trebuit adăugate sisteme de identificare amic - inamic la standarde NATO etc. O întreagă poveste de modernizare care ar fi costat foarte mult și ar fi fost singurul submarin din clasa lui din dotare”, preciza Eugen Niculae, la DefenseRomania, anul trecut.

Submarinul delfinul a costat 40 de milioane de dolari și a fost construit în URSS. El a fost predat României în 1985 și adus în mare secret în țară. Delfinul face parte din clasa Kilo și a fost la vremea lui printre cele mai moderne prezente în Marea Neagră.

Delfinul are 72,9 metri lungime, 10 lățime. Viteza de croazieră la suprafață este de 8-12 noduri, iar în imersiune 20 de noduri (aproximativ 40 de km pe oră). Dispune de un complex automatizat de lansare torpile calibru 533,4, compus din șase tuburi aflate în prova. Submarinul poate lansa 18 torpile în 6,4 minute și mai poate lua la bord 24 de mine speciale. Delfinul mai deține un sistem de lansare a țintelor false și un complex de rachete antiaeriene.

CITEȘTE ȘI: Cine a recomandat achiziția submarinelor franceze Scorpene și o întrebare: Are nevoie România de submarine în Marea Neagră?

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel